למעלה מחצי שנה חלפה מאז אירע אסון השיטפון בנחל צפית בו נהרגו 10 בני נוער בעת שערכו טיול גיבוש של מכינת בני ציון בתל אביב, והבוקר (שישי) פורסם כי ועדת הבדיקה של המכינה שלחה אמש להורי הנספים את מסקנותיה וכי בקרוב יחלו בגיוס חניכים לשנת הלימודים הבאה למכינה. הוועדה, המורכבת בין היתר ממנכ"לית המכינה, שירה אטינג, שהתמנתה לתפקיד כחודשיים לאחר האסון וחברי הוועד המנהל, עסקו בדוח בשאלה האם למכינה יש זכות קיום. " ברצוננו ללמוד את השבר ולתקנו", נכתב בדוח, "לא מתוך קהות אלא מתוך אחריות ומתוך מחויבות עצומה לזכר נפגעי האסון ולחברה הישראלית בכללותה. אנו בוחרים בנתיב השיפור והצמיחה, ורואים את המשך פעילות המכינה כצו חיים".



הדוח מתייחס לבעיות המכינה, ביניהן צוות שאין לו מספיק ניסיון ומתחלף בתדירות גבוהה. "כפי שנהוג במכינות קדם צבאיות רבות, צוות המכינה כלל מדריכים שברובם המכריע היו בעלי ניסיון מקצועי נמוך וללא השכלה אקדמית, ועם תחלופה מהירה יחסית. חלק מאנשי הצוות העידו על עבודה בעומס גבוה מדי במקביל להגדרת תפקיד לא מספיק בהירה. בנוסף, לא הוגדרו פרמטרים מדידים להצלחה בתפקיד ולא בוצע תיאום ציפיות מספק. פער נוסף עליו העידו חלק מאנשי הצוות, הינו חוסר בליווי והכשרה על ידי גורמים מקצועיים חיצוניים, הן בהיבט המקצועי והן בהיבטים רגשיים. כמו כן, לא פותחו מנגנוני משוב ותחקור לטובת שיפור תפקודם של אנשי הצוות במהלך השנה ובין השנים. למרות זאת, מתהליך הבדיקה עולה כי לאורך השנים חל שיפור בהערכות הבוגרים במספר רב של פרמטרים, ביניהם גם בהערכת הצוות".



"בני ציון הייתה ידועה בתור מכינה אינטנסיבית במיוחד"


ועדת הבדיקה התייחסה לכך שלא היה ליווי אישי מספיק לחניכים, לעומס שהופעל עליהם, חוסר בשעות שינה, תזונה בעייתית ולאינטנסיביות של המכינה. "מכינות קדם-צבאיות רבות מתאפיינות בעומס גבוה, ולפי רבים מאנשיה, בני ציון הייתה ידועה בתור מכינה אינטנסיבית במיוחד. חלק מהבוגרים מעידים על מחסור בשעות שינה, תזונה לא מספיק מגוונת ובריאה, וחוסר בזמן אישי לתהליכי עיבוד ומנוחה". בדוח ציינו כי "נראה שהתנהלות זו נבעה בין היתר מרצון למקסם את התהליך החינוכי ולהימנע מ'פינוק', לצד דגש גבוה על מיצוי הזמן בשנת המכינה ו'קידוש העומס'".



בדוח נכתב גם על ההיבט הבטיחותי במכינה שלקה בחסר והוביל לאסון. "למרות קיומם של מעטפת בטיחותית ונהלים בטיחותיים ברורים, נשמעה טענה כי לעתים הגבולות בין קיום הפעילות לבין שמירה על ביטחון המשתתפים לא היו מספיק מוגדרים ומפותחים". עוד נכתב כי "מדיניות הבטיחות במכינה נבנתה ללא היעזרות מספקת בגורמי חוץ והצביעו על חוסר בהכשרות מקצועיות ובבקרה מובנית".



"עוד שנה-שנתיים ישכחו את הזהירות והכל יחזור לקדמותו"


אתי בללי, אמה של גלי ז"ל, התייחסה לכך בשיחה עם "מעריב-אונליין" וסיפרה כי קיבלה את המסמך אתמול בערב. "יש שם דברים שהם דברי טעם אבל יחד עם זאת כששירה התקשרה לעדכן אותי ולספר לי שהם לוקחים אחריות על האירוע, זה היה מאוד תמוה לשמוע דבר כזה. שאלתי אותה למי היא מתכוונת שלוקח את האחריות היא אמרה שהיא וחברי הוועד ושאלתי אותה איך הם לוקחים אחריות על משהו שאין להם קשר אליו?".



"אני חושבת שהמכינה הזו לא ראוי שתיקרא יותר בשם שלה, צריך לעשות לה ריסט, שיבדקו איך קרה הדבר הזה, שיחקרו את החברה שמתוכה צמח הדבר הזה. זה לא אסון שיטפון, זה לא קרה בגלל שיטפון אלא בגלל יהירות, חוסר לקיחת אחריות", אמרה בללי והוסיפה כי "יש כשלים בעולם המכינות ועד שאף אחד לא יקום ויתעורר ויחקור אז יופי, תיקנו אחד, שמנו פלסטר ומחר תקום מכינה אחרת, יעברו שנה-שנתיים וישכחו את הזהירות והכל יחזור לקדמותו".



מההורים השכולים של אסון מכינת בני ציון נמסר בתגובה לדוח: ״יש לקחת בחשבון שמדובר בוועדת בדיקה של ארגון שבודק את עצמו וכל עוד לא הוקמה ועדת בדיקה בלתי תלויה לא ילמדו הסיבות האמיתיות שהובילו לטרגדיה אותה חווינו. הדוח מהווה אמירה נוקבת, שאכן, כפי שאנו טוענים, יש כשלים ומחדלים שחובה ללמוד ולתקן לאלתר במכינה. ברור לכל בר דעת שמה שנכון לגבי מכינת בני ציון נכון ותופס לגבי כלל המכינות האחרות אשר מתנהלות שנים ללא פיקוח והסדרה".



"בדוח שלהם, התרכזו אנשי מכינת בני ציון בתפקוד שלהם במסגרת הנתונה שהגדירו להם משרד החינוך ומשרד הביטחון. עובדה זו מחזקת את הצורך ודרישתנו החד משמעית מיומו הראשון של האסון הנורא, שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יורה על הקמת ועדת חקירה בלתי תלויה בכל ההיבטים של תפעול ופיקוח על המכינות. מועצת המכינות ומכינת בני ציון והנהלתה הנוכחית הצטרפו לקריאתנו זו. כי אסור שאסון כזה יקרה עוד לעולם״.