לאחר פיטורי שר החינוך נפתלי בנט ושלושה חודשים לפני פתיחת שנת הלימודים, משרד החינוך נותר ללא שר שיעמוד בראשו. בצל ההחלטה על הליכה לבחירות חדשות באמצע חודש ספטמבר, נראה שמערכת החינוך נותרה להסתדר לבדה עד להגעתו של השר הבא. את המערכת יוביל בינתיים המנכ"ל שמואל אבואב, שייאלץ להתמודד עם פגיעה אפשרית בתקציב המשרד, עם מחאות מורים בשל סיום הסכם "אופק חדש" בסוף החודש, עם תוכניות חינוך שיקוצצו ועוד.
אף שמסתמן כי מערכת החינוך נמצאת בעיצומו של משבר, נראה שהשטח חושב אחרת.

מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל־יסודיים: "כמעט ארבע שנים לא היה למשרד החינוך שר חינוך אמיתי, אז התרגלנו להתנהל בלי שר חינוך. השר בנט היה עסוק בעוטף עזה, במנהרות, בקבינט הביטחוני, ברצון שלו להיות שר הביטחון. הוא היה עסוק בהרבה דברים אחרים, אז אנחנו רגילים להסתדר בלעדיו".
 
"אקדם בברכה כל שר חינוך שיגיע למשרד הזה לא כברירת מחדל אלא מתוך בחירה מכוונת, שיעסוק במשרד 24 שעות ביממה כל השנה ולא בדברים אחרים. מצדי שיהיה מהשמאל, מהמרכז, מהימין, ובלבד שיהיה מחויב למערכת החינוך", מסביר לוי.

פרופ' יערה בר און, נשיאת מכללת אורנים, מסבירה כי "בשוטף מנכ"ל יכול להסתדר בלי שר כי יש מדיניות שנקבעה. הבעיה היא לטווח הארוך, בחצי השנה האחרונה שר החינוך לא תפקד בגלל מערכת הבחירות ובחודשיים האחרונים הוא עסוק בלהתאבל שאיבד את מקומו בכנסת. הבעיה בתחום החינוך היא שמצב החינוך בישראל הוא קטסטרופלי ואם במהלך השנה אין שר פעיל זה אומר שאנו צועדים עוד צעד אחד לקראת התהום, אין מי ששולט במערכת ומכוון אותה. המצב הוא מצב חירום ואנחנו מחכים לשר חינוך שהחינוך באמת יעניין אותו".
                                                                                   
אייל באום, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, מודאג מההשפעה שתהיה למהלך זה על התלמידים והוריהם. "אנחנו מקווים מאוד שימצאו את התקציבים על מנת שחלילה לא יווצר מצב שכתפי ההורים יצטרכו לשאת בעלויות נוספות שגם ככה קשה לנו לשאת בהם". על תשלומי ההורים שלא יכולים להיות מאושרים ללא ועדת החינוך ומדי שנה פורום ההורים מנסה לבטלם, הוא אומר כי "יכול מאוד להיות שזו הזדמנות פז שתביא לכך שלא יאושרו חוזרי התשלומים שאנחנו כל כך מתנגדים להם. אני מקווה שמי שישב בכיסא הזה יבין מה גודל האתגר ואלה שינויים מרחיקי לכת הוא צריך לבצע במשמרת שלו, שזה לא יהיה עוד מישהו שהיה רוצה תפקיד אחר אבל קיבל את התפקיד הזה".