בזמן שהמדינה מתחילה לבחון את צעדיה בנוגע ליישום חוק הפיקוח על המעונות, חוק שאמור להיכנס לתוקפו בעוד כחודשיים ועליו התקיים הבוקר (שני) דיון בוועדת החינוך, ראשי ערים שונות החליטו כי הם אינם מחכים עוד והחליטו לקחת את האחריות בנושא לידיהם.

הדיון התקיים על רקע מחאות ההורים בעקבות מקרי ההתעללויות בפעוטונים ובמעונות, שיתחדשו ברביעי בשעה 19:00 ב-7 מוקדים ברחבי הארץ, בהם בת"א מול קריית הממשלה, בירושלים מול מעון ראש הממשלה וברחבת העירייה בבאר שבע. מארגני המחאה קוראים לשוב ולחדשה עד שהממשלה תיקח אחריות מלאה ותעביר את הפיקוח על הגיל הרך לידי משרד החינוך. 
 
שרת הבינוי והשיכון ויו"ר הוועדה לזכויות הילד לשעבר, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה בדיון ועדת החינוך כי "חוק הפיקוח וחוק המצלמות ייכנסו לתוקף בספטמבר הקרוב, אחרי 70 שנה של פריצות והפקר. אלה הם היסודות למהפכה שיש לבצע בתחום. עלינו להעביר את התקנות לחוק הפיקוח ואת האחריות וסמכויות הפיקוח למשרד החינוך". עוד הוסיפה: "לכל המצקצקים נגד חוק המצלמות: אם לא יהיו מצלמות לא היינו יכולים לעקור מהמערכת את המטפלת מראש העין ואת המטפלת של יסמין וינטה".

אמיר מדינה, ראש אגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה, אמר: "ב-8 החודשים האחרונים, אנחנו לא נחים אפילו לא יום אחד בהיערכות ליישום חוק הפיקוח, שהוא חוק היסטורי שעבר בקדנציה של שר העבודה והרווחה חיים כץ. המשרד מוכן וערוך לתת רישיונות הפעלה לכל מעונות היום שיפנו אלינו, עד ה- 1.9.19. לגבי התקנות, אנו עמלים עליהן, יחד עם משרדים נוספים כמו משרד המשפטים ועוד". הוא אמר כי ניסוח תקנות חוק הפיקוח יושלם רק בסביבות אוקטובר כשאנו נמצאים חודש וחצי לפתיחת שנת הלימודים.
 
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, אמרה: "ממשלת ישראל לא יכולה להסתפק בהצהרות חלולות, היא חייבת לייעד לחוק הפיקוח תקציבים ולדאוג שילדים בגילאי לידה עד שלוש יהיו מוגנים. שרי העבודה והחינוך היו צריכים להיות פה היום. היום בועדת החינוך של הכנסת שמענו ממשרד העבודה והרווחה כי הוא כלל לא ערוך ליישום חוק הפיקוח על מעונות היום באחד בספטמבר. שנת הלימודים הולכת להיפתח מבלי שהמשרד האחראי בכלל לא יודע איפה המסגרות בהם שוהים מעל 7 פעוטות וכמה הן. המשרד אפילו לא יכול להתחייב לקיום החוק הדורש בדיקת עבר פלילי של מטפלות, הכשרות עזרה ראשונה למטפלות ובטיחות מינימלית".

הרשויות לוקחות אחריות

בעיריית רמת גן הודיע ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, כי בעקבות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעבר מעונות היום המפוקחים ממשרד הרווחה למשרד החינוך, החל מ-2020 ייקח אגף החינוך אחריות על הגיל הרך. בין היתר הניהול והפיקוח של הצהרונים יעברו מחברת מפעלי בית עמנואל לאגף החינוך של העירייה, ייערכו הדרכות והשתלמויות פדגוגיות לצוות על ידי אגף החינוך של העירייה ויועלה שכר המדריכות והסייעות בצהרונים.
 
בעיריית ראשון לציון הודיעו כי החל משנת הלימודים הקרובה יפעלו מצלמות בכל מעונות היום של החברה העירונית וציינו כי בעירייה פנו למשרד החינוך בבקשה להציב מצלמות בגנים המפוקחים (גני עירייה החל מגיל 3), אך הם נענו בשלילה בטענה לאי חוקיות המהלך.
 

בעיריית גבעתיים כינסו את כלל מפעילי הגנים הפרטיים כדי לבדוק כיצד ניתן לפקח עליהם למרות שהם פרטיים ובעיריית פתח תקווה מלבד התקנת המצלמות כחלק מיישום "חוק המצלמות" במעונות היום, הודיעו כי יעבו את תוכנית ההכשרה לצוותים ויגבירו את הפיקוח על מעונות היום והפעוטונים על ידי אגף גני ילדים.
 
כמו כן, ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, קרא לממשלה ולמשרד החינוך לפזר את הריכוזיות ברמה הלאומית ולתת לרשות המקומית את הסמכות ואת האחריות לפקח על פעילות גני הילדים הפרטיים בעיר.