האם יש קשר בין פגיעות רגשית לבעיות קשב וריכוז? מחקר חדש של ד"ר בן שחר מבית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית באוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ' ג'סיקה בורלי מאוניברסיטת קליפורניה ושותפים נוספים, מצא כי ילדים בעלי תפיסות שליליות כלפי פגיעות רגשית חוו יותר סימפטומים דיכאוניים והיו רגישים יותר לדחייה חברתית. במקביל, הורים בעלי תפיסות שליליות כלפי פגיעות רגשית של הילדים שלהם דיווחו, כי לילדיהם היו תנודות מרובות במצבי רוח ויותר רגשות שליליים, קושי גדול יותר בשליטה ברגשות, יותר סימפטומים דיכאוניים וסימפטומים של קשיי קשב וריכוז.
 
המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Child and Family Studies, בחן גישות שונות לפגיעות רגשית וקורלציה בין דחייה של פגיעות רגשית על ידי ילדים והוריהם לבעיות שונות בוויסות הרגש אצל ילדים. המחקר נערך בארצות הברית ובחן 121 ילדים בגילאי שמונה עד 12 ואת הוריהם, כולם ממוצא ובעלי מאפיינים סוציו-אקונומיים שונים ומגוונים.
 
הילדים שלקחו חלק במחקר קראו סיפורים קצרים בהן מתוארים ילדים אחרים במצבים שונים של פגיעות. ההורים קראו את אותם סיפורים אבל עם תיאורים של הילדים שלהם באותם מצבי פגיעות. בתגובה לכל סיפור נשאלו ההורים והילדים מספר שאלות שנועדו להעריך כיצד הם תופסים מצבי פגיעות רגשית. בנוסף, הנבדקים התבקשו למלא שאלון שנועד להעריך את המידה בה הילדים סובלים מסימפטומים שונים שמעידים על קושי קליני, בהם דיכאון, חרדה, קשיי קשב וריכוז, עד כמה הם רגישים לדחייה חברתית, ועד כמה הם יכולים לווסת רגשות.
 

במהלך הניסוי, היו ילדים שחשבו כי ילדים אחרים במצבי פגיעות רגשית הם חלשים יותר והוסיפו שאינם מעוניינים להיות חברים שלהם. החוקרים מצאו קשר ברור בין הילדים שאחזו ברגשות שליליים לגבי פגיעות רגשית והגישה של ההורים שלהם לגבי זה. בנוסף, הורים וילדים בעלי רגשות שליליים כלפי פגיעות רגשית דיווחו במידה גדולה יותר על קושי של הילדים בוויסות רגשי ועל בעיות קשב וריכוז.

ד"ר בן שחר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
"ההשערה שלנו היא כי הורים שתופסים מצבי פגיעות רגשית בצורה שלילית עלולים להילחץ כאשר ילדיהם חווים מצב של פגיעות רגשית ולהגיב לרגשות הילד בביקורת, בהתעלמות ובניסיון 'להעלים' את הרגש כמה שיותר מהר", מציין ד"ר בן שחר. הם יכולים להגיב במילים כמו  'תפסיק לבכות כבר', מה שעלול להוביל להימנעות רגשית ולקשיי ויסות רגשי בקרב הילדים".