אלפי בני נוער בסיכון, עולים מצרפת, נותרו ללא מסגרת לשעות אחר־הצהריים כיוון שהופסק המימון לתוכנית "מחוברים", שנוסדה כדי לספק עבורם מסגרת חינוכית. זאת למרות שנותר תקציב להמשך הפעלתה לעוד כחצי שנה.



בשנה שעברה הופעלה התוכנית באמצעות החברה למתנ"סים בשלוש ערים: ירושלים, נתניה ואשדוד. משרד החינוך ומשרד העלייה והקליטה החליטו להקימה בפברואר 2019 בעקבות סדרת אירועי אלימות בקרב נוער עולה. אחד מהם אף הסתיים ברצח בירושלים.



עד כה השתתפו בתוכנית - המציעה בין היתר חוגים במחיר מוזל, קבוצות מנהיגות, מרכזי למידה וטיולי שטח - כאלף בני נוער בכיתות ה' עד י"ב. פעילותה תוקצבה למשך שנה, ואף כי יש תקציב בסך כ־1.5 מיליון שקל להפעלתה עד חודש פברואר 2020 ואלפי בני נוער כבר נרשמו אליה, הוחלט להפסיק את פעילותה לאלתר. כעת, באין ממשלה מכהנת שתוכל לסייע להם, ייוותרו בני הנוער בלא מענה בשעות אחר־הצהריים.



אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת קָעליטה (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל), הסביר ל"מעריב" כי בצרפת מוצע יום לימודים ארוך וכי הוא מונע מבני הנוער להסתובב בחוסר מעש עם סיום יום הלימודים. גם האנטישמיות מרחיקה אותם מהרחובות. לעומת זאת, בארץ, ברגע שהם מסיימים את הלימודים הם מרגישים בטוחים להסתובב ברחובות וכך נקלעים לא אחת לאירועים בעייתיים.



"מדובר באבסורד לשמו ובפגיעה חמורה בעולים מצרפת. מדוע לא ניתן להמשיך להפעיל תוכנית שהיא בבחינת אוויר לנשימה לבני הנוער העולים מצרפת? התוכנית הצליחה למנוע פעילות שלילית בקרב בני הנוער העולים, ועדין נותר תקציב להפעלתה. במקום להרחיב אותה בחרו להפסיקה בפתאומיות".



"למרות מספר העולים הגדול מצרפת, מדינת ישראל לא ערוכה כיום לקליטתם מצרפת ולא הגדירה תוכנית אסטרטגית ייעודית מותאמת שתאפשר לה לקלוט וליישב עשרות אלפי עולים בצורה מיטבית", הוסיף קנדל.



עוד אמר המנכ"ל: "בעיית הנשירה של התלמידים העולים היא אחת התוצאות המצערות של התנהלות זו. הם מגיעים לבתי ספר שאינם ערוכים לקליטתם ולצוותים חינוכיים שאינם יודעים כיצד לעזור להם. פרט לאתגרי ההסתגלות למדינה ולתרבות חדשים הם נאלצים להתמודד גם עם קשיי שפה והבנה לקויה של החומר הנלמד. על הרקע הזה רבים מהם נושרים ממערכת החינוך".



תגובת משרד החינוך: "תקציב התוכנית טרם הועבר מהאוצר".



תגובת משרד העלייה והקליטה: "התוכנית 'מחוברים' לא הופסקה. היא מוסיפה להתקיים בשנה זו. בדומה ליתר פעילויות הממשלה, קיומה מותנה באישור התקציב לשנת 2020".