הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי דנה היום (שלישי) בהיערכות מערכת החינוך לשנה"ל שבפתח וזאת ברקע דו"ח המבקר על היערכות המשרד לשוק העבודה המשתנה. בדיון עסקו בעיצומים ושיבושים של ארגון המורים העל-יסודי בסוף שנה"ל תשפ"ג ובאזהרות על שביתת הארגון בפתיחת שנת הלימודים.

חשש לפתיחת שנת הלימודים: פערים גדולים מול ארגון המורים העל יסודיים
פתיחת שנת הלימודים בסכנה? יו"ר ארגון המורים העל יסודיים באזהרה נחרצת

בשונה מהנאמר בדיון הקודם לפני כחודש, אז הצביעו יו"ר ארגון המורים רן ארז ונציג משרד האוצר על חוסר אופטימיות ביחס לפתרון המשבר, הפעם סיפר יו"ר הארגון רן ארז כי אמש נפגש עם שר האוצר ושר החינוך ויש אופטימיות, "שר האוצר לוקח עליו את האחריות. ירדתי מהדרישות הראשונות אבל מהיכן שאנחנו היום כבר לא נוכל לסגת". 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "שר החינוך ומ"מ מנכ"ל משרדו בוחרים ללכת היכן שנוח להם בוועדת החינוך ושם להציג היערכות לפתיחת שנת הלימודים שלא הולכת להיות בתיכונים. מצר על כך שהם שוב סרבו לבוא הנה לוועדה ולתת את התשובות האמיתיות על הביקורת הקשה כנגד המערכת ועל האזהרות לשביתה. חבל מאוד שמתייחסים כך לנושא כה חשוב בצורה כזו ולבחור ללכת לוועדת הבית ושם לא לתת תשובות. קורא לראש הממשלה להתערב בנושא כדי שייפתר המשבר בהקדם.

"אבוי לנו אם שוב תלמידי ישראל יסתובבו ברחובות - זו פגיעה אנושה עבורם. הנתון שנאמר שיש מחסור של 20% במורים מדאיג ביותר. מדינת ישראל השכילה לבזר חלק מהנושאים שבשליטתה כי בחוץ מנהלים את זה טוב יותר. שמענו כאן משני הצדדים, ההורים והמורים שמשרד החינוך מעורב בהכל וזה חלק מהבעיה. נדרשת חשיבה אמיתית איך לחזק את המערכת ע"י הורדת סמכויות והחלטות ממשרד החינוך לטובת אחרים".

ח"כ טלי גוטליב אמרה בדיון כי מעריכה ביותר את עבודת ארגון המורים וניכר שיו"ר מסור עבור הארגון בצורה מקצועית, "אבל אסור לנו בשום פנים ואופן לנהל את המו"מ על חשבון התלמידים. זה גורם לפגיעה במעמד המורה ופוגע בכולם כל השביתות. קוראת אליכם תחסכו מהתלמידים את הפגיעה הזו". ח"כ גוטליב סיפרה על בתה שבחינוך המיוחד וביקשה לחזק את צוותי החינוך המיוחד שלא שובתים לעולם - "אין לנו זכות קיום בלעדיכם. מגיעים לכם כל הכבוד שאצלכם זה פשוט וברור שבחינוך המיוחד תמיד שנת הלימודים נפתחת".

רן ארז, יו"ר ארגון המורים, עדכן בדיון על פגישה שנערכה אתמול בינו לבין שר האוצר ושר החינוך, "קרה בהחלט אירוע חיובי בפגישה ביננו. שר האוצר אמר שהוא רוצה להיכנס לאירוע. בחינוך העל יסודי אנו בחוסרים של 20% מהמורים, דוחסים תלמידים לכיתות כדי לסתום חורים במערכת, מקצרים את יום הלימודים כי אין מורים ועוד. יש אופטימיות עכשיו ששר האוצר לוקח את האחריות. עד עתה לא  היה באמת שם מו"מ ענייני. ירדתי מהדרישות הראשונות אבל מהיכן שאנחנו היום לא נוכל לסגת. אנחנו נפעיל את סכסוך העבודה ב1 ספטמבר ולכן אין מבחינתי תחילת שנת הלימודים - מסיבה זו לא הגעתי לועדת החינוך ולא אגיע גם לאירוע של השלטון המקומי לפתיחת שנה"ל כי אין פתיחת שנה"ל. 

אומרים לנו תקחו מה שהארגונים האחרים לקחו ומה שהמורים האחרים קיבלו - אם אחרים עשו טעות גם אני יעשה טעות? אם הם לא ידעו לדרוש מה שמגיע, אני גם צריך ככה?". לדברי ארז בדיון, משרד החינוך לא מסוגל גם להיות קובע מדינות גם מפקח גם מעסיק ומי שמנהל את הכל לבדו. "הוא לא יכול לעשות את זה - עובדה.משרד החינוך מתיימר לנהל את כל המערכת ולכן זה לא מתקדם צריך להעביר את החינוך לרשות המקומית וזה עפ"י החוק".

דני ליבוביץ, מנהל הגימנסיה העברית בירושלים וחבר בארגון מנהלי בתי"ס, אמר בדיון כי "לא בכדי יש קושי לגייס מנהלים ולשמר אותם המערכת צריך הכרה בתפקיד של המנהל גיבוי ותשלום נכון.אנחנו חייבים אוטונומיה ניהולית - אנחנו לא מוציאים לפועל מדיניות. יש קושי אדיר בהגעה אל המשאבים שאני זכאי להם. כמות הבירוקרטיה והרגולציה מייאשת ומרפה ידיים".

צבי ליבוביץ, עמותת מורים מובילים לשינוי, אמר: "יש אחיזת צבת מאוד קשה מה לומדים, איך לומדים ומה נבחנים. משרד החינוך צריך לתת למנהלים כוח לפרוח ולהצליח". נציגי מועצת התלמידים אמרו בדיון כי סימן השאלה הגדול מחזיר אותם לימי הקורונה - אין להם כל יציבות לגבי הלימודים, אין פעילות חברתית של בתי הספר והם רק מכירים את החברים דרך המסכים. "מי לוקח אחריות שנוכל לסיים 12 שנות לימוד בחינוך? מי אחראי שנוכל לעשות בגרויות בצורה נורמלית? למה שתלמידים יפגעו ולא ייסעו לפולין?" אמר איתי קובי סגן יו"ר מועצת התלמידים.

מרום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "אין דבר יותר חשוב מביטחון עצמי וכל ילד צריך להאמין ביכולות שלו אבל במערכת החינוך אין לילד את זה. תעודת הסיום היא אוסף של מבחנים ואין כל מיומנויות. כמו כן צריך כאן תכנית אסטרטגית לקביעת מעמדו של המורה".  

761 מנהלות ומנהלי בתי ספר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ': "התערב אישית במשא ומתן על הסכמי השכר"

"למעריב" נועד כי כ-761 מנהלות ומנהלי בתי ספר פנו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבקשה לפעול לשינוי מערך התגמול במערכת החינוך ולתגמל מנהלים, רכזי שכבה ומחנכים אשר לוקחים על עצמם אחריות חינוכית. 

גיל מושקוביץ, מנכ"ל ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים": פירמידת התגמול הנהוגה במערכת מזה שנים מתמרצת אי-לקיחת אחריות. במערכת החינוך היום הכי כדאי להיות מורה, לצבור ותק ולא לקחת שום תפקיד נוסף. במצב הזה, הכוחות שמוכנים להמשיך להתנדב ולהתנדב הולכים ומדלדלים, קשה למצוא מחנכים ורכזי שכבות והמנהלים נוטשים בשיעור עצום. במקום שהאוצר והחינוך יתגמלו תפקידי הובלה, אחריות, מאמץ וחדשנות, הם מציעים מודל שאין בו שום בשורה לשיקום המערכת. המשא המתן הנוכחי על הסכמי השכר יכול וצריך להיות הזדמנות, לא רק לפלסטר זמני על מערכת קורסת, אלא להיפוך הפירמידה.

אנחנו עומדים לפני רגע היסטורי שבו על קברניטי המדינה להחליט האם הם רק משמרים את הקיים הדועך ממילא, או מתעקשים על הסכמי שכר שיביאו לשינוי המגמה, לשימור כוח אדם איכותי ולהרחבת סמכויותיהם ותחומי אחריותם של אנשי החינוך המצטיינים. התגמול הנוסף הקיים של מחנכים, רכזי שכבה ובוודאי מנהלים, הוא מינימלי ומהווה תמריץ שלילי המונע מנשות ואנשי חינוך מצטיינים לקחת על עצמם את האחריות  שמגיעה עם אותם תפקידים. השינוי האמיתי יגיע, רק עם שינוי התפיסה שתאפשר לאיכותיים שבמורים להתקדם ולקחת על עצמם עוד ועוד אחריות חינוכית, בידיעה שהמחויבות שלהם תמצא ביטוי ראוי גם בתלוש השכר".