לאחרונה עלה לכותרות נושא ההפרדה בין נשים לגברים במגזר החרדי. אולם כעת מתברר שמדובר בתופעה שאינה נחלת המגזר הזה בלבד. שכן, בשבוע הבא ייפתח, לראשונה בארץ, מסלול לימודים לתלמידות בלבד – בבית ספר חילוני.
 
מדובר במסלול “ענבר” לתלמידות כיתה ז’, מבית “האגודה לקידום החינוך” בירושלים, שלעת עתה יפעל במסגרת בית ספר קיים. אולם, מטרתו היא לפעול בהמשך במתכונת של בית ספר צומח והוא מבוסס על מודלים של בתי ספר לבנות שכבר קיימים בארה”ב ובאירופה.
 
הדס רייס, יזמת חינוך שהגתה את הרעיון, אמרה ל"מעריב": “ילד וילדה לא חווים אותה החוויה במערכת החינוך. הם מתחילים את כיתה א’ ברמה זהה של אמביציות וחלומות ותחושת מסוגלות, ומסיימים בפערים לטובת הבנים. צוותי ההוראה נותנים יחס שונה ומועדף לבנים - קוראים להם יותר לעמוד מול הכיתה, ולהשתתף בניסויים. גם נוטים לוותר יותר לבנות”.
 

רייס החליטה לטוס לארה”ב כדי להיחשף לפתרונות קיימים שם, במטרה לצמצם את הפערים האלה. “נסעתי ללמוד ממודלים קיימים של בתי ספר ציבוריים לבנות”, היא מספרת. “ראיתי שהבנות שם עם המון ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות גבוהה. זה מודל חיובי המאפשר לבנות להתגבר על מחסומים המתקיימים במערכת, ולייצר סביבה מעניקה עם מעטפת תמיכה”.
 
"לא רק לפי ציונים"

מרים ליבוביץ אשרף, מנהלת בית הספר, מספרת: “יש לנו תהליך קבלה, לא רק לפי ציונים. אנחנו מחפשים תלמידות עם ברק בעיניים, שיש להן מוטיבציה להשקיע ולהתקדם, תוך כדי תהליך של נתינה לסביבה וקבלה ממנה. בעולם, המודלים האלה נהנים מפריחה בעשור האחרון”. 
 
ימים אחדים לפני תחילת שנת הלימודים רשומות כבר לתוכנית כ־20 תלמידות, ונותרו עוד כמה מקומות. אחת הבנות שנרשמו למסלול החדש היא עמית נחום. 
היא אומרת: “זהו מקום בטוח שאוכל להציג בו את הרעיונות שלי באופן יותר פתוח. הקשר שלי עם בנים יישאר, הוא לא נעלם. פשוט, לא בלימודים”.