הורים מהגליל העליון שילדיהם לומדים בבית הספר ׳עמק החולה׳, חטיבה ותיכון אזורי בגליל העליון שלומדים בו כ-1,000 תלמידים - שיגרו השבוע מכתב לשר החינוך בטענה שמתחילת המלחמה - ילדיהם אינם מקבלים שירותי חינוך ראויים.

עם פרוץ המלחמה, חלק מתלמידי בית הספר פונו מיישוביהם, ומאז הם נעים בין מסגרות חינוכיות שונות. חלקם עברו בין 2-3 מסגרות מתחילת השנה, ובקרב בני הנוער יש אחוזים גבוהים של תלמידים ותלמידות שנפלטו ממסגרות לימודיות. כמו כן, שאר תלמידי בית הספר, שמתגוררים ביישובים שממוקמים מעל ל-4 ק״מ מהגבול ולא פונו מבתיהם - זכאים ל-12 שעות לימוד שבועיות בלבד.  ״כרגע ככל הנראה, כך תימשך שנת הלימודים עד סופה - ונוצרים פערים לימודיים שיהיה מאוד קשה לגשר עליהם אחר כך. זה לא הגיוני ולא סביר שפוגעים בצורה כזו בילדי גבול הצפון״, טוענים ההורים. 

במכתב ששיגרו לשר החינוך יואב קיש כתבו ההורים: ״אנו פונים אליכם בקריאה נואשת לעצור את המשך הפקרת ילדינו. באופן רגיל ובשגרה, למרבה הצער, הפריפריה מקופחת אל מול מרכז הארץ, כך שילדים מאזור חדרה עד גדרה זוכים להזדמנויות רבות, חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי מגוון ורחב יותר ויוצרים פערים גדלים ומעמיקים אל מול המקבילים שלהם בצפון הרחוק, שבאים לידי ביטוי הן בבגרויות והן ביכולת הכניסה לאוניברסיטאות .לאחרונה המצב החמיר בצורה קיצונית ולרעה״, טענו.

״מזה כ- 5 חודשים ובעקבות המלחמה שנכפתה עלינו ופינוי ביה״ס לצד ישובים מסביבתו, כ-1000 תלמידי בית הספר לא מקבלים שירותי חינוך ראויים, זאת כאשר מתוכם מצויים כ-300  תלמידי כיתות י', י"א ו-י"ב שאמורים לעבור את מבחני הבגרות השנה״, ציינו. ״נכון לעת זו, ילדי ביה״ס עמק החולה לומדים בתנאים בלתי אפשריים: למידה של כ-12 שעות בשבוע, בשעות קשות של צהריים בין 14:00-17:00, למידה בקבוצות גדולות ובלתי אפשריות - ישנן כיתות לימוד עם מעל ל-50 תלמידים בכיתה אחת, הלמידה היא עם מורים שאינם קבועים - ומתקיימת למידה של חלק ממקצועות בית הספר, ואף רק חלק ממקצועות הליבה״, פירטו במכתב. 

״התופעות הללו כולן או בחלקן חוזרות על עצמן בכל מרחבי הלמידה של תלמידי בית הספר באיילת השחר, פורייה, בכרכום ובכפר בלום. תנאים הללו יוצרים חוסר יכולת מוחלט ללמוד ולמעשה, ילדנו איבדו 'דה פקטו' את רוב שנת הלימוד הנוכחית״, הם אומרים וטוענים שכל פתרון שהוצע על ידי ההורים או המועצות - נדחה, ושהפתרונות של נציגי משרד החינוך הם חלקיים בלבד וכוללים הבטחות שווא. 

״מבחינת רוב תלמידי בית הספר, המצב הקיים שבו הם לא למדו במשך 5 חודשים, לצד החוסרים הניכרים שהם עוד גררו מתקופת הקורונה - יוצרים תחושת קיפוח קשה ופערים שהולכים וגדלים מדי יום אל מול תושבי המרכז ובכלל. אנו מודיעים לכם כי ילדינו אינם 'סוג ב' במדינה. לא נסכים להמשך קיפוח מתמשך וויתור על זכות החינוך לילדינו. ציונות נמדדת בין היתר גם בהקניית ערכים ויכולות לימודיות לתושבי הפריפריה הרחוקה. ככל שהדבר לא יתבצע בפועל, חבל הארץ היפה שלנו בצפון יאבד חלק ניכר מאוכלוסייתו, ובוודאי שאת האוכלוסיה החזקה שנמצאת בו ואשר יכולה לשנות מקום מגורים ולנטוש את הצפון. אנו דורשים לקבל פתרון מסודר, מלא ומיידי״. 

הם עוד דרשו מענה מיידי לבעיות הלימוד - ואיימו בשביתה: ״אנו דורשים מעשה מיידי ולא מילים ריקות, ומדגישים כי אם לא יינתן פתרון כזה נשבית את בתי הספר, לאחר מכן את מערכת החינוך בכל הארץ - ולבסוף את מוסדות הממשלה הרלוונטיים. אין לכם מנדט לנטוש את ילדינו!״.