סטודנטים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי יכולים בהחלט להצליח בלימודים האקדמיים, אך לשם כך הם זקוקים לתנאים מתאימים.  כך עולה ממחקר ישראלי חדש. 
 
המחקר, שבחן את השתלבותם החברתית והלימודית של הסטודנטים, העלה ממצא מפתיע: ממוצע הציונים של סטודנטים על הרצף האוטיסטי (74) נמוך אך במעט מממוצע הציונים של שאר הסטודנטים (77). יתרה מזאת, הישגיהם היו דומים לאלה של סטודנטים ללא תסמיני אוטיזם שסובלים מחרדה חברתית (ממוצע ציונים 76).
 
עורכת המחקר גילי יהב, דוקטורנטית במחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל ומנהלת בית ליאור ללימוד טיפול התנהגותי, בדקה במחקרה כ־60 סטודנטים אוטיסטים שלומדים לתואר ראשון בתוכנית מיוחדת. 

יהב. "תוצאות אופטימיות". צילום: אושרי מוסינדי

 

מהנתונים עולה כי בקרב סטודנטים על רצף האוטיזם קיימת שכיחות גבוהה בהרבה של חרדה חברתית (45%) מאשר בקרב סטודנטים ללא תסמיני אוטיזם (27%).
 
"השאלה שעליה המחקר עונה היא מהי הסביבה הטובה ביותר עבורם", אומרת יהב, "ותוצאות המחקר אופטימיות: הן מצביעות על כך שסטודנטים על רצף האוטיזם מסוגלים להגיע להישגים אקדמיים נאותים, מה שיאפשר להם להשתלב טוב יותר בחברה. חיים של סטודנט קשים גם כך, ואנשים על הרצף עוד יותר מתקשים. כל שהם זקוקים לו, נוסף על התמיכה האקדמית שמציעות להם תוכניות השילוב, הוא התייחסות טיפולית. לדוגמה, מי שחווה חרדה חברתית, כדאי להפנותו ללמידה אישית".