מאבק ההורים מול שר החינוך, יואב קיש, ומזכ״לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, עולה שלב: היום (שני), ארבעה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים, עמותת מטה המאבק למען הילדים משיקה קמפיין חוצות חדש ברחבי הארץ אשר קורא לקיש ובן דוד לא להתנגד לתיקון חוק המצלמות בגנים שמוביל יו״ר הקואליציה אופיר כץ.  הקמפיין, שנוצר בשיתוף "מקסימדיה פרסום חוצות", כולל שלטים שנפרסו בכ-30 כבישים מרכזיים ובדרכים בין עירוניות. הקמפיין מומן כולו מתרומות, רובן של הורים נפגעי עבירה שילדיהם עברו התעללות במעונות ובגנים, ומבקשים נואשות להעביר את הצעת החוק.

"פצצה מתקתקת": המחאה בעניין חוק המצלמות מתקרבת לנקודת רתיחה
חוק המצלמות: מה גרם לשרה נתניהו "להיכנס לאירוע" ולתקוף את קיש?

המחאה בעניין חוק המצלמות (צילום: מטה המאבק)
המחאה בעניין חוק המצלמות (צילום: מטה המאבק)

במסגרת תיקון חוק המצלמות שמוביל כץ, התיקונים יכללו הפעלת מצלמות אונליין במעונות היום המיועדים לפעוטות בגילים 0-3, והתקנת מצלמות קבועות בגני ילדים לבני הגילים 3-6.

״בגני ילדים של גילאי 3-6, אשר חוק המצלמות לא חל עליהם, ישנה מגמה הולכת וגדלה של מקרי התעללות אשר בלתי אפשרי למצות הליך פלילי בעניינם, בשל הקושי להוכיח את האלימות רק מהקלטות ועדויות. על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בין 76% ל-84% מהתיקים בתחום זה נסגרים עקב חוסר ראיות״, כך נכתב בהצעת החוק המתוקנת. כמו כן, המצלמות בפעוטונים יידגמו על ידי נציגות הורים אחת לחודש ובמקביל - תקופת שמירת הצילומים במצלמות הקבועות תגדל ל-60 יום.

נמרוד שבתאי, הורה שביתו עברה התעללות בגן סיפר: ״הבת שלי עברה בגן התעללות קשה. בהתחלה היה לי קשה להאמין כי הגננת היא חברה מאוד טובה שלי. עד הרגע האחרון ופרסום הסרטונים המרשיעים - תמכתי בה, הייתי בטוח שמעלילים עליה סתם.  לאחר שהופץ הסרטון, שהילדה שלי מופיעה בו, הבנתי שזה אמיתי. המקרה שלי זו הסיבה שחייבים מצלמות בגנים. אני אדם שמאמין לאנשים אחרים - עד שהייתה ההוכחה לא האמנתי לטענות. המצלמות היו עוזרות להעלות על המצב בזמן אמת, אם היו מסתכלים עליהן אחת לחודש-אחת לשבוע. 

בתור הורה נפגע עבירה אני כבר לא מאמין לאף גננת ואני צריך הוכחות. מאז שהחברה הכי קרובה שלי התעללה בילדה שלי - אין לי אמון באף אחד. הילדה הגדולה שלי נמצאת בגן עירייה, וכשאנחנו שולחים אותה לגן יש חששות - כי אין שם מצלמות. במקרה ולילדה יהיה סימן של מכה/פציעה/שבר אנחנו רוצים תיעוד למה שקורה בגן כדי שיהיה אפשר להוכיח שזו לא התעללות".

אמא נוספת של ילד שהיה ב״גן של חגית״ מוסיפה: ״יום אחד, הילד שלי חזר מהגן עם סימן אדום של חנק על הצוואר. באותו היום, שאלתי מה קרה והגננת טענה שהסימן נוצר כתוצאה משמיכה שנחרכה סביב הצוואר של הבן שלי כשישן וגרמה לחנק. לא האמנתי לה, וביקשתי ממנה לפתוח מצלמות ולראות איך זה קרה. היא טענה שאי אפשר לפתוח את המצלמות כי הן באחריות המשטרה. 

אם בזמן אמת היו מצלמות עם גישה, הייתי יכולה לדעת שמדובר בהתעללות, והייתי מונעת את הנזק הפיזי והנפשי שנגרם לבן שלי. מסכת העינויים הזאת לא הייתה נמשכת. היינו מוציאים את הילד מהגן ולא משאירים אותו שם. רק לאחר שנה - כשפרשת ההתעללויות בגן נחשפה, גילינו את האמת. אפשר למנוע את הנזק של הילד הבא באמצעות מצלמות עם גישה.  גילאי 0 עד 6 אלה הגילים הקריטיים ביותר מבחינת ההתפתחות ההתנהגותית, הקוגניטיבית והנפשית של בני האדם. אם משהו נפגם בהתפתחות הילד או שהוא חווה טראומה - לבסוף הכול מתפרץ ומשפיע עליו. המצלמות יכולות להציל את דור העתיד שיגדל בסביבה תומכת ואוהבת - ולא בסביבה אלימה ופוגענית".

אלונה דניאל, מעמותת מטה המאבק למען הילדים: ״אנחנו במלחמה על ביטחון ילדינו, לא נוותר ולא ניסוג עד שקיש ובן דוד יסירו התנגדותם לחוק המצלמות בגנים. לא ישתיקו אותנו עם ועדות ציבוריות תפורות, או הצעות חסרות משמעות. המסר שלנו חד וברור - הצעת החוק של יו״ר הקואליציה חייבת לעבור, ולא נהסס לנקוט בצעדים חריפים יותר בהמשך״.