שבועיים וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל הרפורמה בחינוך המיוחד. במסגרת הרפורמה, שהחלה כפיילוט בשנה שעברה במחוז הצפון בלבד, אמורים ילדי החינוך המיוחד להשתלב בחינוך הרגיל. על פי תוכניות משרד החינוך, רק בעוד כשנתיים, בשנת הלימודים תשפ"א, תוטמע הרפורמה ביתר המחוזות בארץ. אף על פי כן, כבר כעת טוענים גורמי חינוך והורים רבים כי מדובר ברפורמה "בעייתית" שלא תוכננה כראוי. לטענתם, הצוותים בבתי הספר לא עברו הכשרה ראויה וטרם ניתן מענה לתשתיות מתאימות.



בשבוע שעבר יוחדה לנושא זה ישיבה בוועדת החינוך, אולם נעדר ממנה שר החינוך רפי פרץ. בישיבה מתחו ארגוני המורים, ההורים והארגונים החברתיים ביקורת קשה על ההיערכות הלקויה מצד משרד החינוך לקראת שנת הלימודים. בחודש יולי 2018 אישרה מליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית את תיקון הצעת חוק חינוך מיוחד, שכלל שורה של שינויים ובהם ביטול ועדות ההשמה הפועלות ברשויות המקומיות והעברת האפשרות להורים לבחור באיזו מסגרת חינוכית ילמד ילדו. כבר אז הזהירו הגורמים השונים כי הרפורמה עברה את הקריאות "ללא כל הסתכלות לטווח הארוך", והביעו חשש כי תוביל לפגיעה בכלל התלמידים, גם בחינוך המיוחד וגם ברגיל.



בשנה שעברה, כפי שפורסם ב"מעריב", התלוננו עובדי ההוראה במחוז הצפון כי במסגרת הרפורמה שהחלה אצלם כפיילוט, הגיעה הבירוקרטיה לעומס בלתי נסבל והסתדרות המורים אף איימה להכריז בשל כך סכסוך עבודה.



לטענת גורמי החינוך, מלבד שינויים וולונטריים שנעשו בחלק מתוכניות הלימודים במכללות להוראה, נראה שהמצב בשטח לא השתנה. במכללת לוינסקי לחינוך, למשל, כבר קיימו לאחר העברת התיקון לחוק קורס המיועד לסטודנטים בתוכניות הרגילות, הנחשפים פחות בהתנסותם המעשית להוראה של תלמידים עם לקויות מורכבות.



ד״ר יעל קמחי, רקטור מכללת לוינסקי לחינוך, הסבירה: "המורים שיצאו מהמכללות יצטרכו לדעת להוביל כיתות עם שונוּת גדולה מאוד. אנחנו שומעים מצוקה מהרבה סקטורים - מההורים שמעלים חששות ומשאלות ותחושות של אי־ודאות וחוסר ביטחון מאנשי החינוך של החינוך הרגיל". מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, אמר: "הרפורמה ביוזמת משרד החינוך סוללת את הדרך לכך שתלמידים רבים עם צרכים מיוחדים יגיעו למסגרות הרגילות, בלא סל תמיכות ושירותים מיוחדים הנדרשים להם".



תגובת משרד החינוך: "בשנת הלימודים הקרובה יניח המשרד את הקומה הבאה במתווה תיקון חוק החינוך המיוחד, כדי ליישמו באופן מלא, בכל הארץ, בשנת תשפ"א. החל בינואר 2020 יתקיימו ועדות הזכאות והאפיון במתכונתן החדשה, בהתאם לתיקון החוק, ובמקביל המשרד מרחיב את היקפי הפיתוח המקצועי ואת הכשרת צוותי החינוך".