לפני כשלושה חודשים פרסמנו ב”מעריב” את בעיית ההסעות של תלמידי החינוך המיוחד שהם ילדים להורים פרודים. כעת מתברר שעדיין לא נעשה דבר לטיפול בילדים שהוריהם גרים בשתי ערים שונות. על פי חוזר מנכ”ל, העוסק בהסעות תלמידים ועובדי הוראה למוסדות חינוך רשמיים, שאף עודכן בתחילת החודש, משרד החינוך ישתתף בהסעת תלמידים אלה בתנאי שההורים הפרודים מתגוררים בתחומה של אותה רשות חינוך מקומית, ואם ימי המשמורת של התלמיד אצל כל אחד מההורים קבועים למשך כל שנת הלימודים. כך יוצא שהורים פרודים המתגוררים בערים שונות נאלצים להסיע את ילדיהם למסגרת החינוך בימים שבהם הילד שוהה אצל ההורה המתגורר ברשות שונה מזו הרשומה בתעודת הזהות של הילד.



מחר יתקיים דיון בוועדת החינוך של הכנסת על תקנות הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, העוסקות בין היתר בסוגיה זו. בינתיים, אצל א’, תלמיד בן 17 המאובחן עם אוטיזם ולומד בבית ספר בירושלים, שהוריו התגרשו לפני מספר שנים והם מתגוררים בשתי רשויות שונות אך סמוכות - אביו ימשיך לדאוג לו להסעה בימים שבהם הוא נמצא אצלו.



ההורים חתמו על הסכם ראייה משותפת, שלפיו א’ שוהה שלושה ימים בביתה של אמו בירושלים, וביומיים הנותרים - בביתו של אביו, המתגורר במבשרת ציון, כאשר בסופי השבוע הוא שוהה לסירוגין בכל פעם אצל אחד ההורים. הרשות המקומית מספקת הסעה מבית אמו בירושלים לבית הספר ובחזרה, אך כשהוא נמצא אצל אביו, הוא נאלץ להביא אותו לבית הספר וחזרה לביתו עם סיום הלימודים.



בימים בהם הוא נמצא אצל אביו, צריך א’ לקום מוקדם בבוקר על מנת להספיק להגיע לביה”ס באוטובוס. לעתים הוא מאחר והנסיעה מקשה עליו ומביאה אותו לא פעם להתפרצויות זעם. בנוסף, אביו נאלץ להפסיד שעות עבודה רבות. לדברי אשתו החדשה של אביו, נסיעות אלה, הלוך וחזור, יכולות לארוך כארבע שעות. “הוא לא יכול לעבוד במצב כזה. א’ הידרדר עם השנים בעקבות הנסיעות והתחיל טיפול תרופתי. זה לא בשבילו הנסיעות באוטובוסים. זה ילד גדול ואלים, ובעלי אמור להתמודד איתו במשך הנסיעה”.



לדברי עו”ד הדס ארנון־שרעבי מאגף קידום זכויות באלו”ט, “ההסדר הנוכחי מונע מתלמידים רבים שהם ילדים להורים גרושים לממש את זכותם להסעה. נוכח העלייה באחוזי הגירושים, הרי שהזכות הזו נמנעת מיותר ויותר תלמידים. יו”ר ועדת חינוך קרא למשרד החינוך לאסוף נתונים על מספר התלמידים הנדרשים לשירות זה, ולהשיג בהתאם תקציב לכך. אנחנו מקווים שקושי אמיתי זה, שפוגע פעמים רבות באבות, לא יישכח כעת, עם ההודעה על פיזור הכנסת”.


ממשרד החינוך נמסר: 345,000 תלמידים מוסעים מדי יום למוסדות חינוך במימון משרד החינוך, בסכום שנתי כולל של 1.8 מיליארד שקל. עם השנים חל גידול במספר התלמידים המוסעים ובמספר המסלולים השונים, ואנחנו מקיימים בדיקה בנושא המדובר”.