שנת הלימודים תשפ"ד החלה הבוקר בשעה טובה, כאשר כ־2.5 מיליון תלמידים ישובו לספסל הלימודים ברחבי הארץ. מנתוני משרד החינוך עולה כי בגנים ובבתי הספר יסודיים לומדים למעלה מ־1.7 מיליון תלמידים, מתוכם כ־181 אלף יחלו את כיתה א', שילמדו בכ־22,400 גני ילדים וכ־3,480 בתי ספר יסודיים. לצדם, מספר תלמידי התיכון עומד על קצת פחות מחצי מיליון.

הסכמות בין האוצר לארגון המורים: בוטלה השביתה המתוכננת בתיכונים
"מעולם לא חשבתי שאהיה מורה": שיחה עם אשת חינוך בשנתה הראשונה

אדל סויסה מהיישוב גן נר בגלבוע, שתחל את הלימודים בכיתה א', סיפרה: "אני ממש מתרגשת. הכל חדש – החברים, בית הספר, המורה. אני שמחה ללכת לבית הספר, אבל קצת מתגעגעת גם לגן, למשחקים ולחברים. אבל אני יודעת שבהפסקות אני אכיר ילדים חברים חדשים. הכל חדש - החדר, שולחן הכתיבה, התיק התלבושת. אמא ואבא ילוו אותי ביום הראשון וזה גורם לי לעוד יותר התרגשות”.

פניית קיש וסמוטריץ' למורים, צילום: נגה מלסה, לע״מ

רוני יצחק, שעולה לכיתה י"ב בתיכון דרכא זילמן דימונה, אמר: "אני נורא מתרגשת לעלות לכיתה י"ב וגם קצת בהכחשה - אני לא רוצה לעזוב את בית הספר וחוששת להתחיל את הפרק הבא בחיים. אני מאחלת לעצמי שתהיה שנה מוצלחת, שכולם יהיו בריאים ושמחים ושפשוט תהיה שנה שתעבור בקלות בלי תקלות בדרך”.

מורה בבית הספר גבריאלי הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)
מורה בבית הספר גבריאלי הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)

מושיק אזקטלן, מנהל בית ספר נטעים בלוד, חטיבה ותיכון, אמר כי "יש עדיין פערים בהיערכות לתחילת השנה. יש מחסור בציוד וחומרים. עם זאת בעירייה משתדלים להיות זמינים ולסייע. כל שנה שמתחילה היא מרגשת.

כאשר אנחנו קולטים תלמידים שמגיעים אלינו מבתי הספר היסודיים אל החטיבה, ישנה התרגשות ואיתה ציפייה לעלות שלב בהתבגרות וגם בלקיחת אחריות רבה יותר במה שנדרש מהם לימודית וחברתית. למרות האתגרים הלא פשוטים, שאיתם אנחנו מתמודדים במערכת, אני מאמין שהשנה הזאת תביא עמה בשורה והצלחה לתלמידים וכולי תקווה שגם יותר הערכה לצוותים החינוכיים".

בתוך כך, מתברר כי 70% מהישראלים לא מרוצים ממערכת החינוך הציבורית, לעומת 23% בלבד שהשיבו שהם מרוצים, בעוד ל־7% נוספים לא הייתה דעה. כך עולה מסקר "מעריב" שנערך על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר, בשיתוף Panel14ALL. מפילוח התשובות עולה כי הלא מרוצים במיוחד ממערכת החינוך הציבורית הם החילונים – 78%.

ההבדלים ניכרים בסקר גם בגושים הפוליטיים: מצביעי מפלגות הקואליציה יותר מרוצים (31% אמרו שהם מרוצים, לעומת 62% שלא). לעומת זאת, בקרב אלו שהצביעו עבור מפלגות האופוזיציה – 84% השיבו שאינם מרוצים ורק 11% השיבו שהם מרוצים.

עוד עולה כי 72% מהישראלים שיש להם ילדים במערכת החינוך, מודאגים מחדירת תכנים שאינם תואמים את ערכיהם והשקפת עולמם לבתי הספר של ילדיהם. 20% בלבד השיבו שאינם מודאגים מכך ו־8% היו חסרי דעה. מהפילוח של המשיבים עולה כי הורים חילונים הכי מודאגים מחדירת תכנים שאינם תואמים לערכיהם – 81%. לעומתם, הדתיים נחלקים בין 47% שמודאגים מכך, ל־42% שלא.

לוסי ועלמה מתל אביב כבר מוכנות מאתמול (צילום: יוספה קמחי)
לוסי ועלמה מתל אביב כבר מוכנות מאתמול (צילום: יוספה קמחי)

גם בשאלה זו נמצא הבדל מובהק בין מצביעי מפלגות האופוזיציה שהרבה יותר מודאגים – 79%, לעומת מי שהצביעו עבור מפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית – 66%.

בסקר האינטרנטי, שנערך ב־31־30 באוגוסט, השתתפו 512 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%.

מפגינים מחו מחוץ לביתו של השר קיש: "לא ניתן יד להכנסת תכנים רעילים"

עשרות מפגינות ומפגינים מחו הבוקר מחוץ לביתו של השר קיש כשעל פניהם מסכות אב״ח ושלט עליו כתוב: "קיש מרעיל את הילדים". מהמארגנים נמסר: ״הגענו לביתו של קיש כדי להבהיר שלא ניתן יד להכנסת תכנים רעילים, גזעניים ומשיחיים לבתי הספר של הילדות והילדים, הנכדות והנכדים שלנו. זה לא צלצול, זאת אזעקה. אנחנו התעוררנו ולא נוותר על העתיד של הילדים שלנו".


מפגינים מחוץ לביתו של יואב קיש (צילום: נעמה פיריץ)
מפגינים מחוץ לביתו של יואב קיש (צילום: נעמה פיריץ)