נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הערב (שלישי) עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי לפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא. בהמשך השבוע, צפוי הנשיא להיפגש עם שאר נציגי המפלגות, בהן ישראל ביתנו שהודיעה הערב על הקמת צוות מו"מ. מבית הנשיא נמסר כי לאחר הפגישה, שנמשכה שעה וחצי, התנהלה ברוח טובה. מחר ימשיך נשיא המדינה בסבב הפגישות.

נתניהו: "אני לוקח פסק זמן להידברות, המשבר מחייב לפעול באחריות"
גנץ ולפיד: "מוכנים ללכת להידברות"; ליברמן: "ניסיון למסמס את המחאה"

במקביל לפגישת ההידברות המחאה נגד הרפורמה נמשכה עם הפגנה מול ביתו של הנשיא בזמן הפגישה. ממארגני המחאה נמסר: "אין הידברות עם שקרן בן שקרן. אין הידברות כשהחוק לשינוי הועדה למינוי שופטים מוכן ומזומן לקריאה שניה ושלישית. בטח ובטח שאין לגיטימציה למפגש בין האופוזיציה ונציג פורום קהלת אבישי בקשי, כפי שמתוכנן הערב בבית הנשיא. אנחנו נהיה שם ונבהיר: לא מוכנים להידברות עם מחריבי הדמוקרטיה, עד לגניזה מוחלטת של החקיקה הדיקטטורית".

מטעם יש עתיד הגיעו אל השיחות חברי הכנסת אורנה ברביבאי, קארין אלהרר, מנכ״לית משרד רה״מ לשעבר נעמה שולץ ועו״ד עודד גזית. מטעם המחנה הממלכתי, צפויים להגיע אל השיחות חברי הכנסת גדעון סער, חילי טרופר, אורית פרקש-הכהן ועו"ד רונן אביאני. 

מהמפלגה נמסר: "אנו מודים לנשיא המדינה, על שפתח את ביתו למען הליך הידברות לטובת אזרחי ישראל בעת החשובה הזו. הגענו אליו הערב בשליחות ציבור גדול שהבין כמה שברירית ופגיעה הדמוקרטיה שלנו. אמרנו לנשיא המדינה כי בשנת ה-75 למדינת ישראל, אנחנו יכולים לעשות שינוי אמיתי - לא רק תיקונים קוסמטיים, אלא חוקה בהסכמה רחבה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות. הבהרנו כי אנו מצפים להוריד את החקיקה שהונחה בלילה בכנסת, כדי להתחיל דיון בדף חלק".

מי שמייצגים את הקואליציה במהלך המו"מ הם השר רון דרמר, מזכיר הממשלה יוסי פוקס, פרופ׳ טליה איינהורן וד"ר אביעד בקשי, מרצה למשפטים וראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת.

גם סיעתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שטען כי לא מדובר בהידברות אמיתית אלא ניסיון למסמס את המחאה, הודיעה על הקמת צוות הידברות שישלח מטעם הסיעה להידברות בבית הנשיא. בראשו עומד יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר, חכ״ל אלכס קושניר, חכ״ל לימור מגן-תלם ועו״ד גיא וגנר, וכן הם הוזמנו מחר לבית הנשיא.

עם זאת, הודיעו מהמפלגה כי "כל עוד החוק לא יימשך חזרה לועדת החוקה, על כל המשמעויות הנובעות מכך, לא נוכל להצטרף לשיח. החזרת החוק לוועדת החוקה יעיד שבאים לשיח בידיים נקיות".

מפלגת העבודה גיבשה גם היא צוות מו"מ שיצטרף לשיחות בבית הנשיא החל ממחר. נציגי מפלגת העבודה: ח"כ גלעד קריב, ח"כ אפרת רייטן, שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן וד"ר תמר הוסטובסקי-ברנדס.

נתניהו מודיע על השהיית חקיקת הרפורמה (צילום: לע"מ)

מדובר בפגישה הראשונה שנערכה מאז שנתניהו הודיע אמש על השהיית החקיקה. "משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות. אני לוקח פסק זמן להידברות. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית", טען.

מעט אחרי נאומו של נתניהו הודיעו ראש האופוזיציה לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי הם מסכימים להידברות. לפיד מסר: "נכונים ללכת להידברות. עלינו ישב יחד ולכתוב חוקה על ערכי מגילת העצמאות, עלינו לסמוך על הנשיא. זה מה שדרשנו - הידברות אמיתית. אנו לימודי ניסיון מר, נוודא שאין פה שום תרגיל". 

גנץ מסר: "מברך את נתניהו על ההחלטה לעצור, טוב מאוחר מאשר אף פעם". עוד אמר: "זה לא הזמן לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבנו. קורא להשאיר אותו בתפקיד. עלינו לצאת מאוחדים ומחוזקים. עמדתי ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אזרחים, יש לנו אתגרים אדירים, היחסים עם ארה"ב, המאבק בגרעין האיראני".