מלחמת חרבות ברזל: תלמידים בתיכון עירוני ד' בתל אביב טוענים כי מנהל בית הספר, אורי לס, אסר עליהם להתעטף בדגל ישראל בשטחי בית הספר. לס מיהר לפרסם הבהרה בה טען: "לא נאסר על התלמידים לעטות את הדגל".

"איפה הסולידריות?": ביקורת קשה על המוסדות שפתחו את שנת הלימודים האקדמית בצל המלחמה
היום ה-32 ללחימה | גורמים ישראלים: "ארה"ב לא לוחצת על ישראל בנושא ההפוגה ההומניטרית"

לדבריו, שלושה תלמידים זומנו לשיחה במשרדו לאחר שהגיעו לבית הספר עטופים בדגל. "השיחה הייתה ערכית מיסודה, ולא התכוונתי כלל לעסוק במותר ואסור, או במשמעת", כתב בהודעה ששלח להורים. "מלכתחילה הבהרתי שאין לי שום כוונה למנוע מהם התעטפות בדגל".

"עם זאת", הוסיף. "אמרתי שהתעטפות בדגל יכולה להיחשב בעיני חלק מהאנשים כמסר לאומני ופוגעני. אחד התלמידים אף אמר שנראה לו נכון יותר להניף דגל, במקום להתעטף בו, שכן יש בזה מסר מגייס. הסכמתי עם הדברים בכל לבי".

בהמשך התייחס להודעה שפרסמו כמה תלמידים שנכחו בפגישה, ואמר: "פניתי אישית לשני התלמידים משכבת יב' שאחראים לו, וזימנתי אותם בדחיפות. ישבנו ביחד עם מנהלת החטיבה העליונה ורכזת שכבת יב'. אני מודה שכעסתי מאד, הן ברמה אישית והן בשם בית הספר. אמרתי לתלמידים שמדובר בהתנהגות חצופה, פוגענית, לא מכבדת, מעליבה, נטולת הקשר, נטולת סמכות, לא אמיתית, מלאת בלע והוצאת דיבה.

"אני מבקש לומר לזכותם של שני התלמידים – הם קיבלו את הדברים, התחרטו על המעשה, קיבלו על עצמם את האחריות, לא עסקו בהטחות או בהאשמות, וביקשו לתקן את הרושם אותו השאירו", המשיך. "התלמידים הציעו והתחייבו לכתוב הודעה, בתפוצה זהה לקודמת, שבה יסבירו את מהות האחריות שהם קיבלו על עצמם, ואת הטעות שהם עשו".

לסיכום כתב: "זכותם המלאה של תלמידים להביע עמדה ולהציג אותה, באופנים רשמיים ושאינם רשמיים, גם באמצעים סימבוליים. אנחנו מחנכים אותם לעשות כך. יחד עם זאת, כל אדם חייב להיזהר בגבולות השיח, להבין את כוחה של המילה הכתובה, לא להוציא דברים מהקשרם, ולא לנסות ולהביע עמדה תוך רמיסת כבודו של הזולת".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לאירוע: "הנושא בבדיקה מעמיקה מול המחוז ובית הספר. מדיניות המשרד היא עידוד הצגת והנפת דגל הלאום, על אחת כמה וכמה בעת מלחמה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "ראשית נבהיר חד משמעית - הניסוח בו השתמש המנהל בהתייחס להתעטפות בדגל ישראל אינו מקובל עלינו והדבר הובהר לו על ידי מנהלת מינהל החינוך. בניגוד לנטען, לא נאסר על התלמידים להתעטף בדגל המדינה והם לא הושעו מבית הספר. נוסיף כי מדובר במנהל מוערך, ששירת במשך שנים את המדינה בשירות צבאי קרבי ובשירות הציבורי, וכמו שאר בתי הספר בעיר, גם הוא הוביל היום טקס לציון 30 לטבח ה-7 באוקטובר".