שנת הלימודים נפתחה במגזר הערבי בישראל כמעט כסדרה, למעט 17,500 תלמידים תושבי הכפרים הלא־מוכרים בנגב, לאורך כביש 31, שלא הולכים לבתי הספר. הסיבה: מחלוקת בין המועצה האזורית אל־קסום, שנותנת שירותי חינוך לתלמידים אלה, לבין משרד החינוך.

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בשמם של שלושה תושבי כפרים לא־מוכרים בנגב והמועצה לכפרים הבלתי מוכרים, בדרישה שבית המשפט יורה לשר החינוך ולמועצה האזורית אל־קסום לפעול מיידית לפתיחת שנת הלימודים. בעתירה נטען כי חוק לימוד חובה בא להבטיח חינוך חינם זמין ונגיש לכל ילד וילדה. הדיון יתקיים ביום ראשון.

המועצה האזורית אל־קסום כוללת שבעה יישובים מוכרים, ובנוסף מעניקה שירותי חינוך לשורה של יישובים בלתי מוכרים. זאת, בהתאם ל”הסכם שירותי חינוך לפזורה” מ־2005, שקובע כי המועצה האזורית תשמש עבור משרד החינוך כזרוע ביצועית לאספקת שירותי חינוך לכפרים הלא־מוכרים. המועצה מפעילה 23 בתי ספר ו־99 גני ילדים, כאשר 5 בתי ספר ו־32 גנים נמצאים מחוץ לתחום שיפוטה.

מנסור אבו סבית, מנהל בית ספר חורה א’, אמר: “נוכחות התלמידים כרגע היא בשיעור של 10%, בשל היעדר הסעות. התלמידים שהגיעו, עשו זאת בכוחות עצמם או על ידי ההורים. עצוב וכואב להתחיל שנת לימודים בצורה כזאת”.

אחמד אל־חריזי, אב לחמישה ילדים מכפר אל־גארא, סיפר ל”מעריב”: “כואב הלב שכל ילדי ישראל בבתי הספר, חוץ מהילדים שלנו. ההסעות לא הגיעו, ונאלצתי לקחת חופשה מהעבודה ולשבת עם הילדים שלי”.

מעיגל אל־הוואשלה, רכז שטח במועצה לכפרים לא־מוכרים, אמר ל”מעריב”: “זה לא רק עניין ההסעות לבתי הספר בכפרים, אלא גם ביטחון התלמידים, העובדה שבתי הספר לא הוכשרו ויש בהם בעיות רבות שעלולות לסכן את שלום התלמידים”.

דוברת משרד החינוך במחוז הדרום, סוזי בן הרוש, מסרה בתגובה: “לאורך השנים מועברים למועצה תקציבי עתק לקיום שירותי חינוך מיטביים. המשרד מפעיל בעבור הילדים חוגים, תקצוב בעבור בינוי לשם הקמת בתי ספר וגנים חדשים. היקף זה מעיד על תנופה גדולה של עשייה למען הפזורה הבדואית”.

ממועצת אל־קסום נמסר: “המועצה וראש המועצה רוצים שכל הילדים הבדואים בנגב יקבלו שירות טוב ויזכו לחינוך איכותי, כמו כל ילדי ישראל. הצעד מול משרד החינוך מטרתו להאיר את הבעיה של המחסור במשאבים”.