האם ההורים לילדי הגנים ובתי הספר היסודיים צריכים להתכונן לשביתה בפתיחת שנת הלימודים? לאחר פגישה שהתקיימה היום (רביעי) בין יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים לממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, בהסתדרות טוענים כי אין כל התקדמות. בן דויד אמרה בסיום הפגישה כי "אחרי שעות ארוכות של דיונים עזבתי את חדר המשא ומתן והשארתי את הצוות שלי להמשיך. אך לצערי גם הם יצאו ללא שום התקדמות. רוח הדברים של שר האוצר לא מחלחלת למטה והפקידים עושים כרצונם".



דברים אלה נאמרים רק יממה לאחר שנשמעו צופרי הרגעה מכיוון הסתדרות המורים לגבי סכסוך העבודה, כאשר אתמול נפגשה בן דויד עם שר האוצר משה כחלון. הפגישה הוגדרה כמוצלחת ובסיומה השר כחלון אמר כי "הפגישה הייתה טובה והדיונים יימשכו בימים הקרובים עם אנשי המקצוע. נעשה הכל כדי ששנת הלימודים תתחיל במועדה לטובת הילדים, ההורים ועובדי ההוראה".



גם בן דויד נשמעה אופטימית ואמרה כי הייתה פגישה טובה: "השר הקשיב וגילה הבנה. הבהרנו את עמדתנו ואת הדרישות שלנו בסוגיית הפנסיה וימי המחלה וסיכמנו כי בימים הקרובים הדיונים יימשכו בצורה אינטנסיבית. אני מאמינה כי השר יסייע להשלמת המאבק שלנו, שהוא מאבק חברתי ממדרגה ראשונה".



מהן דרישות הסתדרות המורים?


בשבוע שעבר ביום חמישי הוגשו לממונה הראשית על יחסי עבודה, עו"ד רבקה ורבנר כמה סכסוכי עבודה שבהם עוסקת הסתדרות המורים בתקופה האחרונה, בהם: ימי פנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד, מורות נודדות ומנהלי מרכזי מחוננים. בהסתדרות הסבירו כי משרד החינוך מבקש ליישם רפורמה בחינוך המיוחד כפיילוט במחוז צפון ללא היערכות ראויה וללא שיתוף פעולה. בנושא הפנסיה - דרישת ההסתדרות היא נוסחה קלה לחישוב שתהיה נגזרת מהמשכורת האחרונה. עוד הבהירו בהסתדרות המורים כי בנושא המורות הנודדות - הן נדרשות לעבוד עם תלמידים רבים ולא מקבלות את תנאי העבודה שלהם הן זכאיות. בנוגע למנהלי מרכזי מחוננים - לדברי ההסתדרות, בחודש מרץ 19' הגיעו להסכמות בנושא אך עד כה לא קיבלו טיוטת הסכם להתייחסות.



מה לגבי השביתה בבתי הספר העל יסודיים?


גם במקרה זה ההורים צריכים להיות מודאגים לאחר שהבוקר יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודיע כי הארגון החליט לא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה ב-1 בספטמבר. "15 שנה לא השבתנו את פתיחת שנת הלימודים, אך לצערנו מה שקורה בשנים האחרונות הוא שהמדינה נמצאת בבחירות והמורים קורסים", הסביר ארז. "המורים מסרבים להמשיך להיות שק החבטות של הממשלה. משרדי האוצר והחינוך מתעלמים מבעיות אקוטיות של מורי ישראל. בשש השנים האחרונות התקיימו ארבע מערכות בחירות בישראל, וכתוצאה מכך לא מתקיים רצף שלטוני, כאשר מי שנפגעים יותר מכל הם המורים, שמעמיסים עליהם בכל פעם עוד משימות ולא פותרים להם בעיות קיימות במערכת החינוך".



הוא ציין גם כי "רוב הדרישות של ארגון המורים נוגעות בקבלת החלטות הכרחיות ואינן דורשות עלות תקציבית נוספת". לדבריו, "מערכת החינוך זקוקה לשר חינוך וממשלה מתפקדים".



מהן הבעיות שארגון המורים דורש לפתור כדי לפתוח את שנה"ל?


רפורמת החינוך המיוחד, מחסור קשה בפינות עבודה, עבודה בשבתות ובלילות ללא תגמול, פגיעה קשה בזכויות המורים כתוצאה מהעברת בעלויות של בתי הספר, פגיעה בתנאי הפנסיה, עומס חריג על מורים בעקבות הרפורמה בבחינות הבגרות ללא תגמול פרטני ואפליית מורי חטיבות הביניים בבתי הספר השש שנתיים.