החודשים האחרונים הביאו להעלאת החשיפה להתעללות בילדים ופעוטות ע"י צוותים חינוכיים בגני הילדים ובמעונות וליציאת אלפים לרחובות במחאה על היעדר הפיקוח על הגיל הרך, אך נראה שהציבור כבר רגיל לשמוע אחת לתקופה על עוד מקרה ועל עוד ילד שנפגע, אך כל ילד הוא עולם ומלואו וכל מקרה יכול לרסק משפחות. המקרה האחרון שנוסף בשרשרת המקרים הבלתי נגמרת, נחשף היום (חמישי), ובו סייעת מגן לילדים עם צרכים מיוחדים בכפר סבא מואשמת כי תקפה שני ילדים בני שלוש בגן.



במשטרה מסרו כי הסייעת תקפה אחד מהילדים כשהיא אוחזת בו בבית השחי בשתי ידיה, מרימה אותו באוויר ומשליכה אותו בחוזקה אל רצפת המקום. ילד אחר תפסה בחוזקה בידו, הרימה באוויר והשליכה אותו אל חצר המקום בחוזקה. עוד עלה כי כאשר הילד ניסה להיכנס בחזרה אל המקום, הסייעת חסמה את דרכו ואמרה: "אף אחד לא נכנס לכיתה".



מחאת ההורים אומנם שככה אך המקרים כאמור, ממשיכים להיחשף ורק בתקופה האחרונה ארעו מספר אירועי אלימות ע"י הצוותים החינוכיים, האחרון בהם נחשף ביום שני - גננת בבני ברק חשודה שהתעללה בילדים ששהו בגן. מקרים נוספים ארעו בחודש שעבר – באחד מהם גננת במעון פרטי בטבריה חשודה שנקטה באלימות כלפי פעוטות בני חצי שנה עד שלוש ובמקרה אחר, בפעוטון בירושלים סייעת חשודה כי התעללה בילדים. מקרה נוסף ארע בחודש יוני ובו סייעת בראשון לציון חשודה באלימות כלפי פעוטות בגן ילדים.



"אין לי אמון במערכת"


נ', שילדיה היו במשפחתון של כרמל מעודה, המואשמת בהתעללות ובתקיפה של פעוטות שהיו תחת השגחתה, מספרת ל"מעריב" כי "המקרים האלה פשוט מזעזעים. הילדים מופקרים, כגננת וכאמא אין לי אמון במערכת. יש סייעות שבוחרות לשתוק כשהן רואות אירועים כאלה, יש כאלה שנסחפות אחרי מי שמתנהגות לא יפה לילדים, הן חושבות שזו הנורמה כי הן לא מוכשרות ולא יודעות איך להתנהג. כל אלה העובדות עם ילדים חייבות לעבור הכשרה, לדעת למה הם זקוקים, איזו גישה כל ילד צריך".



ניקול דניאל חגבי, שילדיה היו גם הם במשפחתון של מעודה, התייחסה לכך ואמרה כי "לצערי זה כבר לא מפתיע וזה מאוד עצוב שזה לא מפתיע אותנו, שכל יום נחשף סיפור כזה או אחר. רק אם כל ההורים יתאגדו יחד ככוח, כשאנחנו נאמין שזה הדבר הכי חשוב, נצליח לגרום לאנשים מלמעלה להבין שזה הדבר הכי חשוב. אי אפשר להמשיך בשגרה הזו".



דניאל ביכלר, ארגון דור איתן וממובילות מחאות ההורים שהתקיימו הקיץ, אומרת גם היא כי "בכל יום שעובר אנו נחשפים לעוד ועוד מקרי התעללויות בילדים בכל הקשת החינוכית. החינוך המיוחד שצריך להיות מוגן ועל אחת כמה וכמה לספק מענה לילדים שרמת הרגישות בטיפול בהם גבוהה, גם הוא לא מוגן. מרגיש שהמערכת החינוכית קורסת מתחת לרגליים שלנו ושל הילדים שלנו".



עוד אומרת ביכלר כי "עצוב לי שילדינו נכנסים ב-1.9 למסגרות לא בטוחות ושעברו חודשים מאז עבר חוק הפיקוח שאמור לתת מענה ראשוני לתחילתו של שינוי בתחום, אך בפועל הוא לא מיושם והילדים שלנו לא בטוחים. עמותת דור איתן ממשיכה את פועלה למען ביטחון הילדים ותוציא בימים הקרובים את המשך תוכנית המאבק עד ל-7.9 - כולל שבוע ההסתגלות בגנים ובמעונות".



כזכור, חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש אושר באוקטובר האחרון בקריאה שנייה ושלישית. למרות זאת, גם בשנת הלימודים הקרובה ייאלצו ההורים לשלוח את ילדיהם לפעוטונים פרטיים ללא פיקוח רשותי משום שמשרד העבודה והרווחה לא נערך בזמן עם תקנות לאישור הכנסת כדי להפעיל את החוק, וברגע שהוחלט על הליכה לבחירות חדשות גם חוק זה נפל בין הכיסאות. לאחרונה דיווח המשרד הממשלתי לכנסת כי התקנות יהיו מוכנות רק לקראת נובמבר, ובשלב זה לא ברור אם גם אז יזכה ליישום.