מיהם התיכונים הטובים ביותר בארץ? משרד החינוך פרסם הערב (רביעי) את רשימת 288 התיכונים שהצטיינו בשנת הלימודים תשע"ט בתחום הערכי, החברתי והלימודי. במשרד מסבירים כי בחירת בתי הספר התקבלה על סמך חישוב שורת מדדים בתחומים הערכיים, החברתיים והלימודיים, וכן בהתאם לשיעור השיפור המשמעותי ביותר שחוללו מוסדות החינוך בהשוואה להישגי שנת הלימודים תשע"ח. לא מדובר בהישג המביא לכבוד בלבד ויש גם פרס כספי - עובדי ההוראה שבבתי הספר הזוכים יתוגמלו בסכום כספי הנע בין 3,169 שקלים לכ-8,451 שקלים.



בתי הספר שנכנסו לרשימה חולקו לפי 4 רמות, כאשר בכל רמה 72 תיכונים. ברמה מס' 1 התגמול הכספי הגבוה ביותר - 8,451 שקלים, רמה מס' 2 - 6,338 שקלים, רמה מס' 3 - 4,225 שקלים ורמה מס' 4 - 3,169 שקלים. 721 תיכונים עמדו בתנאי הסף אך רק 288 מתוכם כאמור, זכו להיכנס לרשימה הנכספת. 66% מתוכם הן חטיבות עליונות במגזר היהודי-ממלכתי, 18% ממלכתי-דתי, 9% מהחינוך הערבי, 3.5% מהחינוך החרדי, 2.5% מהחינוך הדרוזי, ו-1% בלבד מהחינוך הבדואי.



שבע שנים מתפרסמת רשימה זו ומאז זכו 755 חטיבות עליונות בתגמול (58%), לפחות פעם אחת, מתוך החטיבות הרלוונטיות לחישוב. חט"ע אחת זכתה שבע שנים ברצף, 5 חטיבות עליונות זכו שש שנים (0.7%), 40 חט"ע זכו חמש שנים (5.60%), 112 חט"ע זכו ארבע שנים (15.6%), 186 חט"ע זכו שלוש שנים (25.9%), 187 חט"ע זכו שנתיים (26.0%) ו-187 חט"ע זכו פעם אחת (26.0%).



כמו בשנה שעברה, גם השנה ירושלים מובילה עם 26 נציגויות, בהן: יאסא התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, הגימנסיה העברית, התיכון הניסויי והתיכון ליד האוניברסיטה. באר שבע עם 12 בהן: עירוני מקיף ו', טכני חיל האוויר, עירוני מקיף א' ותיכון ע"ש יצחק רגר. ראשון לציון עם 8 בהן: הגימנסיה הריאלית, ויצו נחלת יהודה ומקיף ממ"ד. עוד ברשימה - אשדוד, נתניה ופתח תקווה עם 5, אילת, בית שמש ותל אביב-יפו עם 4 נציגויות וטבריה, רעננה ורמת גן עם 3.



שר החינוך, רפי פרץ התייחס לרשימה ואמר כי "עם כניסתי לתפקיד הצהרתי כי אחד מהיעדים המרכזיים שאוביל במערכת החינוך הוא נושא הערכים. אני רואה בהם את היסוד שבונה חוסן של חברה. אני רואה בערכי השליחות והמנהיגות, אהבת האדם, התרומה לחברה ולמדינה ערכים מובילים".



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "החינוך לערכים הוא אחד מהנדבכים הגדולים והחשובים שמערכת החינוך מקדמת. העידוד לפעילות בתנועות נוער, ארגוני נוער, מעורבות בקהילה או קידום של מיזמים חברתיים מצמיחים מנהיגות צעירה, נוער מעורב ומשנה פני מציאות".



אלחנן גלט מנכל ישיבות ואולפנות בני עקיבא אמר כי "שמחנו מאוד לראות את רשימת מוסדות החינוך המצטיינים שפירסם היום משרד החינוך ובתוכם ישיבות ואולפנות בני עקיבא. הרשת דוגלת בדיוק בשלושת המדדים הללו, ערכיות, עזרה לקהילה, והצטיינות לימודית. אנחנו מודים לצוותים החינוכיים המעולים של הרשת שעשו מאמץ אדיר בשנת הלימודים הקודמת והביאו הישגים משמעותיים ביצירה, בלימודים ובערכים לתלמידים ולתלמידות".

עוד אמר כי "בהזדמנות זו אנחנו גם רוצים לברך את התלמידים והתלמידות שלנו לקראת שנת הלימודים החדשה, בעזרת השם גם בשנת הלימודים תש"ף נעשה את ההשתדלות המירבית כדי להצליח ולהצטיין בכל המדדים, הן בתחום הלימודי והן בתחום הערכי חברתי".