אחרי משא ומתן ממושך, ולמרות שלרגעים נראה שאין כל התקדמות ומערכת החינוך תושבת, רן ארז ונציגי ארגון המורים סיכמו הערב (חמישי) על הסכם שכר חדש עם משרדי האוצר והחינוך, ונציגי השלטון המקומי. הפרטים הסופיים ייחתמו בין הצדדים בשעות הקרובות, כאשר המשמעות של הסכם השכר החדש היא ששנת הלימודים תיפתח כסדרה בחינוך העל יסודי.

המתווה שהוסכם הוא המתווה שהציע כבר בליל רביעי שר החינוך יואב קיש, כל מורה יזכה לתוספת של כ-2,000 שקלים. בנוסף, הסכם השכר יוארך עד שנת 2028 (ולא 2025 כפי שנדרש תחילה על ידי המורים) והיקף המשרות של המורים יצומצם - הם ילמדו שעה פרונטלית נוספת, ויופחתו להם שלוש שעות פרטניות, במקום שש.

משרד החינוך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משרד החינוך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מארגון המורים נמסר כי "אני שמח לבשר לכם שהגענו להסכמות בכל הנקודות החשובות במו"מ מול משרד האוצר, זאת בעקבות המאבק העיקש אותו ניהלנו למען החינוך העל יסודי. מורי החינוך העל יסודי, הגיעו להישגים אדירים. לפיכך, שנת הלימודים תחל כסדרה. נעדכנכם בקרוב בפירוט ההסכמות".

מיד לאחר החתימה על ההסכם, אמר שר החינוך, יואב קיש: "בשורה לתלמידי התיכונים חוזרים מחר לביה"ס. אחרי לילות ארוכים של משא ומתן, הבשלנו להסכם. רוצה להודות קודם כל לשותפיי להסכם שעשו פה עבודה מדהימה לשר האוצר לסמוטריץ', ליו"ר ארגון המורים רן ארז, לראש הממשלה. אני רוצה להודות למנכ"לים - למנכל של משרד האוצר, למנכל שלי, למנכל של משרד רה"מ. היה שילוב כוחות ורצון אמיתי להביא בשורה לילדי ישראל. להחזיר להם את ציוני המגן. העיצומים מפסיקים, מחר בית ספר לכולם. מברך את כל העוסקים בדבר,  ומודה לכולם".

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר: "תודה שר החינוך תודה שר האוצר תודה גם לרה"מ. אני מעריך מאוד את המאמצים שעשיתם במיוחד השעות הרבות שבילינו ביחד בלילות לצורך משא ומתן, ולא לצורך אחר ובאמת הגענו להישג מאוד משמעותי למורים העל יסודיים. אני מאוד מקווה שנמשיך בדרך הזו ובצורה כזו החינוך בישראל יתחזק, מעריכת החינוך תתחזק ויהיו מורים טובים ורבים יותר, שהיום המערכת זקוקה מאוד להם. מודה לכם ואני מקווה שנמשיך בשיתוף פעולה פורה גם בהמשך".

רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "ההסכם שהגענו אליו עכשיו הוא הסכם טוב, שיש בו המון בשורות למערכת החינוך במדינת ישראל אלה בשורות למורים ולמנהלים, לתלמידים ולהורים אני משוכנע שמערכת החינוך תצא נשכרת מהעניין הזה. רוצה להודות לשר החינוך תדעו שלא היה תקדים לזה ששר החינוך נמצא במשא ומתן מעורב בו ויושב בו. חושב שהאכפתיות שלך יואב, המעורבות והדבקות במטרה היתה להם תרומה גדולה ליכולת בסוף של שנינו הנושאים ונותנים להגיע להסכמה. אני מודה לך רן, דרך ארוכה כדרכם של משאים ומתנים".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "תלמידים והורים יקרים: מחר אנחנו פותחים את שנת הלימודים כסדרה בכל בתי הספר, כולל התיכונים. תודה לשר החינוך קיש, לשר האוצר סמוטריץ׳ וליו״ר ארגון המורים רן ארז. תודה למורות ולמורים הנפלאים שלנו, ובהצלחה רבה  לכל התלמידים".

הנהגת ההורים הארצית: "הנהגת ההורים הארצית שמחה על כך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה בבתי הספר העל-יסודיים ועל כך שמשרדי האוצר, החינוך וארגון המורים הקשיבו לנו והגיעו להסכמות שאיפשרו את פתיחת שנת הלימודים. עם זאת, ההסכם שפורסם רחוק מלהיות הילד שלו פיללנו. אנחנו דורשים ממשרד החינוך לוודא שלא תהיה אף פגיעה בתלמיד חלש במערכת החינוך. יתרה מכך, אנו מבקשים משר החינוך וממשרד החינוך ליצור רשת ביטחון עבור התלמידים החלשים בכל בתי הספר שהתבססו בחלקם על השעות הפרטניות".

"ההתנהלות האדישה במהלך החודשים האחרונים, בזמן שתלמידי התיכונים נאנקו תחת העיצומים, אסור שתתרחש שוב. במהלך השנה החולפת וביתר שאת במהלך החודשים האחרונים פעלה הנהגת ההורים הארצית ללא לאות בכדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים בתיכונים ולהגיע להסכם עם המורים. לא הייתה אבן שלא הפכנו בדרך אל היעד, נפגשנו עם בכירי המשרדים, שלחנו מכתבים לראש הממשלה, לנשיא המדינה ולשר האוצר וביקשנו שיתערבו בפתרון המשבר. פעלנו בערוצים תקשורתיים, יצאנו להפגנה משותפת עם מועצת התלמידים והנוער ופעלנו גם בערוצים חשאיים, הכל מתוך מאמץ לגרום לצדדים להגיע להסכם ולפתרון הסכסוך. איננו יכולים לברך על הסכם שפוגע בילדים החלשים בחברה, אבל שמחים על כך שההסכם שנחתם מאפשר לילדי התיכונים לחזור מחר לספסל הלימודים".

כמו כן, חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי ציין: "‏לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן, הושגו ההסכמות המלאות להסכם שכר חשוב עבור המורים והמנהלים בתיכונים שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. אנחנו מברכים על ההסכם שיביא לשיפור מיידי בשכרם של המורים והמנהלים תוך שמירה על שכר ריאלי, יאפשר גיוס מורים חדשים למערכת, יחזק את מעמדם של המורים ויעצים את מעמד המנהלים".

"אני רוצה להודות למשרד ראש הממשלה, למשרד האוצר, למשרד החינוך, לארגון המורים והעומד בראשו, לחגית מגן, ראש מנהל שכר והסכמי עבודה במרכז השלטון המקומי ולמיכל מנקס ראש מנהל חינוך, על חודשים ארוכים של מו"מ ממושך, ועל התוצאות שבסופם. החינוך הוא הביטחון שלנו כחברה. מורי ישראל עוסקים בתפקיד החשוב ביותר, חינוך ילדינו, אנו תומכים בהם ומעריכים את עבודתם. הם חוד החנית לעתיד ילדינו", הוסיף.

מוקדם יותר היום, המשטרה פינתה הבוקר פעילים ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות שחסמו מוקדם יותר את לשכת שר ומנכ"ל משרד החינוך בירושלים, והם הועברו למגרש הרוסים, לשם הגיעו חמישה עצורים.

מחאה נגד יואב קיש (צילום: מטה המאבק)
מחאה נגד יואב קיש (צילום: מטה המאבק)

סטודנטיות וסטודנטים קשרו את עצמם לדלתות בתוך הלשכה במחאה על אוזלת היד של משרד החינוך, היעדר תקצוב, והחדרת מסרים אנטי-דמוקרטיים למערכת החינוך. במקביל, הפגנה נערכה גם מחוץ ללשכת השר, גם שם פעלה המשטרה לפינוי המפגינים.  

סטודנטית שהייתה בלשכה שיחזרה בשיחה עם מעריב: "בערך עשרים נמצאים עכשיו מחוץ למשרד, וחמישה נוספים עדיין נמצאים באולם בו התבצרנו קודם. בבוקר נכנסנו והתיישבנו באחד האולמות במשרד. יש כמה אנשים שהדביקו את עצמם לרצפה, ועוד שניים נוספים שאזקו את עצמם לחפצים בלשכה. נכנסנו למקום לא באלימות, אלא באמת להשמיע את הקול שלנו ואת הדרישות שלנו לחינוך ראוי עבור הדור הבא".