הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמה היום (שלישי) את תוצאות המחקר הבין לאומי-פירלס (PIRLS) שנערך בישראל בשנת 2022, שמעידות על ירידה חדה בממוצע ההישגים של תלמידי כיתות ד' בישראל בשפת אם. משרד החינוך מסר בתגובה לנתונים העגומים כי הוא מגבש מענה לכלל המערכת, בדגש מיוחד על שכבות שנפגעו ממגפת הקורונה.

נתוני המחקר מאפשרים להשוות את יכולות הקריאה של תלמידי כיתות ד' בישראל לפני הקורונה (2016) ואחריה (2022), בהשוואה ל-42 מדינות. מהנתונים עולה שממוצע ההישגים בשפה של שכבת תלמידי ד' בישראל ב-2022 ירד ב-20 נקודות (דומה לרמה ב-2001). הירידה נרשמה בעיקר בהישגי התלמידים החזקים דוברי העברית. אין שינוי מובהק בהישגי דוברי הערבית שנותרו נמוכים.

עם פרסום התוצאות, נמסר כי הדרג המקצועי במשרד החינוך בוחן את הנתונים לעומק ומגבש בימים אלה תוכנית לחיזוק לימודי השפה, הכוללת מספר מענים לשכבות הגיל השונות. התוכנית תוצג בקרוב ותחל כבר בשנת הלימודים הקרובה.  

שר החינוך יואב קיש מסר: "הנתונים מעידים על המשבר שבו נמצאת מערכת החינוך. המשימה שלנו היא להחזיר את המערכת למסלול, בדגש על התלמידים המצטיינים ולסייע לשכבות הגיל שנפגעו במיוחד מהקורונה. יש בפנינו אתגר גדול, ואחריות גדולה".

מחקר פירלס נערך אחת לחמש שנים, מאז 2001, על ידי הארגון הבין-לאומי להערכת הישגים בחינוך (ה-IEA), והוא בודק את אוריינות הקריאה של תלמידי כיתות ד' במדינות ברחבי העולם. בישראל נבחנו כ-5,000 תלמידים מכ-200 בתי ספר, שמהווים מדגם ארצי מייצג.

מטרת המחקר היא לבדוק את רמת הקריאה והבנת הנקרא של התלמידים, ובמסגרתו נכללו שני סוגי טקסטים עיקריים, סיפורי ומידעי, בעברית או בערבית, בהתאם לשפת ההוראה בבית הספר.

מחקר בינלאומי מצא: ירידה חדה בהישגים של תלמידי כיתות ד' בישראל בשפת אם by maariv on Scribd


 
מחקר פירלס 2021 הוא המחקר רחב-ההיקף הראשון שמאפשר לנו להעריך את השינוי בהישגי התלמידים בתקופה שכוללת בתוכה גם את שנות הקורונה. הוא מאפשר השוואה בין ההישגים בשנת 2022 לבין אלה שהיו בשנת 2016, תוך בחינת השינויים בישראל ביחס ל-42 מדינות נוספות. 
 
במחקר נמצאה ירידה משמעותית בהישגי תלמידי ישראל בשפת אם בהשוואה למחזור הקודם (2016). הישגי התלמידים בישראל נמצאים מעט מעל ממוצע המדינות שהשתתפו במחקר, אך באופן יחסי – ההישגים דומים לרמתם ב-2001. 

המחקר מאפשר לסווג את התלמידים בכל מדינה על פי רמת הביצוע שלהם, בהתאם לאופן בו ענו התלמידים לשאלות השונות. בישראל, במחזור הנוכחי פחות תלמידים הפגינו מיומנויות קריאה גבוהות (ירידה של 11%) ויותר תלמידים הפגינו מיומנויות קריאה נמוכות (עלייה של 8%). 

הישגיהם של תלמידים דוברי ערבית שהשתתפו במחקר נותרו נמוכים, ללא שינוי של ממש מהישגיהם ב-2016. לעומת זאת, בקרב תלמידים דוברי עברית נמצאה ירידה משמעותית של 28 נקודות לעומת 2016. על אף שהפער בין ממוצעי ההישגים של תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית הצטמצם, הדבר נובע מירידה בהישגי התלמידים דוברי העברית ולא משיפור בהישגים של התלמידים דוברי הערבית.

התלמידים שהשתתפו במחקר בישראל נכנסו לכיתה א' בספטמבר 2018. בעת הסגר הראשון שהוכרז בעקבות מגפת הקורונה (מרץ 2020) הם היו בכיתה ב'. בסגר השני (ספטמבר 2020) ובסגר השלישי (ינואר 2021) היו בכיתה ג'. בעת ביצוע המחקר (מאי 2022) היו בכיתה ד'. למעשה, ההתמודדות עם מגפת הקורונה (דרך סגרים ולמידה מרחוק) נעשתה בתקופה בה היו אמורים לרכוש התלמידים את כישורי הבסיס של קריאה וכתיבה.