באופן רשמי נפתחה הבוקר (ראשון) שנת הלימודים ו-2.354 מיליון תלמידי בתי הספר והגנים שבו לספסל הלימודים. חדר המצב של משרד החינוך נפתח אמש והתמודד עם מקרים נקודתיים רבים של בעיות בהן היה איום על פתיחת שנה"ל בגלל חילוקי דעות על המנהלים, צמצומי כיתה, הסעות ותקצובים. נכון לשעה זו, בחדר המצב מדווחים על מספר בעיות בודדות בלבד שנותרו.



במועצה האזורית אלקסום ועד ההורים יחד עם המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב, משביתים את פתיחת השנה בגלל מחסור לדבריהם ב-20 מיליון שקלים לתקצובם ו-17 אלף תלמידים נשארו בבית. יו"ר המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים, עטיה אלעאסם, כתב בשבוע שעבר לשר החינוך: "הגיע הזמן לשים קץ לאפליה המחפירה בתקצוב תלמידי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב. התרשמנו שמשרד החינוך מתעלם מהמשבר במועצות האזוריות, מסרב לנהל מו"מ, ודוחה את הטיפול בו שוב ושוב. אנו קוראים למשרד החינוך לנהל בדחיפות מו"מ עם המועצה האזורית אלקסום עד לפתרון המשבר, ומודיעים כי בהיעדר פתרון לא תיפתח שנת הלימודים. אם הממשלה מסירה את האחריות מילדינו, לא נשגרם ללמוד בתנאים לא תנאים".



בעמותת סיכוי אמרו כי "אלפי תלמידים לא זוכים היום למענה החינוכי המגיע להם לפי חוק בגלל חוסר ההסכמות בין משרדי הממשלה והמועצות האזוריות. לא ניתן לקבל את המצב שבו המועצות האזוריות העניות ביותר בארץ נדרשות לממן שירותים לתושבים שהן אינן מתוקצבות עליהן באופן מספק. אנחנו קוראים למשרד החינוך ולמשרד האוצר למצוא את התקציב הדרוש על מנת שאלפי התלמידים בכפרים הבלתי מוכרים יוכלו לפתוח את שנת הלימודים".



בעיה נוספת קיימת בביה"ס "השחר" במושב טל השחר שבמועצה האזורית מטה יהודה - מאות תלמידים והוריהם השביתו הבוקר את שנת הלימודים בגלל חילוקי דעות בין על מנהלת בית הספר. לטענת ההורים, "עד לרגע זה, כבוד השר אינו מוכן להיפגש איתנו. אנחנו מנסים להשיגו למעלה מחודש כדי למצוא פתרון למשבר שנוצר בבית הספר".



לפני מספר שבועות הודיעה המועצה האזורית מטה יהודה כי ביה"ס לא יפתח עד אשר תתחלף מנהלת בית הספר. ראש המועצה, ניב ויזל, שלח מכתב לשר החינוך, רפי פרץ, למצוא פתרון, אך כאמור ההורים טוענים כי דבר לא נעשה והבוקר ביה"ס מושבת.



לא רק התלמידים והוריהם משביתים את שנת הלימודים וכ-1,300 מורים בתוכנית היל"ה (תוכנית השלמת יסוד ולימודי השכלה) לנוער נושר, המאוגדים בכוח לעובדים, שובתים וצפויים גם מחר להמשיך בשביתה. המורים מוחים נגד הפעלת התוכנית תחת חברת קבלן, מהלך שמותיר רבים מהם ללא משכורת בחודשי הקיץ ובחופשות משרד החינוך. "לא יתכן שמורים מישראל מועברים כסחורה מקבלן לקבלן. אנחנו משביתים לדאבוננו את פתיחת השנה, אבל רבים מחברינו מושבתים מאונס. מורות ומורים מסורים שלא זוכים לתשובה ממשרד החינוך או חברת הקבלן- מתי תחל השנה? מה יהיה היקף התעסוקה? איך אמורה משפחה בישראל להתכונן לחגים הקרבים תחת זלזול שכזה?".



בתוך כך, שר החינוך פתח את היום הראשון ללימודים בבית הספר היסודי ״כרמים״ אלקנה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ומזכ"לית הסתדרות יפה בן דויד.



שר החינוך: "כל מורה צריך להרגיש שיש לו גב רחב"


ראש הממשלה אמר במהלך הביקור בביה"ס באלקנה כי ״אנחנו בונים כאן בתים חדשים - זה בית חדש שהוא בית ישן - זה הבית הישן המקורי של עם ישראל ואנחנו נבנה עוד אלקנה. אנחנו לא נעקור פה אף אחד. לא יהיה יותר גוש קטיף, לא יהיו יותר עקירות, ובעזרת ה׳ אנחנו נחיל את הריבונות היהודית על כל היישובים כחלק מארץ ישראל וכחלק ממדינת ישראל. אני מאחל לכם שנת לימודים תוססת ומוצלחת תחכימו, תלמדו ותקראו - אני רוצה שתקראו ספרים, הרבה ספרים. שנה טובה ומוצלחת לכולכם".



שר החינוך אמר כי "שנת הלימודים תש"ף עומדת בפתח, כלל המשברים שאיימו על פתיחת שנת הלימודים מאחורינו, ומערכת החינוך מוכנה, ערוכה, ואף נרגשת. כל מורה שיוצא בבוקר לעבודה צריך להרגיש שיש לו גב רחב, על כתפיו מונח החינוך בישראל כל אחד צריך לקבל את מלוא ההערכה והתמיכה מהתלמידים, מההורים ומהמדינה. אני רוצה לברך את ילדי ישראל בברכת שנה מוצלחת וטובה".



שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך: "חצי שנה של הכנות אינטנסיביות, החל מחודש מארס, הגיעו בכך לכדי סיום. הכנות שכללו הכשרה של 26 אלף מוסדות חינוך, בינוי כיתות חדשות, מרחבי למידה וחדרי הכלה חדשים, שיפוץ וציוד ספריות, סדנאות ומעבדות, שיבוץ מעל 200 אלף עובדי הוראה, קליטת 9,000 מורים חדשים, שיבוץ כ-270 אלף תלמידים בחינוך המיוחד - כל ילד והצרכים הייחודיים לו - ומינוי 600 מנהלים. בשנה זו התמודדנו עם שורה של משברים שאיימו על פתיחת השנה. מחסור בתקציב החינוך המיוחד, מחסור בתקצוב סייעות לילדים שסובלים מאלרגיות, ואיומי שביתה מצד ארגוני המורים. כל זאת בתקופה מורכבת - בתקופה שמחייבת חוקי תקצוב מחמירים".