"סטודנט, לא כלי מיקוח". שביתת הסגל הבכיר בחלק מהמכללות הציבוריות נמשכת כבר למעלה משלושה שבועות ופוגעת בסטודנטים שלא יודעים מה יעלה בגורל הסמסטר. לאחר שבשבוע שעבר התאחדות הסטודנטים הארצית הודיעה כי הם יצאו להפגין נגד הפגיעה בלימודיהם, הבוקר (רביעי) הגיעו סטודנטים רבים לבושים בשחור כאות הזדהות עם תושבי הדרום, להפגין מול משרד האוצר בירושלים, כשבהמשך הם מתכוונים להגיע לכנסת.



עמית, סטודנטית לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון, אמרה ל"מעריב-השבוע" כי "הגיעו מים עד נפש, עד עכשיו הייתי שקטה אבל לא יכול להיות שאני ארבעה שבועות לא לומדת. הפסדתי 48 שעות לימוד שאף אחד לא יחזיר לי אותן. אני תומכת במרצים, המאבק שלהם הוא נכון וחכם, פשוט לא על הגב שלנו". לדבריה, "זו פשוט חרפה, אם אצטרך להשלים את החומר יהיו לי לילות לבנים ולא אוכל לעמוד בזה כשהאופציה השנייה היא ביטול הסמסטר או ביטול חופשת הסמסטר שזה משהו שלא יבוא בחשבון כי אז אדחה את כל החיים שלי, זה לא הגיוני".



עומר שטרית, הלומדת גם היא במכון הטכנולוגי בחולון, הוסיפה כי "אנחנו רוצים שבנט וכחלון עם נציגי משרד האוצר והות"ת ישבו עם המרצים שלנו, כרגע הם לא מוכנים לשבת איתם. אנחנו קוראים לחידוש המשא ומתן". נועה, מהמכון הטכנולוגי, הדגישה כי "המרצים שלנו נאבקים על הפער שייוצר בין המכללות הציבוריות לאוניברסיטאות, זה העתיד של המקום בו אנחנו לומדים".



הסטודנטים מפגינים מול משרד האוצר בירושלים
הסטודנטים מפגינים מול משרד האוצר בירושלים



שלומי יחיאב, סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "אנחנו פה כדי להיאבק על הסמסטר שלנו, ואולי גם על עתיד השנה האקדמית כולה. מזה ארבעה וחצי שבועות ועדיין לא התקיים שום מהלך משמעותי מצד הצדדים שיוביל לסיום המשבר, ומצב הסטודנטים לוט בערפל. דחינו את ההפגנות אתמול כי ליבנו עם תושבי הדרום, והיום כבר חידשנו כוחות ועלינו להפגין בירושלים עם חולצות שחורות כדי להביע את תמיכתנו והזדהותנו העמוקה איתם. מטרת ההפגנה היא להעביר מסר ברור - לא נשב בחיבוק ידיים נוכח הזילות בנו הסטודנטים. אני פונה לאוצר, ור"מ ות"ת וסגל המרצים, קחו אחריות, קיימו הידברות ללא השבתה, ואפשרו לנו לחזור לספסל הלימודים".



בתוך כך, אמש הייתה אמורה להתקיים פגישה של נציגי המרצים יחד עם נציגי ור"מ, ות"ת והאוצר, פגישת גישור שתואמה עם משרד העבודה והרווחה, אך לדברי נציגי המרצים, היא בוטלה לאחר שנציגי ור"מ לא הסכימו להשתתף בה. במועצת הסגל הבכיר התייחסו לכך ואמרו כי "יצא המרצע מן השק. מאז חודש פברואר אנחנו מנסים לקדם מו"מ עם ור"מ בעקבות הפרות בוטות של הסכם ההבנות שנחתם עימנו- ולשווא. גם עכשיו, לאחר כמעט חודש של שביתה, מוכנים ראשי המכללות לסכן את הסמסטר ובלבד שלא יצטרכו לשבת עם נציגי הסגל הבכיר במכללות. אין גבול כנראה לציניות ולשיכרון הכוח".



כזכור, בשנה שעברה, לאחר שביתה בת יום אחד של הסגל הבכיר עם פתיחת שנת הלימודים, נציגי האוצר יחד עם הור"מ ונציגי ועד הסגל הבכיר הגיעו למסמך הבנות לגבי תנאי העבודה של המרצים, שטענו לאפליה בתנאיהם אל מול תנאי המרצים הבכירים באוניברסיטאות. בגלל מחלוקות לגבי המסמך בתוך ועד הסגל הבכיר, בראשו עמדה ד"ר ענת פלדמן, היא הוחלפה וההסכם לא נחתם. כעת, מועצת הסגל האקדמי הבכיר במכללות מעוניינת לחדש את המשא ומתן אך באוצר ובור"מ טוענים מנגד כי הסכם ההבנות משנה שעברה עדיין תקף ולכן אין סיבה לחידוש המו"מ. בשל כך, הסגלים הבכירים החלו בשביתתם ביום ראשון ה-21.10, שביתה ללא הגבלת זמן. את השביתה מובילה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר במכללות הציבוריות והיא מתקיימת ב-8 מכללות ציבוריות מתוקצבות: המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית ת"א-יפו, המרכז הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית הדסה, המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, מכון אקדמי לב, מרכז אקדמי רופין והמכללה האקדמית כנרת.