פחות משבועיים נותרו עד לתחילת שנת הלימודים תשפ"ד, והפערים בין משרדי החינוך והאוצר לבין יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז עדיין גדולים. למעשה, עדיין לא ברור אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה עבור התלמידים בבתי הספר העל־יסודיים, שכן לא הושגה התקדמות כלשהי במשא ומתן למען השגת הסכם שכר חדש עבור ארגון המורים.

פגישת המשא ומתן האחרונה התקיימה ביום שני בצהריים, מיד לאחר ששר החינוך יואב קיש יצא מוועדת החינוך. אחר כך הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הפגישה התקיימה ברוח טובה, תוך הסכמה על החשיבות הגדולה של החינוך לעתיד מדינת ישראל והמטרה המשותפת ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. אני עושה כל מאמץ על מנת לגשר על הפערים הקיימים, ורואה לנגד עיניי את טובת תלמידי ישראל בלבד".

כיתת לימוד ריקה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
כיתת לימוד ריקה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

למחרת הפגישה, ארז הציג אופטימיות מסוימת, כאשר אמר במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה: "קרה בהחלט אירוע חיובי בפגישה בינינו. שר האוצר אמר שהוא רוצה להיכנס לאירוע. בחינוך העל־יסודי אנו בחוסרים של 20% מהמורים, דוחסים תלמידים לכיתות כדי לסתום חורים במערכת, מקצרים את יום הלימודים כי אין מורים ועוד. יש אופטימיות עכשיו ששר האוצר לוקח את האחריות. עד עתה לא היה באמת שם מו"מ ענייני. ירדתי מהדרישות הראשונות, אבל מהיכן שאנחנו היום לא נוכל לסגת. אנחנו נפעיל את סכסוך העבודה ב־1 ספטמבר, ולכן אין מבחינתי תחילת שנת הלימודים".

נציגי מועצת התלמידים שנכחו בדיון אמרו כי סימן השאלה הגדול מחזיר אותם לימי הקורונה - אין להם כל יציבות לגבי הלימודים, אין פעילות חברתית של בתי הספר, והם מכירים את החברים רק דרך המסכים. "מי לוקח אחריות שנוכל לסיים 12 שנות לימוד בחינוך? מי אחראי שנוכל לעשות בגרויות בצורה נורמלית? למה שתלמידים ייפגעו ולא ייסעו לפולין?", אמר איתי קובי סגן, יו"ר מועצת התלמידים. מרום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, הוסיף: "אין דבר יותר חשוב מביטחון עצמי, וכל ילד צריך להאמין ביכולות שלו, אבל במערכת החינוך אין לילד את זה. תעודת הסיום היא אוסף של מבחנים, ואין כל מיומנויות. כמו כן, צריך כאן תוכנית אסטרטגית לקביעת מעמדו של המורה".