גבינה לבנה, חביתה, חומוס או דווקא שוקולד. איזה מילוי אתם העדפתם לקבל בכריך לבית הספר? סביר להניח שהתשובה השתנתה לאורך השנים (ושבוודאי במבט לאחור אתם לא מבינים איך הסכמתם לאכול את זה בכלל כל יום מחדש). למרות שמדובר בשאלה שנשמעת די מובנת מאליה עבור רבים, זה לא המצב בבתים רבים.

באמצעות ארבע דרכים שונות: כך תשמרו על בריאותכם לאורך זמן
הצצה למערכת העיכול: כל מה שמחכה לכם בתערוכה במוזיאון המדע בירושלים

למעשה, ישנם ילדים רבים שמגיעים לבית הספר מבלי לאכול, או להביא עימם אוכל ליום הלימודים הארוך. לעיתים, מדובר בילדים ממשפחות הסובלות מאי ביטחון כלכלי, ובמקרים אחרים מדובר בילדים ממשפחות שאינן מתפקדות מסיבות שונות, כך שאין להם למעשה ארוחת עשר. תחושת הרעב משפיעה על יכולתם ללמוד ולהתרכז לאורך יום הלימודים, דבר שמשפיע גם על רמת הידע וההבנה שהצליחו לרכוש במהלך השנה, וגם על הציונים שלהם.

ארגון "נבט" שפועל ב-120 ישובים ברחבי הארץ מסייע לילדים הללו. "המטרה שלנו היא לדאוג לילדים שמגיעים לבית הספר באופן קבוע בלי אוכל – ולוודא שהם יקבלו אוכל, כדי שיוכלו ללמוד ולהרגיש כמו כולם, הסבירה רותם יוסף גלעדי, מנכ"לית הארגון בשיחה עם "מעריב", "אנחנו הארגון היחיד שמסייע ישירות לילדים בבתי הספר, זה היה מתוך מחשבה שכך נוכל לוודא שהילד כן יאכל בבית הספר, גם כאשר המשפחה עצמה מקבלת חבילות מזון. בשנת הלימודים הבאה נסייע ל-14 אלף ילדים בלמעלה מ-300 בתי ספר ברחבי הארץ. אנחנו פועלים במרבית היישובים בארץ ובכל המגזרים השונים".

"הפעילות שלנו מחזקת את הקשר של התלמידים עם הצוות החינוכי בבתי הספר", הסבירה, "אנחנו מעבירים את חומרי הגלם לבתי הספר השונים, והם אלה שדואגים להכין את הכריכים ולחלק אותם בדיסקרטיות לתלמידים שזקוקים להם. הילדים לא יודעים עלינו, מבחינתם – המורה הוא זה שדאג להם לכריך, והוא בעצם רואה אותם מעבר לציונים. הופתענו עד כמה זה שיפר את הקשר בין התלמידים והמורים, וגם את הרצון שלהם ללמוד ואת רמת המחויבות שחשו לעצם הלמידה והגעה לבית הספר. כמובן שזה הוביל גם לעלייה בציונים שלהם – מעצם כך שהם כבר לא היו רעבים ויכלו לשבת ולהתרכז בכיתה".

רותם יוסף גלעדי (צילום: טל אפרת)
רותם יוסף גלעדי (צילום: טל אפרת)

איך אתם עובדים?
"המודל התקציבי שלנו הוא בעצם שלא כל הכריך ניתן כתרומה – אלא העירייה, הרשות המקומית או רשת החינוך שמנהלת את בית הספר יתחלקו איתנו 50-50 בעלות. יש פה בעצם אמירה – אנחנו לא היחידים שאחראים על הילדים האלה, גם לכם כעירייה וכמוסד חינוכי יש אחריות לדאוג להם".

"בעולם המערבי כל הילדים יושבים ואוכלים בוקר וצהריים ביחד בבית הספר, דבר שיוצר אצלם גישה חיובית לאוכל ולתזונה נכונה, ומסייע בהפחתת הפרעות אכילה. הכריכים שאנחנו מחלקים כוללים רק מזון בריא ומגוון, אין אצלנו שוקולד וממרחים מתוקים, וכך אנחנו חושפים את הילדים למזון בריא שהם לא בהכרח מכירים מהבית", הדגישה יוסף גלעדי, "אנחנו נותנים מענה גם לילדים הסובלים מאלרגיות. לכל דבר יש פתרון".