השפה הדומיננטית בעולם היא אנגלית ובמשרד החינוך מבינים זאת והשיקו כבר לפני כשנה וחצי רפורמה בלימודי האנגלית, אך איכות המורים מוטלת בספק. לפי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לרמת האנגלית של הסטודנטים בארץ, רק 9% מקרב הסטודנטים שלומדים הוראת אנגלית קיבלו ציון פטור במבחני אמי"ר (בחינת המיון לרמות באנגלית) ו־16% קיבלו ציון נמוך מאוד. נתונים אלה מציגים בעיה קשה, אך יש להדגיש כי חלק מההנתונים נאספו בשנים 2015 ו־2016, לפני הרפורמה. 



ר' היא מורה לאנגלית זה 30 שנה, ולדבריה, "פעם הגיעו הרבה מורים מחו"ל והיום יש יותר ויותר ישראלים שמלמדים אנגלית ורמת הידע של השפה והספרות יורדת. צריך לשנות את תוכניות ההכשרה - אין חשיפה לשפה ולספרות, שם צריך להתחיל. למה מורה לאנגלית לא יכול לעבור מבחן אמי"ר? זו בושה וחרפה". 


מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל־יסודיים, לא הופתע מהנתונים. לדבריו, הוא התריע על הבעיה. "דחו אותי ב'יהיה בסדר' ו'הבעיה לא אקוטית'. בסופו של דבר, לא נעשה הרבה בתחום והגענו למצב שבו כמעט אי אפשר להשיג מורים טובים באנגלית ובמתמטיקה בכל הארץ".



"בחמש השנים האחרונות יש מגמה של ירידה אטית אך עקבית ברמת המורים לאנגלית. אני נאלץ כמנהל להתפשר ולקבל מורים שבעבר לא הייתי מקבל, ומי שסובל מזה אלה התלמידים. רמת המורים יורדת כי דרישות הקבלה ללימודים יורדות, אחרת לא יהיו פרחי הוראה".



"לא אוציא מורים לשטח בלי אנגלית ברמה מספיק גבוהה, אבל זה אתגר לא פשוט ואני רואה את זה כמשימה לאומית", אומרת ד"ר ג'נינה קהן־הורביץ, ראש החוג לשפה וספרות אנגלית במכללה האקדמית לחינוך והוראה אורנים. בכל שבוע פונים אליה בתי ספר שמחפשים מורים לאנגלית, ואין לה מספיק סטודנטים לאייש את המשרות. "חינוך הוא לא בסדר העדיפויות שלנו, צריך להחליט מה חשוב ואיפה אנחנו שמים את הכסף".



ממשרד החינוך נמסר כי לאור החשיבות הרבה שהוא מייחס להוראת המקצוע אנגלית הוא יצא לדרך עם תוכנית לאומית שכוללת שורה של פעולות, בהן מיקוד בהגדלת מספר הבוגרים שמסיימים 5 יחידות לימוד. כמו כן, הוא קבע כי כל הלומדים לתעודת הוראה באנגלית יחויבו להיות בוגרי מסלול 5 יחידות אנגלית. 


לצד זה, נפתחו תוכניות ייחודיות לדוברי אנגלית, המציבות תנאי סף גבוהים, בשנתיים האחרונות לומדים במסלולים אלו 660 סטודנטים. 



נוסף לכך, מדי שנה המשרד עורך הסבה לעולים דוברי השפה ומשלב כ־1,500 תומכי הוראה בשיעורי אנגלית ברחבי הארץ. משרד החינוך, בסיוע המל"ג, פועלים יחד להמשך השיפור של מסלולי האנגלית במכללות להוראה.