מערכת החינוך בערים רבות ברחבי הארץ אמורה לחזור מחר לשגרת לימודים מסוימת, זאת בהתאם להנחיות פיקוד העורף. ההנחיות עשויות להשתנות בכל רגע נתון - כך שמומלץ לעקוב באתר פיקוד העורף וגם מול העירייה והמוסד החינוכי. 

במשרד החינוך הדגישו כי בשלב זה, ועד להנחייה אחרת - לא יכפה על ההורים לשלוח את ילדם ללימודים פיזיים, ועליהם להיות בקשר עם המוסד החינוכי ולעדכן אותו בסוגייה, בין היתר לשם שמירה על קשר. עוד הדגישו כי האחריות על העברת תכני הלימודים הללו היא אינה של בית הספר, שכן הם פועלים בכוחות מצומצמים.

כאמור, הנחיות פיקוד העורף סיווגו את אזורי הארץ לפי צבעים בשיטת הרמזור, כך שאזורים ירוקים יוכלו לנהל שגרה חופשית יותר, עם הגבלות מינימליות או ללא הגבלות כלל. היישובים הירוקים הם בקעת בית שאן, העמקים, ואדי ערה, מנשה, הכרמל, המפרץ, מרכז הגליל, גליל תחתון, גליל עליון, ויישובי המועצה האזורית עמק הירדן - בהם ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. בנוסף, ישנם ערים ירוקות - אילת, ערבה, דרום הנגב, ים המלח, בקעה - בהן ניתן לקיים פעילות ללא הגבלות.

כיתה ריקה  (צילום: אינג אימג')
כיתה ריקה (צילום: אינג אימג')

האזורים שמוגדרים במדרג הצהוב - פעילות חלקית - הם קו העימות, גולן צפון, יישובי המועצה אזורית גולן וקצרין, ובהם נאסר על קיום פעילות חינוכית כלשהי. אזורים נוספים שמוגדרים כצהובים הם יהודה, שומרון, שרון, ירקון, השפלה, דן, שפלת יהודה וירושלים - בהם ניתן לקיים פעילות חינוכית, במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

ההגבלות החמורות ביותר נרשמות ביישובים הכתומים - בעוטף עזה, מערב הנגב ואשקלון נאסרת כלל פעילות חינוכית, או פעילות במקומות עבודה. בנוסף, במרכז הנגב, מערב לכיש ולכיש אין לקיים פעילויות חינוכיות, אך ניתן לקיים פעילויות במקומות העבודה.

חשוב להדגיש כי בסופו של דבר, ההחלטה הסופית האם לקיים לימודים במוסדות החינוך הנמצאים בערים הצהובות (וחלק מהירוקות) - היא של הערים והצוותים שמכירים את המתרחש, ומתבססת על שיקולים שונים, בהם היכולת להביא את הנוכחים למרחבים המוגנים בפרק הזמן הנדרש, ורמת המוכנות, הזמינות והפניות של התלמידים והצוותים. חשוב להדגיש כי ההנחיות עשויות להשתנות בכל רגע נתון, וכך גם ההחלטות של הערים והיישובים, לכן מומלץ לעקוב באתר פיקוד העורף וכן אחר הודעות העירייה או היישוב והמוסד החינוכי עצמו.

בתוך כך, מכתב שנשלח מאגף הביטחון במשרד החינוך מפרט את ההכנות לתגבור האבטחה סביב מוסדות החינוך, זאת באמצעות מתנדבים חמושים. במסמך נכתב: "קב"טי מחוזות שלום רב, אירועי ה-7 לאוקטובר 2023 פגעו בתחושת הביטחון של האוכלוסייה בכלל ושל ההורים והתלמידים בפרט. לאור הרצון והצורך הלאומי לחזור לשגרת חירום, עלתה הכוונה מצד הרשויות לתגבר את האבטחה במוסדות החינוך באמצעות הצבת מתנדבים/הורים חמושים עם רישיון לנשק אזרחי".

"משטרת ישראל ומשרד החינוך אינם מתנגדים למהלך, אך מדגישים כי מתנדבים/הורים אלו אינם חלק ממערך האבטחה הפורמלי של המוסד החינוכי, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ובחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך", ציין והוסיף: "הגורם היחיד האחראי על המוסד החינוכי ברשות הינו קב"ט המוס"ח באמצעות המאבטח המוצב במוסד החינוכי והוא בעל הסמכויות על פי חוק לביצוע תפקידו".