לאור התקופה המורכבת, מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל הגיש את התפטרותו לשר החינוך יואב קיש. במכתב ששלח, הסביר כי 'הקרע אליו הגענו לא מאפשר לי להמשיך'. ענת דוידוב שוחחה היום (ראשון) ב־103fm עם רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, אשר הגיב לידיעה הקשה. 

השר קיש בפנייה למורים: "על כתפינו האחריות להוביל את המאמץ לאחדות"
מאות פרופסורים נגד השבתת האוניברסיטאות: "שימוש פוליטי"
 
"אני מכיר את אסף צלאל ואני ממש מלא הערכה אליו", סיפר על המנכ"ל היוצא. "אני מלא הערכה על הגישה החיובית שלו ועל ניהול משרד החינוך. אני יכול להשוות אותו רק למנכ"ל אחד שאני מעריך מאוד ושהערצתי אותו מאוד, שמשון שושני. נפגשתי עם צלאל לעיתים קרובות, אתה יכול לשבת אתו בחדר חצי שעה, להביא לו בעיה, יש לו חשיבה אנאליטית והוא מבין מיד, יש לו הצעות לפתרון, יש לו גישה מאוד חיובית. ולכן שמחתי מאוד שהוא יושב ליד הגה משרד החינוך. אבל כנראה שהוא החליט שהמצב כל כך גרוע, שהמערכת כל כך מדרדרת, שרק משבר יוציא אותה לחוף מבטחים, והוא הקריב את התפקיד שלו".

על השאלה היכן עומד המשא ומתן על תוספות שכר למורים, השיב: "אין כל קשר בין המשא ומתן למה שהמנכ"ל רצה לעשות במערכת החינוך. הישיבה האחרונה הייתה בשמונה ביוני, מאז לא היו ישיבות משא ומתן. משרד האוצר בשלו, כך אמר המנכ"ל של המשרד – 'אנחנו נחרצים לא לתת לכם שקל אחד יותר מאיגודים אחרים'".

"אסף עשה מאמצים גדולים מאוד כדי לקשר בינינו לבין משרד האוצר. לא הצליח כי לא היה לו כנראה גיבוי מהממונים עליו. אנחנו נמצאים במבוי סתום מול משרד האוצר, שום דבר לא מתקדם. מחר אמורה להיות פגישה עם שר החינוך ושר האוצר. אבל אני יודע מה יגידו לי, יגידו לי 'תשמע, אם אנחנו נתנו להסתדרות המורים מה שנתנו ולהסתדרות הכללית מה שנתנו, אם ניתן לכם יותר, זה כאילו יורקים להם בפנים, לא תקבלו שום דבר'. זה למעשה המשא ומתן שהתנהל – נחרץ לא לתת לארגון מורים שום דבר, ואנחנו נחרצים להיאבק".

כשנשאל האם ב־1 בספטמבר תהיה שביתה, ענה: "אמרנו שאם לא ייחתם הסכם קיבוצי לא נפתח את שנת הלימודים. לאור עמדת משרד האוצר כפי שבאה לידי ביטוי גם בוועדת הביקורת של הכנסת, כנראה שלא ייחתם הסכם ואנחנו לא נפתח את שנת הלימודים. אבל אני חייב לומר לך, השכר של המורים זה הפתרון לבעיה, מערכת החינוך נהרסת, מדרדרת, מתפרקת, חסרים 20 אחוז מורים. מורים באים ומלמדים מקצועות שלא הוכשרו להם. צפיפות בכיתות כי אין מספיק מורים. מקצרים את יום הלימודים, ההורים צריכים להיות מודאגים ממה מצפה לילדים שלהם. המורים הם הפתרון, הבעיה היא במערכת החינוך ומה שמשקיעים בה".

ארז גם התייחס לתפקודו של שר החינוך לאור המצב הפוליטי: " אני לא רוצה לתת ציונים לשר החינוך אבל כנראה שהוא עסוק בדברים אחרים ולא בחינוך. לצערי הרב, הוא הודיע הוא לא ישתתף במשא ומתן וגם אסר על המנכ"ל שלו להשתתף במשא ומתן. ומה שאני רוצה להאמין ששר חינוך שעומד בראש הפירמידה החינוכית של מדינת ישראל צריך להיות מעוניין אפילו יותר ממשרד האוצר בפתרון בעיות. ולא להשאיר אותנו לבד מול משרד האוצר שבעצם הוא בעל המאה, והוא למעשה קובע מה יהיה במערכת החינוך".

על השאלה האם לדעתו שר החינוך קיש נכשל בתפקידו, השיב:  "אני אוכל להגיד לך את זה אחרי הראשון בספטמבר. אני עדיין אופטימי, ואומרים שגם אדם שעומד על סף הגיליוטינה עדיין מקווה".

ארז התייחס גם לפרסום לפיו אושרו 164 מיליון שקלים למוסדות התורניים חרדיים: " גם חוסלו 14 מיליארד שקל כספים קואליציוניים, ולמערכת החינוך לא נשאר. את מכירה את הסיפור עם סבתא שבישלה דייסה? בסוף לא נשאר כלום למערכת החינוך והמורים. אם המצב יימשך כפי שזה, אין מנוס ממאבק חריף וממושך. אנחנו בנינו לעצמנו קרן שביתה, אנחנו נוכל במהלך השביתה לעזור למורים חד הוריים או למפרנסים יחידניים, או לכאלה שהם שני בני זוג מורים לשרוד בזמן שביתה ארוכה".

לסיום אמר: "אני בכל זאת אופטימי ואני חושב שבסופו של דבר, אולי ראש הממשלה יתערב, כי לא יכול להיות... מערכת החינוך זו איכות החיים שלנו בעתיד הקרוב והרחוק. זה הקשר שלנו עם המדינה, זה השורשים. אם אין מורים ואין חינוך, איזו איכות חיים אנחנו בונים פה במדינה הזאת?".


סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm