הילדים צפויים לחזור למסגרות החינוך בתחילת השבוע הבא, זאת לאחר חופשה שנמשכה כשבועיים, וכללה "גשר" בין כיפור לחופשת סוכות. עד כמה שהחופש היה מורכב עבור רבים, ייתכן מאוד שגם החזרה לשגרה תהיה מורכבת לא פחות.

"כולנו זקוקים לשגרה, אבל במקביל - כולם זקוקים גם להפוגות, שנותנות לנו כוחות ובעצם ממלאות לנו את המצברים. במילים אחרות, אנחנו זקוקים גם למבנה, וגם למצב לא מובנה - והיחס בין שני המצבים הללו אמור להיות מאוזן", הסבירה ליאת אריאל, מנהלת השירות הפסיכולוגי בקריה הרפואית רמב"ם, "התקופה האחרונה - שכללה את החופש הגדול, איומי השביתה הממושכים וחופשה בת שבועיים בין כיפור וסוכות, היתה מורכבת לעיתים עבור חלק מהאנשים".

אריאל, פסיכולוגית קלינית מדריכה ואנליטיקאית קבוצתית, פירטה מספר דגשים חשובים שיוכלו להקל, ולו במעט, על החזרה לשגרה:

1. הורים - תנו תוקף לרגשות של הילדים שלכם: סביר להניח שהם חווים חששות טובים (למשל התרגשות וציפייה), ומצד שני גם חששות מכבידים (דוגמת חדרה). אל תבטלו את התחושות שלהם, ונסו למצוא דרכים להפוך את כל התחושות הללו לחיוביות. העבירו לילדים מסר של ביטחון ביכולתם להסתדר, רוגע ואמונה בהם ובמערכת, ובכך שבסופו של דבר - יהיה בסדר.

2. לבנות סדר יום לילדים, וטקסים משפחתיים - כדי לוודא שהילדים יודעים מה מצפה להם בערב ולמחרת בבוקר לפני היציאה ללימודים. השגרה והחזרתיות מסייעות להרגיע את כולם (כן, גם את ההורים).

3.  לארגן את הכל מראש - להכין את הבגדים כבר בערב החזרה ללימודים, ולוודא שהתיקים של הילדים מוכנים, כדי שלא נגלה ברגע האחרון שאף אחד לא זוכר איפה פריט מסוים הונח בחודש שעבר

4. נסו למצוא עוגנים במסגרת החינוך, להיזכר ביחד במסגרת (גן או בית ספר) ובמה שצפוי לילדים במהלך היום.

5. להתמקד בחזרה לשגרה, ולא להלחיץ את הילדים כרגע ברגע הראשון על הישגים אקדמיים (להימנע ממשפטים דוגמת "אתה חייב ללכת לבית הספר, יש לך עוד מעט בגרות").

"בסופו של דבר, ההתמודדות עם חוסר הוודאות קשה מאוד, בעוד שהחזרה לשגרה מרגיעה את כולם", סיכמה, "לכולנו יש בלב את המשאלה - לחזור לשגרה בטוחה, כאשר חשוב להתייחס לרגשות של הילדים, ולהבדיל בין הקשיים של המבוגרים - לאלה של הילדים".