ראש עיריית באקה אל-גרבייה, אמר בכנס החינוך של מרכז השלטון המקומי שנערך הבוקר (ראשון): "החלטנו להשבית את שנת הלימודים כי שר האוצר מעכב מאות מיליוני שקלים, שמגיעים לנו. ואנו זקוקים להם כמו אוויר לנשימה. שר החינוך אומר שנת לכידות? בחברה הערבית, אנחנו אומרים – 'שנת חירום'".  

סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת התקציבים, אך נתניהו מתחייב: "הכספים יעברו לחברה הערבית"
"דרישה קואליציונית של מנסור עבאס": עימות חריג בין משה ארבל לסמוטריץ'

עוד הוסיף: "אנחנו יוצאים למאבק על החברה הערבית כולה. ממשלות ישראל מפקירות את החברה הישראלית, ומשבר הפשיעה הוא רק דוגמה לכך. ההשבתה היא רק צעד ראשון במאבק ממושך, אבל אין לנו ברירה. האלימות והפשיעה בחברה הערבית משתלטת על הצעירים, שמרגישים ניכור. השיח הזה סביב יריות כל יום ואלימות כל לילה משתלט. המספרים מטורפים, זה הזוי. אחרי כל ירי יש קהילה שלמה בטראומה, ילדים שלא הולכים לבתי ספר שבועות. שר האוצר חוסם את זה. יש אי שוויון מובנה – פער גדול בין ההשקעה בין החינוך הדתי-לאומי לבין ההשקעה בחינוך בחברה הערבית. כשיש דלות במשאבים קשה להשקיע, והכל נופל על ראש הרשות, שמראש יש לו הכנסות עצמאיות נמוכות. אנחנו מצפים מכל השותפים שלנו במערכת החינוך וברשויות המקומיות להצטרף למאבק שלנו, זה לא מאבק רק על החינוך, זה מאבק על החיים עצמם". 

בהמשך, פנה לחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, ואמר: "חיים, בשלטון המקומי הוכחנו אחרת, במיוחד בקורונה. ידענו לעבוד יחד אל מול כל האתגרים. הוכחנו שאפשר אחרת, הראינו שאנחנו אכן חברה אחת. בואו נעבוד ביחד כדי להציל חיים".

ביבס הודיע בתגובה: "בעקבות המשבר בין שר האוצר לחינוך בחברה הערבית, מחר תהיה שביתה בשלטון המקומי. השלטון המקומי עומד באופן מלא עם הרשויות המקומיות הערביות וישבות מחר בין 8:00 עד 10:00 לאות הזדהות, ואם נגיע ל-1 לספטמבר באותו המצב - נשקול את צעדנו. אנחנו מתייצבים עבור תקציבים לפריפריה ולמגזר. כאשר משהו לא מריח טוב אנחנו חייבים להיות שם".   

באשר למשבר ארגון המורים, הבהיר: "אם נגיע ל-1 בספטמבר לשבות – השלטון המקומי לא יצטרף לעתירות נגד השביתה. אני קורא לכל הצדדים המעורבים במו"מ להתכנס למרתון ישיבות, עם התכוונות אמיתית להגיע לפתרון. לא רק דיונים למראית עין כדי לרצות את בית הדין, אלא רצון אמיתי לסיים את המשבר המתמשך – מי שסובל בסוף מכל המלחמות האלו הם הילדים שלנו! אני אומר ליפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים - רק עמידה איתנה תוביל אותנו להצלחות. צריכים לעמוד איתנים כדי לשמור על המערכת".