הורים לילדים בני אפס עד שלוש מרחבי הארץ, שילדיהם נמצאים במעון, גילו בסוף החודש שעבר על זינוק במחיר שכר הלימוד החודשי - שבמילא לא היה זול במיוחד לפני ההעלאה, שהתרחשה ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים.

"משכנתא שניה": אלפי הורים מאיימים לבטל את התשלומים למעונות
יו"ר ארגון המורים תוקף את האוצר ומבהיר: "ממשיכים בעיצומים"

מ' המתגוררת ברחובות היא מהנדסת, אם לתאומים הנמצאים במעון בעלות של 8,600 שקלים בחודש. "תכננו מלכתחילה להביא ילדים לעולם ברווח של כשלוש שנים, כך שלא נצטרך להגיע למצב בו אנחנו משלמים על שני גנים פרטיים במקביל - אבל הפעם, בהיריון האחרון, נולדו באופן טבעי תאומים. בתחילת 2023, כשנפתחה ההרשמה לשנת הלימודים הזו, עשינו סקרי שוק והחלטנו להכניס אותם למעון סמל - מוסד מפוקח - בו הילדים הגדולים שלנו היו", סיפרה למעריב.

"היה לנו חשוב לבחור דווקא בגן הזה - ואכן ניגשנו גם לוועדת חריגים כדי שנוכל לרשום את ילדינו אליו. ידעתי שבגנים המפוקחים המחיר לא יעלה באמצע השנה בבת אחת וגם הכרתי כבר את הצוות - אז רשמנו את הילדים", הוסיפה, "המחיר שנמסר לנו בהתחלה - ולו הסכמנו - היה 3,150 שקלים לילד, לפני ביטוח וכל התוספות".

מחאת מעונות היום בתל אביב, קרדיט אלישיב רקובסקי

"בחרנו דווקא במעון המפוקח ולא בפרטי, למרות שהתעריף היה זהה. ימים ספורים לפני תחילת השנה, המחיר זינק בצורה מטורפת ועומד כעת על 3,900 שקלים, וזה עוד לפני תוספת של 400 שקלים בכדי שהילדים יישארו במסגרת עד חמש, ולא ארבע, כי שנינו עובדים בעצם".

כמה אתם משלמים עכשיו בעצם?

"8,600 שקלים לחודש עבור שני הילדים. אני מבינה את המשמעות של להביא ילד לעולם במדינה הזו, וזו הסיבה שהקפדנו על פערים של שלוש שנים, אבל יצא ונולדו תאומים. אני לא מצפה שהמדינה תעזור לי וידעתי שאני אסבול מהמחיר שלוש שנים. העניין הוא שאני גם לא יכולה להעביר אותם גן - אני אאבד את המקדמה, ששוויה אלפי שקלים, ובמילא אין מקום באף גן כי השנה כבר החלה".

"זה פשוט גזל, הפכו אותנו לקהל שבוי. המחיר בגן הפרטי שהתלבטתי לגביו לא השתנה ואם הייתי יודעת שהמחיר יעלה ככה ברגע האחרון - הייתי חושבת פעמיים אם לרשום את הילדים שלי לשם".

מה אתם עושים עכשיו?

"אנחנו מוותרים על דברים לילדים הגדולים ולמשפחה. הממשלה פשוט באה ולקחה לנו ביום בהיר אחד אלפיים שקלים יותר. כולם צריכים להתעורר - כי היום זה אנחנו, ומחר אלה הילדים והנכדים של אנשים אחרים".

בתוך כך, דניאל אב לתאומים המתגורר באופקים סיפר: "דרשו מאיתנו 6,000 שקל לחודש עבור התאומים - ועוד דמי רישום בסך 1,200 שקל, שהם המשכורת של אשתי בעצם. סכום הזוי - שהוביל אותנו למצב שאשתי כבר שנה עם הילדים בבית ואני המפרנס היחיד. לא רוצה להיכנס לפוליטיקה - אבל איפה מה שהבטיחו לנו? פשוט שמים עלינו פס ומאכילים אותנו קש, עושים את זה כל הזמן ויעשו כל הזמן. אני שוקל כבר לצאת ולהפגין על המצב, כמו בבלפור".

"אנחנו צריכים להתאחד ולהצביע ביחד ברגליים - דורשים מאיתנו סכומים אסטרונומיים - למה? בסופו של דבר כולנו נמצאים באותו המצב עכשיו ולכן אנחנו צריכים לצאת לרחובות", הוסיף.

"המצב פה לא טוב, והאמת שעד עכשיו זה לא עניין אותי, אבל המצב בו אשתי שלמדה שלוש שנים צריכה לשבת בבית עם הילדים כי השכר שלה זה בערך העלות של המעון החודשי? פעם הייתי ממלא עגלה באלף שקל שתספיק להרבה אנשים - היום זה לא מספיק לארבעתנו. אם יש לנו כאלה הישגים כלכליים במדינה - כמו שנתניהו טען - אז למה אנחנו משלמים כאלה מיסים גבוהים?".

הוא סיכם: "אני לא דורש הרבה - רק רוצה מסגרת לילדים שלי, כדי שיגדלו ויתפתחו. איך נדאג ככה לעתיד הילדים? מערכת החינוך גם ככה רקובה"?