המשנה ליועמ"ש הקודם למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר רועי שיינדורף, יצא בחריפות נגד חוק החסינות אותו מקדמת מפלגת עוצמה יהודית. בשיחה עם 'מעריב', שיינדרורף מזהיר כי במידה ויעבור, החוק יסכן את כוחות הביטחון.

נתניהו עקץ את היועמ"שית: "הממשלה היא זו שאחראית על המשטרה"

"הצעת חוק החסינות היא אחת מהצעות החוק הגרועות שראיתי בחיי", פתח שיינדורף. "חבר הכנסת שהציע אותה אומר שהוא רוצה לעזור לחיילים, אבל בעצם עושה נזק נוראי".

שיינדורף מסביר כי "ההצעה מסכנת את החיילים והשוטרים - גם את החיים שלהם, וגם את החופש שלהם להסתובב בעולם". לעמדתו של שיינדורף, הסכנה קיימת בשני מישורים. המישור הפנימי בתוך מדינת ישראל, והמישור הבינלאומי: "במישור הפנימי, נניח שהבן שלך משתתף באימון של יחידה קרבית, מתרחשת תאונה והוא נפגע. אתה תסכים לזה שלא תהיה חקירה? את בהפגנה, יצאת להפגין נגד ההתנתקות, שוטר בפיזור ההפגנה חשב שהוא יורה גז, ובטעות ירה כדור באחותך. את תסכימי שזה לא ייחקר? שהוא לא ייענש?".

עו''ד ד''ר רועי שיינדורף (צילום: משרד המשפטים)
עו''ד ד''ר רועי שיינדורף (צילום: משרד המשפטים)

החוק הזה פשוט מעודד תרבות כזאת שחייל או שוטר יכול לעשות כל דבר, ואין שום בקרה. אין שום מחיר להפרה של החוק", אומר שיינדורף.

עוד אמר שיינדורף כי "במישור הבין-לאומי זה מבטל את טענת ההגנה הטובה ביותר שיש למדינת ישראל - טענת ה"משלימות". לפי כלל זה, התובע בבית הדין בהאג בודק האם המדינה חוקרת והאם החקירה עצמאית ואפקטיבית. ככל שכן, הוא לא יתערב".

"החוק הזה יביא לכך שהתובע יעצור כבר במבחן הראשון, ויפתח בחקירה, כי החוק מצהיר על כך שמדינת ישראל לא תחקור. הצעת החוק הזו, אם תהפוך לחוק, תביא לחשיפה של חיילים לחקירות אישיות בבית הדין הפלילי הבין-לאומי".

שיינדורף הוסיף כי "זה ממש לתת מתנה ליריבים שלנו בזירה הבין-לאומית. אני מתקשה להבין מדוע חבר כנסת שמעוניין לסייע לחיילי צה"ל מקדם הצעה שכזו".