מערכת החינוך מנסה להתפתח ולהתאים עצמה למציאות המשתנה וכעת סקר חדש בא לבחון מה הציבור חושב כי תפקידה צריך להיות. לפי הסקר, שנערך לאחרונה במרכז המחקר של מכללת לוינסקי לחינוך ומתפרסם היום (חמישי) לקראת יום הסובלנות הבינלאומי שיתקיים מחר, 34% מהמשתתפים חושבים כי תפקיד מערכת החינוך הוא לפתח סובלנות ויחס של כבוד לכל אדם, בעוד 28% חושבים כי תפקידו להקנות ידע ולשפר הישגים לימודיים, 23% חיזוק הדימוי העצמי והביטחון העצמי ו-15% מציינים את חיזוק אהבת המדינה והמחויבות כלפיה.



הסקר נערך בקרב 502 נשאלים ובחן את עמדתם בנוגע למטרות של מערכת החינוך בישראל. בקרב הציבור החרדי הקניית הידע היא המטרה החשובה ביותר (40%), בניגוד לאוכלוסייה החילונית שדירגה את פיתוח הסובלנות במקום הראשון (36%). כמו כן, נמצא הבדל בין גברים לנשים - הגברים דירגו את הקניית הידע במקום הראשון (36%), בעוד הנשים דירגו את פיתוח ערכי סובלנות במקום הראשון (39%).



פרופ' איציק גילת, ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך, התייחס לתוצאות המחקר ואמר כי "לממצא הסקר שדירג את פיתוח הסובלנות וכיבוד הזולת במקום הראשון ישנה משמעות מעודדת, לנוכח השונות התרבותית–החברתית הגבוהה במדינה, היוצרת שסעים ומהווה מקור למתחים בין קבוצות שונות הפוגעות ברקמת היחסים ובאיכות החיים של תושבי המדינה. החשיבות הגבוהה יותר שמייחסים לפיתוח ערכי סובלנות מאשר להקניית ידע קשורה, אולי, בשינויים הטכנולוגיים הדרמטיים בעשורים האחרים. הזמינות הגבוהה של הידע והאפשרויות ללימוד מושכל בסביבה מקוונת, מייתרים חלק מתפקידו המסורתי של המורים כמקור ידע ומאפשרים להם להקדיש מאמצים רבים יותר לטיפוח סביבה אנושית טובה יותר. שינוי בתפקיד המורים מצריך בדיקה של תכניות ההכשרה על מנת להתאמן להשגת מורה בעל אוריינות של טיפוח סובלנות".