גם בחלוף כארבעה חודשים מתחילת שנת הלימודים, עבור חלק מהילדים הנאלצים ללמוד בביתם עם מורים בשל מצבם הבריאותי, השנה עדיין לא נפתחה משום שלא נמצא עבורם מורה מתאים.

בישראל  ישנם כ־2,380 ילדים הזכאים לחינוך ביתי על פי חוק חינוך חינם לילדים חולים, הקובע כי ילד השוהה בביתו או מאושפז במשך יותר מ־21 יום מפאת מחלה, זכאי לתוכנית חינוך המותאמת לצרכיו. תלמידים אלה לומדים בתוכנית "שלבים", המופעלת מ־2015 עבור משרד החינוך על ידי הזכיין "קדימה מדע". אולם לעתים נתקל הזכיין בקושי בגיוס עובדים בעלי הידע הרלוונטי למגבלה שממנה סובל התלמיד, וגם אם נמצא עובד כזה, לא תמיד מקום מגוריו מאפשר לו את הזמינות הנדרשת, ובמקרים אחרים ההורים אינם מרוצים משירותיו.

עבור מ', בן 6 המונשם 24/7 ומאובחן כחולה בשיתוק מוחין, אפילפסיה ולקות ראייה, לא נמצא מורה או סייעת. "הייתה לנו מורה מקסימה שהתחילה לעבוד בבית הספר", אומרת אמו, "ולכן היא הייתה יכולה להיות עם מ' רק בשעות מאוחרות שלא התאימו. היא עזבה, ומתחילת השנה אין לו מורה". לדבריה, לבנה גם לא נמצאה סייעת מחודש יולי, והיות שמפאת דתיותה היא סירבה לגבר שישמש כסייע, היא קוטלגה כבעייתית.

"דיברתי עם המפקחת על החינוך המיוחד במשרד החינוך, והיא אמרה לי לפנות ל'קדימה מדע', אבל הם הוציאו מכתב וכתבו בו שסירבתי להצעות שניתנו לנו. אין לנו כבר למי לפנות, ובינתיים מ' לא מקבל את הסיוע ואני עושה הכל".

גם לבתה של אורנה לוי בעיה דומה. "אין לה מורה מחודש מאי, כי המורה יצאה לחופשת לידה. אמרו שידאגו למורה, אבל לא מצאו. בתחילת השנה מצאו מורה שידועה כמאחרת ולא מקצועית. הורים אחרים לא היו מרוצים ממנה, אז ביקשתי מישהי אחרת. אחרי חודש שלחו לי מורה, אולם היא אמרה שאין לה ניסיון עם ילדים מהחינוך המיוחד. ב'קדימה מדע' אמרו שאני מסרבת לשתי מורות, אבל אמרתי להם שאני בסך הכול רוצה מורה עם ניסיון. אין לה מורה, אז היא יושבת מול הטלוויזיה. אני אמא, לא מורה, אני לא יודעת ללמד".

ממשרד החינוך נמסר: "גיוס והשמת מורים עבור תלמידים חולים בביתם הם באחריותו המלאה של הזכיין, וככל שישנו מחסור זה או אחר במורים, ההנחיה שלנו לזכיין היא לספק מיידית את כל הצרכים, לכל התלמידים, ללא כחל וסרק. למשרד אין מידע על מחסור יוצא דופן במורים, וכשהתעורר צורך במקצועות ייחודיים עבור מספר בודד של תלמידים, הוא טופל והושלם. נשמח לקבל את פרטי התלמידים שאינם מקבלים מענה מלא, כדי שנוכל לבדוק את הפרטים".

מ"קדימה מדע" נמסר: "לצערנו, אנו מנועים מלהגיב על כל מקרה לגופו מטעמי שמירת סודיות. באופן כללי, הזכאות לקבלת שירות בתוכנית 'שלבים' נקבעת בהתאם להנחיות משרד החינוך ובאישורו בלבד. מרגע שמתקבל האישור, אנו פועלים למצוא את המטפלים, הסייעים והמורים המתאימים ביותר לכל ילד. עם זאת, כיוון שמדובר במקרים רגישים ובצרכים שונים וציפיות שונות מצד המשפחה, קורה שיש מכשולים במציאת המענה המדויק שיעמוד בדרישות ההורים ויהיה נאמן למסגרת הטיפול שאושרה על ידי משרד החינוך. לעתים, מכשולים אלה כלל אינם קשורים ביכולת שלנו לתת את השירות.

"לצערנו, גם כשמספקים את המורים והמטפלים הטובים ביותר, לא תמיד הם נקלטים על ידי המשפחה. אנו חשים הזדהות עם הקשיים של המשפחות ועושים כל מאמץ להיענות לדרישותיהן, תוך מציאת הפתרון הטוב ביותר האפשרי, כדי להעניק את הטיפול המיטבי לכל ילד".

 יש כסף, אין תוכנית

לפי נתוני הממ"מ (מרכז מחקר ומידע) בכנסת שהתפרסמו לאחרונה על תוכנית "שלבים", בשנה הלימודים שעברה למדו בתוכנית 2,380 תלמידים, ותקציב התוכנית עמד על 57 מיליון שקל. השנה גדל התקציב ל־65 מיליון שקל, אף שהנתונים מראים על ירידה במספר התלמידים.

לפי חוק חינוך חינם לילדים חולים, נקבע כי שר החינוך יפרסם תוכנית ליישום החוק עד שנת 2005. בפועל, רק ב־2018 הוגשו תקנות לאישור ועדת החינוך, ובהן נקבעה תוכנית חינוך והוגדרו שעות ההוראה, הטיפול הפארה־רפואי והסיוע, וכן הגורם המפקח על התוכנית. בינתיים, בהיעדר תקנות, שורר חוסר בהירות בעניין הזכאות של התלמידים החולים לשעות ההוראה והטיפולים, ואין תוכנית אחידה לכלל התלמידים.