מאות תלמידים והורים תושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב מחו הבוקר (חמישי) ברחבת משרד החינוך בבאר שבע, במחאה על אי מתן שירותי חינוך לכ-17 אלף תלמידים מהיישובים הבדואים שבשל מחלוקות תקציביות, עוד לא פתחו את שנת הלימודים.



נוף קבוע, תושבת הכפר אל פורעה שהגיעה להפגין, אמרה בשיחה עם "מעריב" כי מוחים על מנת להבטיח שיעברו התקציבים יעברו. "למרות שהתחילה שנת הלימודים וכל התלמידים הלכו לביה"ס, בכפרים הלא מוכרים לא הלכו עדיין. באנו למחאה עם כל התלמידים, עד שנקבל את כל מה שמגיע לנו, את כל הזכויות לכל התלמידים. "הכיתות על הפנים, בי"ס ישן, קם לפני 40 שנה והמצב הוא אותו מצב, אין שיפוצים, אין תשתיות, הכבישים לא מסודרים ובחורף התלמידים לא הולכים לביה"ס בגשם כי אין כבישים".



"אי אפשר להמשיך ככה"


"למה שהתלמידים ישלמו את המחיר?", אומרת קבוע, "הגיע הזמן לסדר את זה, להכיר ביישוב ולקבל שירותים כמו שצריך. צריך שמשרד החינוך יספק לנו שירותים כמו שצריך או שיעביר תקציבים. מגיע לילדים פה בדיוק כמו לכל ילד אחר. אני מקווה שבשבוע הבא יחזרו התלמידים לכיתות ויסדרו את העניין הזה, הגיע הזמן שמשרד החינוך ייקח אחריות ויספק שירותים לכפרים הבלתי מוכרים, המועצה אל קסום לא יכולה לספק שירותים אלה כי אין לה תקציבים, אי אפשר להמשיך ככה".



מחאת תושבי הכפרים הלא־מוכרים בנגב בגלל אי פתיחת שנה"ל
מחאת תושבי הכפרים הלא־מוכרים בנגב בגלל אי פתיחת שנה"ל



ראש המועצה האזורית אל קסום, סלאמה אל אטרש, אמר כי ״לא נוותר על מה שמגיע לילדים שלנו. אנחנו אתכם. המועצה עשתה את כל המהלכים הנדרשים מול משרד החינוך, שממשיך לצפצף על זכויות הילדים תושבי הפזורה הבדואית בנגב. לא נשתוק יותר״.



"קוראים למשרדי החינוך והאוצר למצוא את התקציב הדרוש"


עמותת סיכוי התייחסה לכך ומסרה כי "אלפי תלמידים לא זוכים כבר שבוע למענה חינוכי ראוי בגלל חוסר ההסכמות בין משרדי הממשלה והמועצות האזוריות. לא ניתן לקבל את המצב שבו המועצות האזוריות העניות ביותר בארץ נדרשות לממן שירותים לתושבי הכפרים ללא תקצוב הולם. אנחנו קוראים למשרד החינוך ולמשרד האוצר למצוא את התקציב הדרוש על מנת שאלפי התלמידים בכפרים הבלתי מוכרים יוכלו לפתוח את שנת הלימודים".



כזכור, שנת הלימודים נפתחה במגזר הערבי בישראל כמעט כסדרה, למעט 17,000 תלמידים תושבי הכפרים הלא־מוכרים בנגב, לאורך כביש 31, שלא הולכים לבתי הספר. הסיבה: מחלוקת בין המועצה האזורית אל קסום, שנותנת שירותי חינוך לתלמידים אלה, לבין משרד החינוך.



האגודה לזכויות האזרח עתרה אתמול לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בשמם של שלושה תושבי כפרים לא־מוכרים בנגב והמועצה לכפרים הבלתי מוכרים, בדרישה שבית המשפט יורה לשר החינוך ולמועצה האזורית אל קסום לפעול מיידית לפתיחת שנת הלימודים. בעתירה נטען כי חוק לימוד חובה בא להבטיח חינוך חינם זמין ונגיש לכל ילד וילדה. הדיון יתקיים ביום ראשון.



המועצה האזורית אל קסום כוללת שבעה יישובים מוכרים, ובנוסף מעניקה שירותי חינוך לשורה של יישובים בלתי מוכרים. זאת, בהתאם ל”הסכם שירותי חינוך לפזורה” מ־2005, שקובע כי המועצה האזורית תשמש עבור משרד החינוך כזרוע ביצועית לאספקת שירותי חינוך לכפרים הלא מוכרים. המועצה מפעילה 23 בתי ספר ו־99 גני ילדים, כאשר 5 בתי ספר ו־32 גנים נמצאים מחוץ לתחום שיפוטה.