ועדת החינוך של הכנסת החלה היום (שלישי) בדיונים על הצעת חוק פיקוח על בתי ספר (תיקון - איסור העסקת מורשעי ותומכי טרור ופיקוח על תכני הלימוד למניעת הסתה), התשפ"ג-2023 של ח"כ עמית הלוי. "הצעת החוק באה לתקן לקונות חמורות הקיימות בחוק הפיקוח על בתי הספר. למורה שיש זיקה לטרור, יש השפעה ממשית נוראית על תלמידים. הוא ממלא את מוחם וליבם ברוע, ופוטנציאל ההשפעה המזיקה הזאת הוא לשנים ארוכות. גם אדם שמזדהה עם טרור ועדיין אין לו הרשעה – צריך למנוע ממנו לבוא בשערי ביה"ס. זה מנגנון שכבר היה קיים בעבר וצריך להחזיר אותו", אמר. 

במהלך הדיון התפתח עימות בין האב השכול הרצל חג'אג' לח"כ יוסף עטאונה, שאמר: "זוהי חקיקה שבאה לפגוע במיעוט - היא פסולה ואין לה מקום בבית הזה. סעיף 16 בחוק מראה שאין צורך בתיקון המוצע כי למנכ"ל משרד החינוך ממילא אסור לקבל עובד הוראה שהורשע בטרור ובפעילות נגד ביטחון המדינה. התיקון האמור מיותר ובא להלך אימים על האוכלוסייה הערבית ובפרט זאת של מזרח ירושלים. אתן לך דוגמאות לנוער הגבעות שיוצא מהחינוך הממלכתי-דתי: רוצחי משפחת דוואבשה ורוצחי הילד אבו חדיר. גם הפוגרומים שמתקיימים בשטחים הכבושים - הם לא נעשים ע"י בוגרי מערכת החינוך הממלכתי דתי?". 

חג'אג', שאיבד את בתו בפיגוע בטיילת ארמון הנציב בירושלים, תקף בתגובה: "שתיים שלוש דוגמאות חריגות שכולנו מגנים אותם. אתם רוצחים ודורסים את הילדים שלנו בכל מקום. לא צריך להכניס תומכי טרור לשום בית ספר, ממש כמו פדופילים." ח"כ עטאונה הגיב: "תפסיק לספסר בדם".

דיון בוועדת החינוך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת החינוך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כאמור, בהצעת החוק מוצע להסדיר בחקיקה את תכני הלימוד שילמדו בכל בתי הספר הפועלים על פי חוק במדינת ישראל ונתונים לפיקוחה. בנוסף, מוצע לחייב מעסיק של עובד הוראה להשעותו באמצעות התלית אישור ההעסקה שלו על ידי מנכ"ל משרד החינוך במקרה שהזדהה עם מעשה טרור או שנפתחו נגדו הליכים פליליים בחשד לביצוע עבירת טרור. עוד מוצע לקבוע כי מנכ"ל משרד החינוך יבטל אישור העסקה של עובד שהורשע בעבירה כאמור. כמו כן, מוצע כי אישור העסקה כאמור יחייב לערוך בדיקת רקע בטחוני מכל מועמד המבקש להתמנות לעובד הוראה וכי תנאי למתן האישור הוא כי נמצא שאין לו עבר בטחוני של זיקה לביצוע מעשה טרור.

הצעת החוק של ח"כ הלוי מוזגה עם הצעת החוק של ח"כ צביקה פוגל, המבקשת להקים ועדה שבסמכותה לפטר אנשי צוות שמעורבים בתמיכה בטרור או משויכים לארגון טרור, ונקבע איסור בדבר תמיכה והשתייכות לארגון טרור והפצת תעמולת טרור בבית הספר.