גמילה מצריכת המידע: יותר מ-85% מבני הנוער בישראל משתמשים בסמארטפונים במהלך השיעורים, כאשר עיקר הפעילות שלהם היא באינסטגרם ובווטסאפ – כך עולה מנתונים של חברת סווטש שהחליטה לערוך ניסוי חינוכי בעניין. בניסוי התבקשו 22 תלמידי כיתה י"א בכפר הנוער עיינות, 12 בנות ו-10 בנים, להיפרד מהסמארטפונים שלהם למשך שבוע ולהחליפם בשעוני מחוגים במהלך כל שעות הלימודים, לצורך בדיקת ערנותם, נוכחותם והקשבה במהלך השיעורים.



בסיום הניסוי התלמידים התבקשו להביע את דעתם: האם שבוע ללא סמראטפון שיפר את הקשבתם במהלך השיעורים? התלמידים סיפרו כי במהלך שעות הלימודים הם היו קשובים יותר למורה ופתאום זמני ההפסקה נראו להם ארוכים מהרגיל, זאת משום שבלי הסמארטפונים הם היו צריכים ליצור שיחות עם התלמידים האחרים ולא להיות שקועים במסך הטלפון.



עוד הוסיפו התלמידים כי בזמן שהיו ללא הטלפונים הם התחילו להתעניין בתחביבים אחרים, כמו קריאת ספרים, שיחות עומק עם החברים, ציור ועוד. עם זאת, על אף היתרונות הרבים, התלמידים גם העידו על קשיים בתקופה שהיו בלי הסמארטפון, כגון: ניתוק זמני מהרשתות החברתיות, לא הייתה להם אפשרות במשחקי רשת בזמן השיעור, או לחלופין להסתמס ולהפריע למהלך השיעור, דבר שכמובן הטיב עם המורה.



הניסוי החברתי בתיכון. צילום: אסף לוי



הצוות החינוכי בירך על היוזמה והמחנכת עדי בר ניהלה יומן שבועי בו תיעדה את מהלך הניסוי. היא סיפרה שביום הראשון, לאחר שלקחו מהתלמידים את הטלפונים, התלמידים לא היו שקטים כלל, כל רגע קמו מהכיסא, הסתובבו בכיתה ובעיקר הרגישו אי נחת.



לעומת זאת, ביום השני לאחר לקיחת הטלפונים שררה בכיתה דממת אלחוט. התלמידים היו קשובים למורה, הם לא התעסקו בדברים אחרים מלבד נושא השיעור, ועל כן החומר הנלמד עבר בצורה ברורה יותר מבדרך כלל.