שלושה חודשים לאחר שהכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק "שוברים שתיקה" של ח"כ שולי מועלם רפאלי, היום (ראשון) התקיים לראשונה מפגש בין מנכ"ל ארגון שוברים שתיקה לתלמידים בתיכונט בתל אביב, זאת חרף האיסור על הארגון לפי החוק, להיכנס לבתי ספר. מנהל התיכון רם כהן הזמין את מנכ"ל הארגון לדבר במסגרת יריד ארגונים פוליטיים המתקיים ביום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל.



כהן אמר ל"מעריב-אונליין" כי "היה יום עיון לרצח רבין שהנושא שלו היה מפגש עם קבוצות וארגונים הפועלים במרחב האזרחי ושקולם לא מספיק נשמע. לתלמידי כיתות י"א-י"ב ניתנו 20 סדנאות שהם יכלו לבחור להשתתף בהן ובין היתר הוזמנו גם שני ארגונים שהם לא חביבים על בנט: שוברים שתיקה והאגודה לזכויות אזרח, גם בצלם הוזמנו אבל חגי אלעד נקרא לאו"ם אז נזמין אותם בהמשך".



"החוק הזה הוא קשקוש, פופוליסטי"


"לסדנת שוברים שתיקה היה ביקוש והדיון חרג ממסגרת הזמן כי הילדים רצו לשמוע עוד וגם למנכ"ל הארגון זה היה מפגש משמעותי", אמר כהן וציין כי לא פנו אליו בשל כך ממשרד החינוך. "הבנתי שהם בוחנים את הסוגיה, החוק הזה הוא קשקוש, הוא חוק פופוליסטי, זה לא חוק שמדיר את שוברים שתיקה ולא אף גוף אחר, הוא נועד רק לרצות את הקהל בימין כאילו ששר החינוך יכול לשלוט במה ילדי ישראל ישמעו. אני מבחינתי לא עברתי על החוק. אם השר רוצה שהם לא יכנסו לבתי ספר שיוציא חוזר מנכ"ל שבו יהיה כתוב את זה. כל עוד הוא לא עושה את זה, כולם רשאים להיכנס".



אבנר גבריהו, מנכ"ל הארגון, התייחס לכך ואמר כי "שר החינוך שוב נכשל במבחן התוצאה. בכל הקשור לחוקי השתקה בנט יכול לחפש את התלמידים שלו, אנחנו נמשיך לשבור שתיקה גם בבית הספר - עד שיגמר הכיבוש". עוד נמסר מהארגון כי "לבנט אין בעיה לשלוח אותנו לאבטח את המאחזים המבודדים של הבוחרים שלו ישר אחרי שסיימנו תיכון, אבל מת מפחד שתלמידים ידעו איך יראה השירות שלהם בשטחים ואיזו מציאות קיימת שם. הגיע הזמן שבנט ילמד – יש רק דרך אחת לעצור אותנו, לסיים את הכיבוש".



"משרד החינוך יבחן נקיטת הליכים משמעתיים"


לשכת שר החינוך הוציאה בהמשך הודעה בה נכתב כי "שוברים שתיקה הוא ארגון שאנשיו מסתובבים במוסדות בינלאומיים ומכפישים את לוחמי צה״ל. מי שמוציא דיבת חיילי צה״ל בעולם מאבד את זכות הכניסה לבתי ספר בישראל. לכן, יזם השר בנט את חקיקת החוק שמונע את כניסתם למערכת החינוך ועבר בסוף מושב הכנסת האחרון. בימים אלו מנוסחות התקנות שיחילו את החוק בפועל במערכת החינוך. עם גמר ניסוח התקנות, ייאכף החוק במערכת החינוך באופן מיידי. השר בנט רואה את פעולת המנהל הבוקר כמעשה אנטי-חינוכי הפוגע בחיילי צה״ל, והנחה את המשרד לבחון נקיטת הליכים משמעתיים בהתאם. כפי שהצהיר השר, מי שמכפיש את חיילי צה״ל ומוציא דיבתם רעה בעולם - לא ייכנס למערכת החינוך".



כזכור, החוק עבר ברוב של 43 חברי כנסת מול 24 שהתנגדו. על פי הצעת החוק מוצע לתקן את חוק חינוך ממלכתי ולהוסיף למטרות החינוך הממלכתי את המטרה של חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או לשירות לאומי-אזרחי. עוד מוצע לקבוע כי שר החינוך יקבע כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של אדם או של גוף חיצוני שאינו חלק ממערכת החינוך, שפעילותו עומדת בסתירה חמורה ומשמעותית למטרות החינוך הממלכתי, וכן כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של גורם חיצוני הפועל באופן יזום לנקיטת הליכים משפטיים מחוץ לישראל נגד חיילי צה"ל בשל פעולה שביצעו במסגרת תפקידם.



שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר לאחר אישור החוק כי ״המציאות שבה ארגונים שחותרים תחת הלגיטימיות של מדינת ישראל ומכפישים את חיילי צה״ל יחלחלו אל תלמידי ישראל - הסתיימה היום. שוברים שתיקה חצו מזמן את גבולות השיח הלגיטימי כשבחרו להוציא את דיבתה של מדינת ישראל רעה בזירה הבינלאומית. כל עוד הם פועלים בחו״ל כנגד מדינת ישראל וצה״ל, אני לא אאפשר את פעילותם במערכת החינוך. רוצים לפעול? תפעלו בתוך הבית. במערכת החינוך, האמונה על עיצוב דור העתיד, לא יינתן ביטוי לקולות מעין אלו״.