החום הכבד לא עוצר אותם. שבוע וחצי לאחר מחאת ההורים שהוציאה אלפים לרחובות, מאות הורים יצאו גם הערב (רביעי) למחות נגד מקרי ההתעללויות בפעוטות על ידי מטפלות ולדרוש פיקוח מלא מגיל לידה עד שלוש על ידי המדינה. ההורים צועקים "צדק לילדים", "ילדינו לא הפקר" וקוראים להכנסת המטפלת ציפורה דוד, המואשמת בהתעללות בפעוט עליו שמרה, לכלא. המחאות מתקיימות ברחבי הארץ, בין היתר בתל אביב, ירושלים, עפולה, ראשון לציון ובאר שבע.



ימית אברמוב, אם לתאומים מירושלים שעברו לפני שלוש שנים וחצי התעללות במשפחתון על ידי המטפלת כשהיו בני חצי שנה, ומאז הפכה לפעילה בתחום -  מוחה היום מול מעון ראש הממשלה בבירה. בשיחה ל"מעריב" אמרה אברמוב, כי מדובר ב"טרור שקט". לדבריה, "זה טרור שלא מעניין אף אחד, אין לו משרד מיוחד או תקציבים מיוחדים".



"חייבים לגרום לשינוי במדינה ולהביא ביטחון לילדינו. זה לא שאנחנו מבקשים ביטחון בעזה או בשכם, מבקשים ביטחון בגן הילדים - במקום שאמור להיות הכי בטוח", אומרת אברמוב. "בפעם הקודמת עשינו מחאה מתחת לבית ראש הממשלה, פנינו לשרה וביבי, קודם כל כהורים שכל הזמן אומרים שתוקפים את הילדים שלהם. פה תקפו פיזית את הילדים שלנו, הרביצו להם, קיללו אותם, צרחו עליהם. אנחנו יוצאים שוב לרחובות, נחסום כבישים, נעשה כל מה שצריך לעשות כדי שישמעו אותנו כך שב-1 בספטמבר המצב יהיה אחרת".



ענת דייגי, מארגון "הורים למען אחריות מלידה", אומרת כי "מקרי הזוועה האחרונים חשפו את הכאוס במסגרות לגיל הרך. הורים שלא הצליחו לדמיין עד כמה התחום מופקר, פתאום מבינים שאין חוק שמגן על ילדיהם, שללא ידיעתם, גם יכולים ליפול קורבן. ההתעללויות הקיצוניות הן רק סממן למצב התחום כולו, אך יש עוד כל כך הרבה מקרים שלא מגיעים לאוזניי הציבור. אין עוד מדינה מערבית אחת שהפקירה כך את דור העתיד שלה, אין עוד מדינה בה התחום פרוץ כל כך. שבענו מהצהרות חלולות, אנחנו לא מתרשמים מציוצים והבטחות בחירות, ההורים הישראלים דורשים מעשים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה סדר, תקבע תקנות ראויות לחוק הפיקוח אשר יגדירו סטנדרטים מחייבים להפעלת גנים פרטיים, ותשים סוף לאלימות".



מחאת ההורים נגד מקרי ההתעללויות בפעוטות. צילום: אבשלום ששוני
מחאת ההורים נגד מקרי ההתעללויות בפעוטות. צילום: אבשלום ששוני









כזכור, יממה למחרת ההפגנה הקודמת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי מעונות היום המפוקחים יעברו ממשרד העבודה והרווחה לאחריות משרד החינוך. "זה צעד מתבקש, דיברנו על זה בממשלה וקיבלנו החלטה", הוא אמר. אך לאחר מכן ולמרות החשיבות הרבה שיש לעצם האמירה וההתייחסות לנושא זה, התמונה החלה להתבהר והיא לא הייתה ורודה כפי שראש הממשלה ניסה לתאר. העברת האחריות תתבצע רק בממשלה הבאה ורק על המעונות המפוקחים. הבחירות יערכו בעוד כחודשיים ורק אז נדע האם נתניהו הוא שירכיב את הממשלה ואכן יוכל לקיים הבטחה זו, שטומנת בחובה גם תקציב לא קטן, המוערך במיליארדי שקלים.



בינתיים, גם חוק הפיקוח על מעונות היום שאמור להיכנס לתוקף בעוד כחודש וחצי מוטל בספק. השבוע התקיים בוועדת החינוך דיון בנושא יישום של חוק הפיקוח, בו אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים אמר כי הצוות ובו נציגים מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים, שאחראי על ניסוח התקנות של החוק לא יספיק לנסחן עד פתיחת שנת הלימודים. לדבריו, התקנות אמורות להיות מוכנות רק בחודש אוקטובר ואז יועברו לעיון משרד המשפטים. יתרה מכך, הוא אף אמר כי עד כה נרשמו במערכת המשרד רק כ-120 מעונות וכי הם לא יספיקו לבדוק את הרישום הפלילי של כלל העובדים, כ-100 אלף, עד ה-1 בספטמבר. כמו כן, כשנשאל על כמות המפקחים על המעונות, אמר שנוספו ארבעה וכי כעת יש 22 בפריסה ארצית, ביחס של מפקח על כ-100 מעונות.