ימים ספורים לאחר שפורסם כי ילדי בני העדה האתיופית שובצו לגן ילדים המיועד רק עבורם בקריית גת, דורשת עמותת פידל, שהוקמה למען חינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה בישראל, לקדם את השיח הציבורי בנושא. העמותה, בראשות המנכ"לית מיכל אברה סמואל, פנתה במכתב למשרד החינוך שבו היא מבקשת כי במהלך השנה ייערכו בבתי הספר דיונים בסוגיית השתלבותם של בני העדה בארץ ומחאתם על קיפוח ואפליה נגדם.
 
עמותת פידל קידמה במהלך הקיץ פעילות בקרב אנשי חינוך בנושא, ובין היתר נערכו רבי־שיח במרכזי הנוער של העמותה, התקיימו ימי עיון ומפגשים של בני נוער עם אנשי חינוך, וראשי העמותה אף נפגשו עם מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב.
 
בעמותה מבקשים כעת שהמשרד יישם את התובנות שעלו במפגשים אלו באופן פורמלי במערכת החינוך. במכתבה של סמואל לשר החינוך רפי פרץ, היא מבקשת ממנו לפעול ברוח "ערבות הדדית", הכותרת שתחתיה נפתחה שנת הלימודים. "יש תחושה של נפיצות באוויר, שאולי אותה צריך להפוך להזדמנות לשינוי בעמדות ותפיסות", כתבה. 
 

"כלל תלמידי ישראל חזו באירועים והושפעו מהם. הם מעצבים את עמדותיהם כלפי הקבוצות השונות בחברה הישראלית וכלפי זהותם הישראלית בכלל, דרך סיקור האירועים, התמונות והפרשנות שהם שומעים". עוד מסבירה אברה סמואל בשיחה עם "מעריב" כי המחאה בקיץ האחרון בעקבות מותו של סלומון טקה, שנורה למוות ע"י שוטר, הותירה צלקת בקרב צעירי העדה. "הרגשנו שהחברה הישראלית המשיכה את החיים שלה. דיברו על ההפגנות, האלימות, אבל בהתמודדות היומיומית, בתחושות ובשיח עם בני הנוער והילדים זה לא מספיק היה בתודעה, למעט אותם הארגונים הנוגעים בקהילה, שם השיח המשיך בתוך השכונות ובתי הספר, מרכזי הנוער והקהילה". 
 
עוד הוסיפה מנכ"לית העמותה: "בגלל כל זה החלטנו לשלוח קול קורא שחייבים לפתוח בשיח מתמיד על מה הקהילה עברה במשך החודשים האלה ובמשך השנים האלה. שר החינוך הוציא אגרת לכל המנהלים על נושא של ערבות הדדית, המבחן האמיתי הוא לראות שמיישמים את זה. צריך לדבר על הגזענות, שיטור היתר, למה הקהילה יצאה להפגנה ועם איזה מטען בני הנוער מגיעים. לא ממקום של רחמים אלא הבנה והכרה של הנושא גם ע"י חבריהם לכיתה של אותם צעירים מהעדה".
 
עדן מלסה, תלמידת כיתה י"א באורט אדיבי אשקלון ופעילה במרכז פידל בעיר, מדגישה כי היא דווקא לא מרגישה שונה בכיתתה אבל בהחלט היא מבינה את החשיבות בהעלאת המודעות לנושא: "המון תלמידים לא יודעים מה קרה בקיץ האחרון ולמה נערכו מחאות מלכתחילה. חשוב לי שיעבירו להם את המסר, שהעדה שלנו סובלת המון שנים מחוסר צדק ואפליה שלנו משאר החברה. חשוב לי שכל התלמידים במערכת החינוך ידעו למה זה קורה. אנחנו הדור החדש ונצליח לשנות את המצב הקיים".