אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בניו יורק, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הטור שפרסם ובו קרא לאופוזיציה כולה להתפטר מהכנסת והסביר מה עומד מאחורי קריאתו: "כשכל הכלים נשברים בצד אחד, גם הצד השני צריך לשקול שבירת כלים באופן חוקי", הסביר. 

הממשלה תיפול? אלו המשמעויות של המהלך הדרמטי שנשקל באופוזיציה

״למען האמת, אין אף חוקה בעולם שיש לה פתרון חוקתי למצב כזה, על אף שזה קרה בשלוש פעמים שונות בהיסטוריה, אם כי זה במצב שונה למה שקורה בישראל ובכנסת ישראל״, הסביר פנקס בפתח דבריו.

הוא הסכים כי ניתן לחוקק חוק שיקבע כי במקרה שיש סיעות שמתפטרות אז מחליפים אותם בח"כים מסיעות אחרות. ״טכנית אתה צודק, גם לא צריך חוק כזה, מספיק חוק שאומר ש-61 מספיקה לכנסת לתפקד, ויש 64. אבל אתם נכנסים איתי לשאלות הטכניות, לא זו המטרה.

"המטרה הייתה להגיד ׳חברים, המאבק פה סביב הדמוקרטיה וסביב המהפכה המשטרית / הרפורמה המשפטית, איך שלא נבחר לקרוא לזה, היא כזו שהיא נוגעת במהות, בלו״ז, בגרעין הקשה של הדמוקרטיה וכשכל הכלים נשברים בצד אחד, גם הצד השני צריך לשקול את שבירת הכלים הזו, שהיא באופן חוקי כמובן, היא לא אלימה׳״. 

כשנשאל אם הוא רואה מצבו בו 56 חברי אופוזיציה מתפטרים אמר: ״תשמע, קודם כל, נניח שמטרת המאמר הייתה לייצר המלצה פרקטית ומעשית לאופוזיציה ובאים ואומרים לי ׳אדוני, אין לי 56, יש לנו 41׳, גם 41 זה דבר משמעותי. זה הופך את הכנסת למקום ריק מתוכן״. 

הוא התייחס להחלטת ישראל ביתנו שלא להשתתף בהצבעה על חוקי הרפורמה ואמר: ״להגנת אביגדור ליברמן, הוא לפני שבועיים כבר קם ואמר שאסור להשתתף בהצבעות. אחרים הלכו יותר רחוק ואמרו שאם זה ימשך גם אסור להשתתף בוועדה, אבל אני לא נכנס לזה.

הוא סיכם: "אם קבוצה מתייצבת למשחק כדורגל, ורגע לפני שהמשחק מסבירים להם שלא יהיה שופט, יהיה כוון מהקבוצה השנייה שרק יפקח על מה שקורה, את השער שלך מרחיבים ומוסיפים עוד כדור כשהקבוצה השנייה תוקפת. מה תעשה? אתה תשחק? במצב כזה, אם אתה מפסיד 12:0 אומרים שהיה משחק ואם אתה לא מתייצב אומרים שלא היה משחק״. 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm