יושב ראש הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, התראיין היום (שלישי) לרדיו צפון, 104.5FM, על רקע השביתה המתוכננת בהובלת יו"ר ארגון המורים רן ארז, וטען שאפשר להגיע להסכמות שימנעו שביתה.

שיף פתח את דבריו והתייחס לאמירה של רן ארז לפיה על המורים לחפש עבודה חדשה: "אני חושב שמה שקורה פה זה נורא. מצב מערכת החינוך פשוט, אני לא חושב שאי פעם היינו במצב הזה. מורים עוזבים את מערכת החינוך באמצע השנה. הגיע הזמן שראש  הממשלה יתערב במשבר הזה. יש פה אירוע מטורף. תלמידים סיימו שנה ולא קיבלו ציונים, לא יצאו לטיולים, לא היו במסע ישראלי. אי אפשר לקבל שתהיה עוד שנה כזאת. זה בלתי נסבל הדבר הזה. מה שרן ארז אומר, ובלי להיכנס מי אשם, כי כולם אשמים: רן ארז, משרד החינוך, משרד האוצר, חייבים להגיע לפתרון. מה שרן ארז אומר זה יוביל לקריסה סופית של מערכת החינוך. מה זה לחפש עבודה אחרת? הם לא יחזרו, מי אמר שהם יחזרו בכלל? זה אירוע נוראי מה שקורה פה וצריך לעצור אותו ולא חייבים לחודשיים של שביתה ואז להגיע להסכמות. אפשר להגיע להסכמות בלי חודשיים שביתה".

שיף התייחס לטענה שההורים לא ידעו אם תהיה שביתה עד ה-1 בספטמבר בשש בבוקר, ואמר: "אני חושב שהפעם זה אחרת. לא רוצה להיות נביא אבל להגיד לך שאם כולנו נשב בשקט ונמתין לשעה 7 בבוקר ב-1 בספטמבר, ואיום השביתה הוסר, אז זה לא המצב. צריך להבין שארגון המורים, משרד החינוך, משרד האוצר, מרכז השלטון המקומי נמצאים במו"מ כבר חודשים אבל הוא לא מתקיים".

לגבי האפשרות שלמרות המצב, הסכסוך ייפתר לפני תחילת הלימודים ולא תהיה שביתה, אמר שיף: "נתחיל מזה: הלוואי. בסופו של דבר אנחנו רוצים ששנת הלימודים תיפתח, שלמורים יהיה שכר ראוי אבל אני מבקש פעם אחת ולתמיד: אל תעשו פלסטר. אל תתנו למורים 1000 שקל ונגמר. תנו להם שכר ראוי, תכניסו אותם לחוזים אישיים. אין מה לעשות, חסרים מורים בלא מעט מקצועות. תחשבו לפטר מורה שלא מתאים. תנו כבוד למקצוע".

מירום שיף (צילום: דין אהרוני רולנד)
מירום שיף (צילום: דין אהרוני רולנד)

כשנשאל שיף על ההצעה שקיבל רן ארז, לפיה המורים יקבלו תוספת של שני אחוזים עם אינפלציה של חמישה וחצי אחוזים, אמר שיף: "עזוב, לא רוצה להתווכח עם רן ארז בשידור. זה לא ראוי. האוצר פרסם את ההצעה שלו. אשמח לשמוע את הדרישות של רן ארז שיהיו ברורות. עדיין לא הצלחתי להבין אותן. מי שצריך לדעת יודע אותן".

על צעדיה האפשריים של הנהגת המורים אמר שיף: "אנחנו עכשיו בימים אלה שוקלים מה לעשות ואתה תשמע את זה בתקשורת.. נפיץ את זה. זה שהנושא הזה רדום זה כבר, עצם הבעיה. נוביל אותו ונדרוש מכל מקבלי ההחלטות... אין לנו את הכלי המשפטי שיפתור את הנושא הזה. אנחנו יכולים לדאוג שכולם ידברו, אנחנו לא יכולים לחתום על הסכם. אנחנו יכולים להציף את זה בציבור שלא יישאר במחבואים ואף אחד לא ידבר עם אף אחד. התפקיד שלנו לדאוג שהם ידברו, והדבר הזה ייפתר. אין לי כלי משפטי שאנחנו מכירים אותו, נבדוק עוד פעם, שהמערכת יכולה להגיע לפתרון". 

שיף חתם את דבריו בהתייחסות לאפשרות שיפנה לבית הדין לענייני עבודה בנוגע לשביתה: "מותר לרן ארז לשבות. זה חוקי. מצד שני אתה לא יכול להכריח מישהו לחתום על הסכם עבודה כשהתנאים שדורשים ממנו לא הגיוניים. צריך להגיע להסכם ראוי ואולי שנצא מהסאגה הזאת כל שנה".