בלאגן וחוסר ודאות שוררים מפרוץ המלחמה בתחום ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל, זאת לנוכח העובדה שלא גובשו הנחיות מחייבות עבור כלל המוסדות האקדמיים בארץ, אלא כל אחד מהם החליט עבור עצמו. "כיום, אין מבוגר אחראי בתחום של ההשכלה הגבוהה בישראל וכל מוסד אקדמי עושה מה שהוא רוצה - לא רק בהיבט של מתי הוא יפתח את שנת הלימודים, אלא גם באופן בו מתייחסים למוסדות שבחרו לפתוח את שנת הלימודים כבר עכשיו ולא בחודש הבא. המשמעות היא, שבפירוש יש פה הבדל בין דם לדם, בין סטודנט משרת מילואים אחד לסטודנט משרת מילואים שני", הסביר אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית בשיחה עם מעריב, לקראת הדיון שמתקיים היום (רביעי) בנושא בוועדת החינוך שבכנסת.

"כעת, ישנם פערים בין הסטודנטים - בין היתר בסכומי המענק אותם משרתי המילואים מקבלים מהמוסדות וגם בשאלה האם נגבה מהם כעת שכר לימוד ושכר דירה למרות ששנת הלימודים האקדמית טרם החלה. הפערים הללו כוללים גם את הזכויות של משרתי המילואים לאחר החזרה ללימודים ואת רמת הסיוע שהם והן יקבלו, אם בכלל", הדגיש, "פעם אחר פעם דרשנו הקמת פורום מצומצם במל"ג, קבינט חירום שיקבל החלטות רוחביות במקרי חירום, והנה גם לאחר שזה קרה כולם נאחזים בקרנות המזבח בשם 'החופש האקדמי'".

איך כל הפערים האלה בעצם באים לידי ביטוי?
"אני מתייחס פה לא רק למועד פתיחת שנת הלימודים, אלא גם לזכויות הבסיסיות והסיוע של משרתי המילואים ובני זוגם, של המשפחות השכולות, של המפונים ושל קרובי הנעדרים. גם בנושא הזה לא קיבלנו מענה מסודר - הרי, איך יכול להיות שסטודנט במוסד מסוים יקבל סיוע בלימודים וגם עובר אוטומטי בסמסטר, וסטודנט במילואים שלומד במוסד אחר - לא יקבל עשירית מזה? יוצרים פה פערי מעמדות מטורפים בין הציבור הסטודנטיאלי שמשרת במילואים, וזה שנמצא בעורף ומתנדב - וגם על בני ובנות הזוג שלהם. יש למעלה ממאה אלף איש שלא יכולים לפתוח את השנה ופשוט לא מייצרים להם פתרון הוליסטי ואין סנכרון בין המוסדות, דבר שמוביל לכאוס ופערי מעמדות".

הוא סיכם: "צריכים לייצר סל פתרונות לכלל הסטודנטים, וברור לי לחלוטין שיש תחומים שנצטרך למצוא להם פתרונות ספציפיים או להחריג אותם, אבל כרגע - אין כתובת לעבוד על זה מולה. צריכים להפסיק עם הסיסמאות - זו באמת שעת המבחן של ההנהגה בישראל, והם צריכים לעשות הכל כדי לאפשר לנו עתיד טוב יותר עכשיו ואחרי המלחמה".