יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שלח השבוע אגרת בה פירט וכתב כי אין לקיים ימי היערכות לפני פתיחת שנת הלימודים. אגרת זו הגיעה יממה לאחר שהכריז כי שנת הלימודים תשע"ד לא תפתח בלי הסכם שכר חתום. יואב מינץ שוחח היום (רביעי) בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm עם יעל לפר ביטון, מזכירת מחוז צפון בארגון המורים התיכוניים.

14 מדליות: הישגים מרשימים לנבחרת ישראל במדעים
רן ארז: "לשר החינוך לא אכפת, המורים צריכים להיערך לשביתה ארוכה"
 
"שלשום הייתה פגישה אחת", אמרה. "פעם ראשונה, אני חייבת לציין כי שר החינוך הגיע לפגישה הזאת, גם בכירי משרד האוצר היו והיו יותר מ-20 אנשים מטעם המדינה. וכולם יודעים שמשא ומתן אפקטיבי זה לא, מקסימום זאת הרצאה. החינוך נתן הרצאה של עשר דקות, האוצר, רן ארז דיבר ואז הם נפרדו".

"המצב הוא חמור ביותר", סיפרה. "חסרים כבר היום מורים במערכת, ואני לא מדברת רק על מקצועות כמו מתמטיקה ואנגלית 5 יחידות. כמעט בכל מקצוע חסרים מורים ולמה? כי לפני כ־30 שנה הייתה עלייה מברית המועצות והגיעו מורים חדשים שעכשיו פורשים. מורים חדשים לא מגיעים כי המשכורת מאוד נמוכה. ונפתחו בפני כל הצעירים שלנו אפיקים חדשים בארץ ובעולם".

עוד הדגישה לפר ביטון כי "לפי הנתונים שלנו חסרים כ-20 אחוזים מהמורים כמעט בכל המקצועות. זאת אומרת שהמורים ילמדו בכיתות יותר גדולות, שמורים לא בהכרח ילמדו את המקצוע שהם נשכרו כדי ללמד".
 
בהמשך, התייחסה לדבריו של רן ארז שקרא למורים לחפש אחר חלופה כלכלית והכנסה נוספת, וטענה: "זה נורא כי במדינה שלנו, הבניין נשרף והגברת מסתרקת. לאור הניסיון שלנו מהשביתות – המורים צריכים להתארגן על הכנסה, על עבודה נוספת וזה מה שרן ארז אומר. כל אחד מאיתנו אזרח במדינה אבל אנחנו לא יכולים לעבוד חינם כדי לממן את המדינה ושיהיה לה יותר טוב. המצב כיום במערכת החינוך הוא קטסטרופה". אמרה והבהירה: "זה התחיל לפני שלוש או חמש שנים שגדעון סער היה שר חינוך וזיהה שיש מחסור במורים. הוא העלה את שכר המורים המתחילים אבל מאז השכר נשחק, הייתה אינפלציה. מה אומרים היום אנשי האוצר? תיקחו תוספת של 2% למרות שהייתה שחיקה של 5%".

באגרת ששלח למורים, יו"ר ארגון המורים ארז ערך השוואה בין דרך הפעולה בישראל לבין מדינות אירופה. על כך מזכירת מחוז צפון בארגון המורים התיכוניים אמרה: "רן הוא אדם שהידע שלו כל פעם מדהים אותי מחדש. הוא כותב בסוף מלחמת העולם הראשונה אחרי שגרמניה ויפן נשחקו ונהרסו. מה עשו? החליטו שהדרך היחידה לבנות את עצמם מחדש היא דרך החינוך. הם נתנו משכורת שעל כל משרה יתמודדו חמישה מתמודדים ונבחר את הטוב ביותר מתוכם. אחרי שנה-שנתיים שהם ראו שעל כל משרה מתמודדים רק שלושה, הם העלו שוב את המשכורת כדי שיתמודדו חמישה. מה קורה אצלנו? שר החינוך הוגה רעיונות שנעשה את כל המערכת מקוונן, איזה פתרון זה? איפה התלמידים ילמדו ערכים והתנהגויות חברתיות כמו שהיינו רוצים שיהיו בחברה הזאת?".

המורים סובלים לא פחות מהתלמידים", הוסיפה. "נראה לי שאת שר החינוך והאוצר זה לא מעניין. שר החינוך, אם אכפת לך תיכנס למשבר, תביא את המקורות הכספיים ותבצע". 

בסיום דבריה אמרה: "ככל שמתקרבת שנת הלימודים, מתרחק הסיכוי שהיא תיפתח".