חגית פאר, יו"ר נעמת, התראיינה הבוקר (שני) בתכנית 'שבע-תשע' ב-103FM והתייחסה לתוכנית לסבסוד המעונות לפעוטות שהציגו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש.

נתניהו הציג את השלב הראשון בתוכנית חינוך לגיל 0-3: "הבטחנו וקיימנו"

פאר פרשה את משנתה בנושא: "התוכנית לא טובה, ממש לא, לצערי הרב. נקודות הזיכוי זה נהדר להורים, אבל הורים יישארו עם נקודות זיכוי בלי מעונות יום, אין לנו כוח אדם. כל עוד אין מטפלות אין מעונות. אין פתרון. אני לא שמעתי שום פתרון לגיוס כוח אדם ושימור כוח האדם הקיים. אני מדבררת איתכם על היום בבוקר, עכשיו בשעה זו, יש מעונות שלא נפתחים. כי אין כוח אדם, אנחנו חיים מיום ליום", טענה בפתח השיחה.

עוד המשיכה ואמרה באותו נושא: "כל יום מנהלות המעונות צריכות להתקשר ולבדוק מי תגיע ביום למחרת אם תגיע, ולהודיע להורים ברגע האחרון שהכיתה נסגרת. זה ממש יום יומי. חסרות כאלפיים עובדות בכל מעונות היום המפוקחים. בשנה האחרונה סגרנו הרבה מאוד כיתות ומעונות, מספרים כמו כמעט 100 מעונות רק בשנה הזו. אנחנו לא מדבר על ספטמבר, איך נגיע לספטמבר? איך נעבור את החודשים האלה?", תהתה. 

באשר לטענה כי יש כאן הקלה להורים, השיבה יו"ר נעמת: "יש הקלה שתחל מינואר 2024, אבל הורים יישארו עם ההקלה הזו בחשבון הבנק ובלי פתרון. אז מה עשינו בזה? אין פתרונות, ושוב - יישארו בלי מעונות יום. חסרות כאלפיים מטפלות בכל הארגונים במסגרות המפוקחות, שמהווים 25 אחוזים מהילדים שמגיעים מגיל לידה עד 3. לא שמענו אתמול את הפתרונות, חייבת להיות העלאת שכר".

לשאלה, איזה סכום היה יכול לפתור את הבעיה, ענתה: "אם מדברים על תוכנית רב שנתית, אנחנו מדברים על השוואת שכר המחנכות לשכר הסייעות בגנים. הן הולכות לעבוד בגנים עם הרפורמה החדשה. אנחנו מדברים על 2 מיליארד לתוכנית שנתית. לקחו 1.3 מיליארד לבניית מעונות חדשים, מה יבנו? צריך להתחיל ביסודות בשביל לבנות בניין. לוקחים את הסכום הזה, משקיעים בכוח אדם, הכשרות, ורק אז אפשר להתחיל לבנות מעונות חדשים. גם היום במסגרת המעונות הקיימים אם היה לנו כוח אדם יכולנו לתת שירות לעוד כחמישים אלף פעוטות היום במסגרות הקיימות, אנחנו פשוט לא פותחות כיתות כי אין לי את כוח האדם. צריך היום לקרוא לנו ולפתור את הנושא הזה - קודם כל העלאת שכר משמעותית לעובדות, שנוכל לשמר את העובדות שכבר נופלות מהרגליים ואין כוח אדם במעונות".

לסיום, הדגישה: "זה הגיל החשוב ביותר להתפתחות הפעוטות ולצערי הרב המדינה מאלצת אותנו לתפקד כשמרטפייה במקום לתת את החינוך המיטבי שאנחנו יודעים לתת. יש לממשלה לעבוד מולנו, וזה הכי קל. זה לא איזה מעון אחד שנמצא אי שם שאנחנו שומעים כל יום על אלימות, יש להם אותנו, אנחנו מסודרים, אנחנו יודעים לעשות את העבודה, אנחנו לא מסוגלים עם כוח האדם שקיים - אין את האפשרות לתת את החינוך המיטבי שילדי ישראל ראויים לו. זה דור העתיד שלנו, הגיל החשוב ביותר, וצריך לעשות את זה. הכסף נמצא, אז בואו נשתמש בו כמו שצריך". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM