בתום דיון סוער שנמשך למעלה מחמש שעות, ועדת החינוך שהתכנסה במיוחד בתקופה זו של לפני הבחירות, על מנת לדון בתשלומי ההורים כדי למנוע עיכובים בפתיחת שנת הלימודים, אישרה היום (ראשון) באופן חלקי את תשלומי ההורים. הוועדה אישרה שלושה רכיבים בלבד מתוך טבלת תשלומי ההורים - תשלומי החובה, השאלת ספרי הלימוד וארוחה יומית של מפעל ההזנה.



תשלומי ההורים מורכבים מתשלומי חובה ותשלומי רשות המאושרים מדי שנה במהלך חודשי הקיץ על ידי ועדת החינוך. תשלום החובה שאושר מהווה את ביטוח התאונות אישיות בסך 49 שקלים לכלל הגילאים - גן עד י"ב. תשלום עבור ארוחה יומית לתלמיד יחושב באופן דיפרנציאלי בהתאם לרמת הכנסה - רק בבתי הספר המשתתפים בכך ועוד כ-280 שקלים עבור תלמידי א'-ט' ו-320 שקלים עבור תלמידי י'-י"ב לפרויקט השאלת ספרים.



שאר הסעיפים שלא אושרו הם בין היתר: סל תרבות, מסיבות סיום, מסיבות כיתתיות, תשלום עבור ועד הורים יישובי, טיולים ושל"ח. במשרד החינוך מדגישים כי המשמעות של אי אישור התשלומים האלה ימנעו מבתי הספר לצאת לטיולים שנתיים ולהצגות, ולקיים פעילויות העשרה ובנושא שירותים אלה יתקיים דיון על ידי ועדת החינוך בימים הקרובים.



בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, כי "בכל שנה אנחנו נדרשים לאשר את תשלומי ההורים ובכל שנה זה דיון סוער. השתתפות ההורים בתשלומים במערכת החינוך הולכת וגדלה בכל שנה ולא מדובר רק בתשלומי הרשות והחובה אלא בתשלומים הנוספים (תל"ן) שההורים נותנים יד לגבייתם".


ח"כ מרגי הסביר כי הוועדה הוקמה בכנסת ה-21 בכפוף לוועדת ההסכמות המורכבת מנציג הקואליציה ונציג האופוזיציה, ולכן גם ההחלטות צריכות להיעשות בהסכמה.



חברי הכנסת מיכאל ביטון ואורלי פרומן מכחול לבן ביקשו במהלך הדיון ליצור מתווה הדרגתי לביטול התשלומים וביטון אף כינה את התשלומים כ"בלוף של חינוך חינם בישראל", מה שהביא לזעם מצד חברי הכנסת של הליכוד שביקשו להעביר את כלל התשלומים מבלי לדחותם וח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה לביטון: "אתה מונע מהילד בירוחם לראות הצגה".



אייל באום, יו"ר פורום ועד ההורים היישוביים, אמר במהלך הדיון כי "צריכים לחדול כאן ועכשיו עם הפרסה הזו שמאשרים כל שנה, מדובר במס גולגולת שאנחנו דורשים לבטלו". עם סיום הדיון ברך על ההחלטה ואמר כי "הנהגת ההורים הארצית מברכת את ועדת החינוך המיוחדת שלראשונה מזה שנים לא אישרה באופן גורף את תשלומי ההורים ולא פעלה כחותמת גומי תחת משמעת קואליציונית. אנו מעודדים מההצבעה ומקווים שהיא הסנונית שתבשר על ביטול מלא של תשלומי ההורים".



מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, התייחס להחלטה והודיע כי מנהלי בתי הספר לא ייגבו תשלומי הורים חלקיים: "מנהלי בתיה"ס אינם גובים בע"מ ולא ייגבו מספר פעמים את תשלומי ההורים לסעיפים השונים. או שיאושרו כל תשלומי ההורים או שהמנהלים לא ייגבו שום תשלום, גם לא עבור ביטוח לתלמידים ולהשאלת ספרי לימוד. שמשרד החינוך ייגבה וינהל את תשלומי ההורים. המנהלים לא יהיו בני ערובה וכדור משיק בידי פוליטיקאים מימין ומשמאל. למותר לציין שאי גביית ביטוח עבור תלמידים לא יאפשר כניסתם לבתי הספר באחד בספטמבר".



שר החינוך הרב רפי פרץ אמר בתגובה להצבעות בוועדת החינוך: "ועדת החינוך אישרה היום רק חלק מהסעיפים שהתבקשו לאשר לקראת שנת הלימודים הקרובה. ביום רביעי הועדה תתכנס שוב ואני קורא לחברי הכנסת של כחול-לבן לגלות אחריות ולהצביע על שאר הסעיפים. במידה ולא, אלפי עובדים עלולים להיות מפוטרים ובתי הספר יהיו ללא טיולים, הצגות ופעילויות שונות - ומי שיפגע אלו התלמידים החשובים לנו כבנים".

אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות להחלטה שהתקבלה בועדת החינוך של הכנסת, אמר בתגובה: "נושא תשלומי הורים הופך להיות בכל תחילת שנת לימודים נושא חשוב מאין כמוהו שיש למצוא לו פתרון אחת ולתמיד. החוכמה תהיה  לטפל בנושא לאורך כל שנת הלימודים כדי להביא הסכמות לוועדת החינוך, ללא לחץ ציבורי אלא פתרון מקצועי וכולל שייקח את מכלול השיקולים בחשבון, החל משיקולי תכנון בית ספרי וכלה בשיקולים כלכליים ופרנסה של כל הגופים העוטפים את מערכת החינוך העוסקים בנושא. לא ניתן לפתוח שנת לימודים ללא רכיב סל התרבות, טיולים ופעילות של"ח, המהווים את הנשמה היתרה של המערכת מעבר לתוכנית הלימודים".