הסערה הבאה? ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) שיגר היום (רביעי) מכתב נגד שר החינוך יואב קיש, המשמש גם כיושב ראש המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), אשר עוסק בהחלטה שנתקבלה אתמול, לפיה על המוסדות לנקוט בצעדים מהירים נגד סטודנטים המביעים תמיכה בטבח שביצע חמאס. במכתבם, ציינו חברי הוועד כי מההחלטה שהתקבלה בדיון, לפיה המוסדות נדרשים "לברר את כל התלונות בגין ביטויי הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלמי", עולה כאילו האוניברסיטאות עוברות לסדר היום על אירועים כאלה.

"תתבייש, הדם על היידים שלך": יואב קיש עורר סערה בתל אביב
קיש: "האחריות שלנו כממשלה מובנת מאליה, יש גם אחריות למי שהחליט על ההתנתקות"

"הכיצד אתה מטיף לנו מוסר? האם יש לך מושג מה קורה באוניברסיטאות בימים אלו? האם ידוע לך כי מכללת ספיר בסכנה של קריסה ממש בגין הפגיעות הקשות שספגה וכי כולנו מנסים לסייע לה? האם ידוע לך כמה חברות וחברי סגל, סטודנטיות וסטודנטים, עובדות ועובדים, באוניברסיטת בן גוריון, ובכל שאר האוניברסיטאות נהרגו, נחטפו ונפצעו? הן לא טרחת ליצור קשר עם איש מאיתנו מאז פרוץ המלחמה. בעוד אנו קוברים את מתינו, מבקרים את משפחות חללינו, דואגים לעשרות אלפי תלמידותינו ותלמידינו המשרתים במילואים, יוזמים פעולות התנדבות בכל מקום שרק אפשר, וכן, גם מטפלים במספר קטן מאד של מקרי הזדהות עם ארגוני המרצחים – אתה מקדם החלטה כזו?", תקפו בוור"ה.

מחאה מול ביתו של יואב קיש (צילום: טל לב רם)

עוד נכתב: "איבדנו אמון בך. הרושם שיצרת אצלנו הוא, שכל רצונך הוא לצבור פופולריות שאינך ראוי לה, ולהמשיך בקו של פילוג ושיסוע שאין לו שום מקום בזמן מלחמה ובכלל. מפאת כבודנו למל"ג, נתייחס לגוף ההחלטה שלה בקצרה. מצד אחד - החלטה זו מחייבת אותנו לעשות דברים שאנחנו ממילא עושים: אנחנו מבררים במהירות וברצינות כל תלונה של הסתה או הזדהות עם ארגוני הטרור, וממצים את הדין עם מי שנמצא אשם. אין תלונה שלא נבדקת. מצד שני, החלטת המל"ג גם מחייבת אותנו לדווח למל"ג על כל פעולה שלנו באשר לטיפול בתלונות ומאיימת בנקיטת צעדים נגדנו, אם לא נעשה זאת. אין בכוונתנו לקיים הוראה אחרונה זו, אשר עלולה ליצור אוירה של מקרתיזם והלשנות הדדיות בקמפוסים. כבר עכשיו אנחנו מזהים תלונות והאשמות שווא, והחלטת המל"ג רק תלבה אותן".

הם הסיכמו: "החלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ובניגוד ברור לסעיף 15 לחוק המל"ג, שמטרתו לשמור על עצמאותם של המוסדות להשכלה גבוהה. אנחנו דורשים ממך לפעול מיידית, כפי שמצופה מתפקידך כיו"ר המל"ג, לסייע למוסדות האקדמיים בהתמודדותם עם המצב הקשה בו נמצאת מדינת ישראל, ואם אינך עושה זאת, לפחות לא להפריע לנו לבצע את תפקידינו".

שר החינוך התייחס למכתב נגדו, וכתב בתגובה בטוויטר כי "מתחילת המלחמה אני וחבריי למל"ג מקבלים מאות תלונות על חברי סגל וסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה אשר מביעים הזדהות ותמיכה במעשי הטרור הנתעבים והאכזריים שביצעו ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האיסלאמי, בו בזמן שמאות רבות של משפחות ישראליות קוברות את יקיריהן".

"שניים מחברי המל"ג ביקשו לקדם החלטה ברורה ומוסרית בנושא גינוי ביטויי הזדהות או תמיכה במעשי הטרור הקשים של ארגוני המרצחים, באחת מן המתקפות הקשות ביותר שידעה מדינת ישראל. על-פי המידע שקיבלתי במל"ג בחלק מהמוסדות להשכלה גבוהה אכן מטפלים בחריפות בהתבטאויות מהסוג הזה – אך לצערי לא בכל המוסדות ולכן כיו"ר המל"ג החלטתי לקיים דיון והצבעה בנושא כאשר המסר הוא ברור: המועצה קוראת למוסדות ההשכלה לברר באופן מידי את התלונות הרבות, כולל נקיטת אמצעים משמעתיים והרחקת סטודנטים או חברי סגל שמביעים הזדהות או תמיכה בארגוני הטרור", הבהיר.

עוד ציין: "במהלך ישיבת המל"ג שהתקיימה אתמול לא עלתה ולו הסתייגות אחת מחברי המל"ג, כולל אותם חברים שמייצגים את האוניברסיטאות. להיפך – הסכמה מלאה. וכך גם תוצאות ההצבעה: 17-0 בעד ההחלטה. חברי המל"ג הצביעו פה אחד. מודה לחברי המל"ג על אמירתם הברורה. נמשיך לפעול בתקיפות נגד תופעות בזויות של הסתה ותמיכה בארגוני טרור".