"צפירת הרגעה", כך פתח ראש העיר החדש של ערד, יאיר מעיין את הפוסט לתושבים מאמש (רביעי). במה דברים אמורים? ובכן, מדובר באחת מההחלטות הראשונות שקיבל ראש העיר, שהתיישב על כסאו רק לאחרונה, והפוסט מעדכן שחזר בו ממנה.

תושבי הצפון לא קיבלו רשות דיבור בכנסת - תגובת יו"ר הוועדה הדהימה את כולם
פרויקט "הגיבור שלי": מילואימניקים במפגש מרגש עם תלמידי תיכון בבאר שבע

הפוסט האחרון המדובר, הגיע פחות מיממה אחרי שפורסם קודמו. במוקדם מבין השניים נכתב כך: "קיבלנו החלטה עקרונית יחד עם מנהלת אגף החינוך על סגירת בי"ס חלמיש בתום שנת הלימודים הנוכחית והעברת המבנה לתלמידי החינוך החרדי, להם מחסור גדול בכיתות לימוד".

מעיין המשיך וכתב ש"ההחלטה הסופית תתקבל בתאום מול משרד החינוך ובחסות בית המשפט". הפוסט הראשון הצליח לשלהב את המתנגדים והדליק אש בעיר, כמו בשדה קוצים, ההתייחסויות שם היו קשות. התגובות נעו על הקשת החל מתגובות קצרות כמו: "בושה. פשוט בושה", דרך: "ממש ביזיון. יומיים וחצי ראש העיר וכבר מרגישים את השינוי. סטטוס קוו?", או "כמובן שלחסידי גור בערד יהיה נוח, החילונים לא חשובים", ועד "איך מעיפים תלמידים אשר ימשיכו לתיכון ומשם לצבא ומקנים אותו לתלמידים אשר לא יביאו כלום עמם? (כמובן חוץ מעוד אוכלוסייה פוטנציאלית שתתמוך ותבחר בך, זה ברור). ידע זה כוח, לימודי ישיבות ובתי ספר חרדים, זהו ההפך הגמור. אתה תביא וכבר מביא חורבן על העיר, האופי הליברלי שהייתה ידועה בזכותו, כבר לא יהיה".

אחרים הסבירו את התנגדותם למהלך: "סגירת בית ספר ופיזור התלמידים בבתי ספר אחרים , תוך ניתוק התלמידים מהחברים שלהם, זו הגדרה מושלמת לפגיעה באיכות חיים", אך באותה נשימה גם נכתב: "נילחם על הזכויות שלנו ולא ניתן שירמסו, רק כדי לרצות ציבור שהזכויות שלנו לא מעניינות אותו". הודעות רבות מבקשות להבין מה עומד מאחורי ההחלטה ואת התהליכים שהובילו אליה, חלקן מעידות על חשש, חוסר אמון וגם תהיה, האם מדובר בהחלטה עניינית? או ריצוי של בני הברית הקואליציוניים? 

נדרש להבין את הלך הרוח הזה בעיר, ועל מה הדברים יושבים. בערד, הרקע ליצרים הוא קרב פוליטי שנמשך שנים רבות, בין חילוניים לבין חרדים ושהגיע לשיאו בבחירות האחרונות. ההתמודדות בבחירות המוניציפליות הייתה יחסית צמודה, בסופן, הביס מעיין שקיבל תמיכה מהליכוד ו-49% מהקולות, את ניסן בן חמו המזוהה עם "יש עתיד", שקיבל רק 40% מהקולות. מעיין קיבל גם את תמיכת חסידי גור, שהם קהילה גדולה בעיר.

אם המשמעות הלכה למעשה של פוליטיקה, היא מאבק על הקצאת משאבים לקבוצות בחברה, הרי שהתגובות הבאות משקפות זאת: "היום קיבלתי הודעה שסוגרים את בית ספר חלמיש ומעבירים אותו לילדי גור. אני מסכימה שמגיע להם בית ספר וכל מה שהיה עד עכשיו לא היה תקין! אבל למה על חשבון הילדים שלנו? למה לא לבנות להם בית ספר משלהם במקום לקחת לנו? אני רוצה להבין של מי הייתה ההחלטה לעשות זאת?". כך גם בהודעה אחרת: "שיבנו לעצמם, למה למנוע מהבן שלי בית ספר ליד הבית ולתת למישהו אחר? הם מוזמנים ללמוד שם גם. אף אחד לא מגרש אותם. להפך הם לא מוכנים שנלמד איתם. הם רק מבקשים. מה הם נותנים לעיר?"

בעקבות הביקורת החריפה והתרעמותם של התושבים ובמיוחד הורי התלמידים של חלמיש על ההחלטה של מעיין לסגירת בית הספר, נציגי עיריית ערד ונציגי חסידות גור נפגשו בשיתוף עם מנהל מחוז דרום של משרד החינוך. הפגישה הביאה לסיכום להשהות את תהליך קבלת ההחלטות בנוגע למבנה בית הספר, במטרה לחפש פתרונות אחרים שימנעו מפגיעה בתלמידי העיר, לסיכום הזה קרא מעיין "צפירת הרגעה".

עם זאת, אם נשים בצד את התלהטות היצרים, הנסיבות בערד הן כאלה שבעשור האחרון עזבו אותה כשליש מהתושבים,  מדובר על כ-9000 תושבים תוך 9 שנים. הצעירים בעיר התמעטו, בתי הספר התרוקנו מתלמידים ובכל בית ספר חילוני בעיר לומדים כיום בין 200-250 תלמידים בלבד במקום 800. בערד יש בבתי הספר החילוניים מעל 50 כיתות ריקות ומצוקת כיתות משמעותית בחינוך החרדי. כתוצאה מכך. אין להוציא מכלל אפשרות, שדווקא ההחלטה הראשונה של מעיין הייתה מושכלת ועניינית. לאור הנתונים האלה, מיזוג בתי הספר החילוניים, גם ללא קשר למצוקה של החינוך החרדי, היא בגדר שימוש מושכל במבנים הקיימים. לא בטוח שהשקעה בבניית בתי ספר חדשים ללא צורך אמיתי, פגיעתה קלה יותר בתושבי העיר, בניית בתי ספר הרי תצא מתקציב כלשהו אחר.

בכל אופן, בהודעה שפרסמה היום עיריית ערד נכתב: "הוחלט לעצור בשלב זה את כל ההחלטות בנוגע למבנה בית הספר, ולנסות למצוא פתרונות אחרים על מנת לא לפגוע באף ילד מילדי ערד. מנכ"ל העירייה המיועד, אלידור כהן, סיכם עם נציגי וועד ההורים ונציגי חסידות גור על שיתוף בכל החלטה."  ראש המועצה, יאיר מעיין, הבהיר בהודעותיו את החשיבות שהוא רואה בהבטחת מקום לימודים ראוי לכל ילד בעיר, והתחייב לקבל החלטות "בהידברות וברוח טובה בין כל המגזרים והתושבים בעיר".