כבר כמעט שלושה שבועות חלפו מתחילת שביתת הסגל הבכיר ב-8 מכללות ציבוריות, הפוגעת בכ-30 אלף סטודנטים, שהחליטו כי נמאס להם והחלו בקמפיין "לא על הגב שלנו" ובהפגנות נגד הפגיעה בלימודיהם. היום (חמישי) מתקיימות הפגנות סטודנטים בכמה מוקדים, בין היתר במכון הטכנולוגי חולון, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, המכללה האקדמית ת"א-יפו ומול משרדי האוצר והות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב במל"ג) בירושלים.



עומר שטרית, סטודנטית שנה ב' לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון, אמרה ל"מעריב-אונליין" כי "זה כבר מוגזם, הבנו שזה לא הולך להיגמר בקרוב והחלטנו להתערב. אנחנו ממש מתוסכלים. אמרו לנו שאם במהלך החודש הקרוב לא תסתיים השביתה יבטלו לנו לגמרי את הסמסטר, מה שיפגע בכולנו מבחינת סיום התואר". שטרית פספסה עד כה כ-36 שעות לימוד והיא מדגישה כי הם החליטו לצאת להפגין ולא להיכנס לשיעורים של הסגל הזוטר שממשיך ללמד. "לא נגיע ללימודים עד להודעה חדשה, עד שלא יוחלט כי השביתה מסתיימת".



"דורשים לחזור לספסל הלימודים"


במקביל, הפגנות הסטודנטים מתקיימות ברחבי המוסדות בארץ. אליס צ׳רניה, יו״ר אגודת הסטודנטים כנרת, אמרה כי "הדרישה שלנו היא אחת וברורה - אנחנו, הסטודנטים, דורשים לחזור לספסל הלימודים. אנו מבינים שהנהלת המכללה עושה לילות כימים להביא לפתרון המשבר, אנחנו מכבדים את כל הצדדים אך הפגיעה בנו הופכת לנזק בלתי הפיך, פספסנו כבר כמעט שליש מהסמסטר שכנראה נצטרך להשלים על חשבון הזמן שלנו, בחגים וחופשות סמסטר/קיץ, הזמן שבו תכננו לעבוד במטרה לחסוך לשנת הלימודים הבאה, לצאת לחופשה קצרה להתאוורר, הזמן שבו מספר סטודנטים ראו לנכון לקבוע את חתונתם במטרה לא לפגוע לעצמם בלימודים. ככל שהזמן עובר הנזק גדל. אנו דורשים מהצדדים להגיע להסכמים בהקדם האפשרי ולעצור את הפגיעה הזו, לא על הגב שלנו".



הפגנת הסטודנטים במכללה האקדמית ת"א-יפו. צילום: אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית ת"א יפו



איתי גבאי, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, הוסיף כי "נמאס לנו שדורכים עלינו. עד כה יש למרצים אפס הישגים מהשביתה. לא נשתוק עוד. אנחנו קוראים למרצים - אנחנו אוהבים אתכם ורוצים להיות לצדכם - אבל לא על הגב שלנו. חלאס".



שלומי יחיאב, סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "הסמסטר של למעלה מ-20 אלף סטודנטים נמצא בסכנה ממשית, והמאבק שאמנם חשוב, נעשה על גבם. הפתרון למצב מונח על כתפי הות"ת והאוצר, שבצור בעמדתו ולא מוביל לפתרון המשבר. אנחנו שואפים לחזק את תנאי סגל המרצים במכללות הציבוריות, אך לא תוך שימוש בסטודנטים כקלפי מיקוח. יחד עם אגודות הסטודנטים התחלנו בפעולות מחאה שיתוגברו בימים הקרובים, אנחנו לא מוכנים להיות בני ערובה במאבק".



הפגנת הסטודנטים במכללת כנרת
הפגנת הסטודנטים במכללת כנרת



במקביל, הסגל הבכיר במכללות הציבוריות מקיים היום הפגנה במכללה האקדמית תל אביב-יפו נגד החלטת המכללה להפעיל מאבטחים כנגד מרצים המקיימים פעולות הסברה בקמפוס בזמן שיעורים שמקיימים מרצי הסגל הזוטר ומיעוט ממרצי הסגל הבכיר. "בשלושת השבועות האחרונים הנהלת המכללה מפיצה מידע חד צדדי, לפיו כביכול אנחנו מאיימים, משתמשים בכוח, ומתנהלים בצורה לא חוקית. למרות זאת, גם הבוקר באנו לביתנו האקדמי מזה למעלה מעשור, כדי לעדכן את הסטודנטים במתרחש, להסביר מדוע אנחנו שובתים ולספר על מאבקנו על השכלה ציבורית טובה יותר. לחרדתנו ותדהמתנו מיד כשהגענו למכללה נצמדו אלינו גברים לא מזוהים שעקבו אחרינו במסדרונות, נכנסו עם אחת מאתנו למעלית סגורה ולא הסכימו למסור אינפורמציה לגבי תפקידם. בחורים אלו המשיכו לעקוב אחרינו ברחבי המכללה ואף צלמו אותנו. בהמשך הבנו כי אלו אנשי אבטחה שנשכרו על ידי ההנהלה", נמסר בהודעת ועד המרצים והמרצות בדף הפייסבוק של המאבק.



מרצה במכללה סיפרה ל"מעריב" כי "נכנסנו להסביר לסטודנטים בכיתות בהם לימדו והביאו לנו מאבטחים. בהמשך היום שמתי לב שיש מישהו שצמוד אליי כל היום, הוא לא הסכים להגיד מיהו, אמר לי שהוא מהמכללה. ליווה אותי לאורך כל היום. הרגשתי מאוד מאוימת והתקשרתי לאחד המרצים האחרים שילך איתי, זו הרגשה לא נעימה שמישהו עוקב אחריך. זו חציית קו אדום וזה אפל מאוד. אנחנו כמובן לא נוותר בגלל האיומים האלה והאלימות שמופעלת כלפינו. זכותנו להסתובב פה בלי שאנשים יצמדו אלינו וזה חוקי להיכנס לכיתות ולבצע הסברה על השביתה, המכללה בעצמה הודיעה שאין בעיה מבחינת החוק. הם היו מחברה חיצונית שההנהלה הביאה".



הפגנת הסגל הבכיר במכללה האקדמית ת"א-יפו. צילום: כוח לעובדים
הפגנת הסגל הבכיר במכללה האקדמית ת"א-יפו. צילום: כוח לעובדים



מרצה אחרת הוסיפה כי "אנחנו בסיטואציה מאוד קשה, מקבלים הרבה מכתבי אזהרה מההנהלה. אנחנו רק רוצים שיח מכבד ומשתף, רוצים שזה יהיה קמפוס בטוח ופתוח וסובלני. זה מוסד אקדמי, יש בו מקום לריבוי של דעות. אנחנו רוצים משא ומתן ארצי". על כך שהסטודנטים מפגינים נגד השביתה שלהם, אמרה כי "בסופו של דבר הפגנו יחד. הם לא מקבלים את מה שהם הגיעו בשבילו ואני מבינה את ההפגנה של הסטודנטים, הם אמורים להשמיע קול, אני שמחה לראות אנשים צעירים מביעים דעה על מה שקורה להם".



כזכור, הסגלים הבכירים החלו בשביתתם ביום ראשון ה-21.10, שביתה ללא הגבלת זמן בשל לטענתם האפליה בתנאיהם אל מול תנאי המרצים הבכירים באוניברסיטאות. את השביתה מובילה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר במכללות הציבוריות והיא מתקיימת ב-8 מכללות ציבוריות מתוקצבות: המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית ת"א-יפו, המרכז הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית הדסה, המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, מכון אקדמי לב, מרכז אקדמי רופין והמכללה האקדמית כנרת.



מור"מ (ועד ראשי המכללות האקדמיות) נמסר: המועצה המתאמת שהכריזה על שביתה הינה מיעוט קיצוני אשר דעותיה אינן מייצגות את ארגוני הסגל במרבית המכללות. צר לנו שבשל מחלוקות פוליטיות פנימיות הנהגת המועצה ממשיכה מזה כמעט שלושה שבועות לפגוע בסגל המרצים ובסטודנטים בשביתה חסרת תוחלת. ההסכם נחתם ואומץ על ידי 10 מכללות, ואושר על ידי האוצר וות"ת, כאשר לפני כשבוע מכללת שנקר חתמה על הסכם ושלוש מכללות נוספות נמצאות במו"מ מתקדם. כל ארגון חייב לכבד את ההסכם עליו חתם, גם אם בעלי התפקידים התחלפו. המשא ומתן המקומי כעת מתקיים ברמת כל מכללה בין ההנהלה לוועד המקומי. ור"מ רואה בחומרה רבה את הנחיית המועצה המתאמת לוועדים לא לקיים דיונים עם ההנהלות, הנחיה זו אינה לגיטימית במערכת יחסי העבודה.