נציגת הגננות בהסתדרות המורים הנחתה גננות לכבות מכשירי הקלטה שהורים שולחים עם ילדיהם, ולשבש את פעילותם - כך נודע היום (רביעי) לוואלה!. ההודעות נשלחו בקבוצת ווטסאפ של גננות בתל אביב-יפו עם יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, לאחר שניסו לברר כיצד לפעול במקרה שמגלים מכשיר הקלטה.

אחת הגננות העבירה בקבוצה הודעת תפוצה של "מטה המאבק למען הילדים", ובה ביקשו לעודד הורים מודאגים להצמיד לילדים מכשיר הקלטה כשהם הולכים לגן ולייעץ על הדרכים החוקיות לעשות זאת. "המפקחת שלנו שלחה את זה עכשיו, פשוט מטורף", כתבה הגננת. דדון השיבה: "מוכר, ידוע ומטופל מול שר המשפטים".
 
הגננות לא הסתפקו בכך. "יש הנחיה במידה ומוצאים מכשיר הקלטה?", שאלו. יו"ר תא הגננות בתל אביב-יפו מטעם הסתדרות המורים, אורית נוביק, ענתה כי "מכבים את המכשיר. שוטפים במים וסבון במידת הצורך. מעדכנים את הקב"ט, המפקחת, ולהורים אומרים שאסור להביא מכשירי הקלטה לגן".

למרות דבריה, מבחינה חוקית ההורים יכולים להקליט את הגננות תחת הגבלות מסוימות. לפי הנחיות שהוציא פרקליט המדינה ב-2017, אם מכשיר ההקלטה צמוד לילד, כך שהוא מתועד בהקלטה, ניתן לקבוע כי כלל לא מדובר בהאזנת סתר. זאת מאחר שההורה "פועל מכוח חובתו להגן על עניינו" של הילד, ו"ניתן לראות בו אף כמי ש'נכנס לנעליו'". אם המכשיר נמצא בחפציו של הילד כשהם לא עליו או שהוא ישן, זו האזנת סתר - אך לא כזו שתוביל להעמדה לדין.
 
בהמשך השיחה הגננות הביעו את התחושות שמעוררים בהן מכשירי ההקלטה. "שיבואו ויקליטו, הלוואי שהיו מצלמות והיו רואים איזו עבודת קודש אנחנו עושות וכמה ילדים עם קשיים להתמודד איתם ואיזה חוסר באנשי צוות. ככל שהשנים עוברות זה נהיה הזוי יותר ויותר. גם המטה למאבק למען הילדים. כאילו אנחנו מכשפות שצריך להגן מפנינו", כתבו. "הם עצמם הזניחו את החינוך והיחס לילדים, אז צריך להאשים מישהו", הוסיפו, "ממש ציד מכשפות". עוד כתבו לאחר מכן כי "חייבים לפעול נגדם" וכי "הם מזעזעים".

תיעוד מקבוצת הווטסאפ של הגננות (צילום: צילום מסך)
תיעוד מקבוצת הווטסאפ של הגננות (צילום: צילום מסך)

אלונה דניאל ממטה המאבק למען הילדים, שמלווה מאות פרשות התעללות בגנים מדי שנה, מחתה על ההאשמות. "עוד חודש תעבור שנה מאז שהתחלתי לפנות לדוברת של יפה בן דויד בבקשה להיפגש ולשמוע אותנו. נאמר לנו שפגישה לא תהיה. נערכה פגישה בכנסת על תיקון חוק חוק המצלמות, בהשתתפות נציגי משרד החינוך, ונאמר לי שאני לא יכולה להשתתף בה כי יפה בן דויד לא נפגשת עם נציגי ההורים. עכשיו אנחנו מגלים שהן גם לא מתביישות להפיץ דברי דיבה עלינו, על הורים נפגעי עבירה", אמרה לוואלה!. "כותבים שמדובר בהורים שהזניחו את הילדים שלהם. מטה המאבק מורכב כמעט כולו מהורים לילדים שעברו התעללות. אנחנו נלחמנו בשיניים למענן, על התקינה והתנאים. והן בוחרות להילחם נגדנו".
 
השימוש במכשירי ההקלטה הוא אחד הגורמים המרכזיים בעלייה בחשיפת מקרי ההתעללות בגנים בשנים האחרונות. כדי לקדם את הפצתם, מטה המאבק החל לאחרונה בהקמת סיירות הורים ברחבי הארץ, שמשמשות כנקודת מידע והשאלה של מקליטים, וכן כמקום להמליץ בו על גנים טובים. ההודעה שהועברה בקבוצת הגננות הכילה הסבר על המהלך. במטה מדגישים כי המטרה אינה לפתוח חזית מול הגננות, אלא לסייע בתפיסתן של אלה שעוברות על החוק.

בהסתדרות המורים, מנגד, חוששים מפגיעה בפרטיות הגננות ומתנגדים לצעד. דניאל לא מקבלת זאת. "בכל שנות הפעילות שלנו יש צד אחד שלא מכיר בשום תופעה, בכך שיש פגיעות, התעללות, צוותים שלא מתאימים לטפל. זה בלתי אפשרי. המפקחות של משרד החינוך מפקחות על גננות שעובדות במשרד החינוך. הן לא יכולות להיות אובייקטיביות. תמיד המטרה המרכזית של כולם היא לשמור על הגננות". חלק מהבעיה, היא מסבירה, היא היעדר המצלמות בגני העירייה. בזמן שהמעונות היום המפוקחים כבר מחייבים להתקין מצלמות אבטחה, גנים אלה נותרים ללא עין בוחנת.

"גם אם המפקחות חושבות שיש גננת לא מתאימה אין להן כלים לעשות את זה. ההסתדרות לא מאפשרת להתקין מצלמות והתלונות נסגרות גם אם הילד מעיד במשטרה. הם מתערבים בסיפור ואי-אפשר להזיז את הגננת לא משנה מה התלונה. מבחינת ההסתדרות הכול מושלם ואין בעיות".

תגובת ענת דדון, יו"ר מחלקת הגננות בהסתדרות המורים: "הסתדרות המורים אינה יכולה לעמוד מנגד לאור התופעה המבישה של הטמנת מכשירי האזנה על ילדים בגנים. מדובר בתופעה שחוקיותה מוטלת בספק והיא פוגעת קשות בצנעת הפרט של הגננות, הסייעות,ההורים - ובעיקר בפרטיות הילדים האחרים בגן. מצב שבו הורה יאזין ויהיה חשוף לפרטים אינטימיים הנוגעים לכלל ילדי הגן - הינו בלתי מתקבל על הדעת ומסוכן. מעבר לכך, הרצון של הורים מסויימים להשתמש בילדיהם הרכים כמקליטים ולבלוש אחר הגננות שעושות עבודת קודש הינו שערורייתי. באותה מידה הגננות יכולות לדרוש להקליט את כל מה שקורה בבתים של הילדים על מנת שיהיה תיעוד אם חס וחלילה יש חשד בטיפול לא נאות בילדיהם. גן הילדים אמור להיות סביבה חינוכית בטוחה ומקדמת הן לגננות והן לילדים ולא סביבה שבה גננות ותלמידים מרגישים כמו בבית האח הגדול".